Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

'Een woordvoerder moet het lef hebben om de minister soms terug te fluiten'

Podcast Geen Commentaar - Sara Vercauteren interviewt Hilde Crevits, Vlaams minister van Welzijn: 'Woordvoerders mogen geen haantjes zijn.'

“Ja, dit interview werd ook voorbereid door mijn woordvoerder.” Ze geeft het open en eerlijk toe op het einde van ons gesprek. Hilde Crevits, huidig Vlaams minister van Welzijn, is al 17 jaar lang minister. Al 17 jaar lang werkt ze dus intensief samen met woordvoerders. Vier had ze er al. Op alle vier wou ze 100% kunnen vertrouwen. “En 100% vertrouwen dat is zeldzaam in de politiek.”

Advertentie

In deze speciale aflevering van Geen Commentaar interviewt Sara Vercauteren eens geen woordvoerder maar wel iemand die nauw samenwerkt met woordvoerders, namelijk een minister.

Sara Vercauteren: “Ik vraag me af wat woordvoerders kunnen leren van iemand die er nauw mee samenwerkt. Hoe kijkt een minister naar het métier van woordvoerder? Hoe komt het dat het zo goed klikt met haar woordvoerder? Heeft ze tips over hoe je als woordvoerder best kan omgaan met je ‘bazen’? En ook…zou ze zelf woordvoerder kunnen zijn?

Minister Crevits praat in de podcast openlijk over waarom ze woordvoerders onmisbaar vindt voor elke organisatie, over hoe belangrijk ze zijn als buffer op momenten dat de emoties hoog oplopen of, zoals ze zelf al kon ervaren, wanneer je kwetsbaar bent. Maar ook hoe woordvoerders geen ja-knikkers mogen zijn. “Je moet het lef hebben om de minister soms eens terug te fluiten.”

De minister besluit: “Woordvoerders mogen geen haantjes zijn. Dat is ook de reden dat ik een ongeschikte woordvoerder zou zijn." (lacht)

De verhalen van minister Crevits zijn te beluisteren in de podcast ‘Geen Commentaar’ via

Advertentie

Benieuwd naar tips van Franstalige woordvoerders? Luister nu ook naar Pas De Commentaire.

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Advertentie
Advertentie