AXA heeft in België een sterke cultuur ontwikkeld om zijn werknemers aan te moedigen een deel van hun werktijd aan vrijwilligerswerk te besteden. Bij L’Ilot, een vzw die daklozen opvangt en begeleidt, merken ze dat dit aanstekelijk werkt. ‘Vrijwilligerswerk heeft een domino-effect.’
De vzw L’Ilot zag in 1960 het levenslicht op initiatief van oprichter Jean-Jacques Pagnano. Vandaag is het een uit de kluiten gewassen organisatie met 120 medewerkers die zich tot doel heeft gesteld om dakloosheid in Brussel en Wallonië uit de wereld te helpen. ‘Uiteindelijk willen we onszelf overbodig te maken’, zegt adjunct-directrice Aude Garelly.
Garelly staat vandaag mee aan het hoofd van een organisatie die – tot haar spijt – groeiende is. L’Ilot beheert in totaal vier opvangtehuizen in Brussel en Charleroi en begeleidt daklozen naar werk en huisvesting.
‘Onze activiteiten zijn zeer breed. Er is in de eerste plaats de noodopvang. Daarnaast bieden we hulp en steun bij het vinden en inrichten van nieuw onderdak voor mensen. We werken met hen ook samen op vlak van voeding, gezondheid en het vinden van werk.’
Ik droom van een mecenaat van competenties: een systeem waarbij mensen met bepaalde verantwoordelijkheden binnen een bedrijf hun kennis en expertise uitlenen aan onze organisatie.
In zo’n organisatie is de bijdrage van vrijwilligers onontbeerlijk. L’Ilot kan rekenen op de hulp van zo’n vijftig vrijwilligers per jaar. ‘We hebben het vrijwilligerswerk de voorbije jaren beter georganiseerd, onder meer door structureel samen te werken met grote bedrijven zoals AXA’, zegt Garelly.
‘Met die bedrijven zetten we programma’s op voor werknemers die interesse hebben in vrijwilligerswerk. We proberen daarbij goed het evenwicht te bewaren. Die vrijwilligersprogramma’s mogen geen surrogaat worden voor financiële steun voor onze organisatie, of die steun nu uit de publieke of private sector komt.’
Domino-effect
Zorgen die programma’s ervoor dat er meer vrijwilligers komen opdagen, volgens het principe ‘zien helpen doet helpen’? ‘We zien zeker dat effect’, bevestigt Garelly.
‘Al houden wij zelf niet zo van de term ‘helpen’. Wij geven de voorkeur aan het bredere begrip ‘bijdragen’. We zien graag dat mensen vanuit hun eigen expertise en competenties een echte bijdrage leveren aan onze werking. Maar het lijdt geen twijfel dat vrijwilligerswerk een domino-effect heeft. Mensen komen vanuit zo’n bedrijfsprogramma een eerste keer helpen en beginnen daarna spontaan acties te ontwikkelen: overbodig meubilair dat op kantoor staat doneren of persoonlijke schenkingen doen.’
En het is op dat principe dat Garelly wil verder bouwen. ‘Nu is het vrijwilligerswerk nog opgebouwd rond eenmalige acties. Ik droom echter van een mecenaat van competenties: een systeem waarbij mensen met bepaalde verantwoordelijkheden binnen een bedrijf hun kennis en expertise uitlenen aan onze organisatie.’
‘Denk bijvoorbeeld aan wat AI kan betekenen voor alle mogelijke processen. Wij krijgen daar geen financiering voor. Maar experten van bedrijven zouden ons op dat vlak strategisch kunnen bijstaan.’
Mecenaat van competenties
Dierickx erkent dat ze dat gesprek nog niet heeft gevoerd met AXA. Maar het is een idee dat bij Chief People Officer Els Jans niet op een koude steen valt. Zij is een van de ambassadeurs van het vrijwilligersprogramma bij AXA.
‘Het is echt een wisselwerking. Wij leveren een bijdrage aan de organisaties waar onze mensen gaan helpen, en binnen onze teams versterkt het de cohesie en scherpt het bepaalde competenties aan’, legt ze uit.
Wij leveren een bijdrage aan de organisaties waar onze mensen gaan helpen, en binnen onze teams versterkt het de cohesie en scherpt het bepaalde competenties aan.
‘AXA heeft wereldwijd sinds 2000 het AXA Hearts in Action-programma, en hier in België werken we daar heel hard aan, specifiek rond thema’s zoals inclusieve bescherming en klimaat. Het is echt cruciaal dat die initiatieven vanuit het topmanagement worden ondersteund, inclusief door hun eigen deelname. Ten voordele van L’Ilot organiseren we bijvoorbeeld ruilontbijten om de daklozen een hart onder de riem te steken tijdens de feestdagen.’
En dat mecenaat van competenties? ‘Het is zeker iets om te bekijken’, knikt Jans. ‘We werken bij AXA al samen met ToekomstAtelierdelAvenir (TADA), een Brusselse vzw die helpt bij de emancipatie van jongeren uit maatschappelijk kwetsbare milieus. Jaarlijks coachen 80 enthousiaste AXA Hearts in Action-vrijwilligers TADA-leerlingen en alumni over de basisprincipes van financiën, verzekeringen en andere soft-skills zoals public speaking. In die zin is het principe van competenties ‘uitlenen’ al goed doorgedrongen bij ons.’
‘Als verzekeraar biedt AXA houvast in een onzekere wereld. Daarom checken we een jaar lang 11 stellingen over klimaatverandering, preventie en inclusie – onderwerpen die centraal staan in AXA’s duurzaamheidsstrategie.’
Dina Iosifidis, Sustainability Manager AXA Verzekeringen