Is een elektrische auto te duur en alleen voor de happy few? Of moeten we nu al de sprong wagen, omdat er straks geen alternatief model is als de fossiele brandstoffen opraken? Joke Boon van Volkswagen en Laurent Willaert van Greenlane Public Affairs vertellen wanneer elektrische auto’s voor iedereen democratisch worden.
De markt van elektrische wagens wordt gedomineerd door grotere wagens, waaronder SUV’s. Die zijn zwaar, verbruiken veel en hebben grote batterijen aan boord. ‘In de praktijk zijn dat hoofdzakelijk de duurdere fleetwagens van kaderleden en zelfstandigen’, weet Joke Boon, pr-manager bij D’Ieteren, de officiële Belgische verdeler van negen automerken waaronder Volkswagen, Audi, Cupra en Porsche. ‘Zij kiezen onder meer voor dergelijke wagens door de fiscale stimuli.’
Die early adopters zijn nodig om uiteindelijk op grotere schaal elektrische voertuigen voor iedereen bereikbaar te maken. Volkswagen staat bekend als de auto voor iedereen, maar elektrisch geldt dat nog niet helemaal. ‘We evolueren wel in die richting’, benadrukt Joke Boon. ‘In 2025 lanceren we de compacte ID.2all. Die is full-electric en houdt in formaat het midden tussen de Polo en de Golf, zal tot 450 kilometer kunnen rijden en net geen 25.000 euro kosten.’
Laden op het werk
De aankoopprijs blijft voor veel particulieren de drempel die hen tegenhoudt. ‘Het risico bestaat dat er een tweedeling in de samenleving ontstaat tussen mensen die wel en niet meekunnen’, waarschuwt Laurent Willaert, managing director bij Greenlane Public Affairs, een adviesbureau gespecialiseerd in Belgische en Europese regelgeving en belangenbehartiging. Greenlane slaat een brug tussen overheden en het bedrijfsleven. ‘Het is dus een sociale kwestie om elektrische auto’s voor iedereen toegankelijk te maken, zeker ook om de klimaatdoelstellingen te bereiken.’ Al is de nieuwe premie van de Vlaamse regering zeker een stap in de goede richting. Particulieren die in 2024 een elektrische wagen kopen van minder dan 40.000 euro inclusief btw, ontvangen daarvoor een premie van 5.000 euro.
Maar sowieso omvat de kostprijs van autorijden veel meer dan de aankoopprijs van het voertuig. Je moet ook denken aan onderhoud, slijtage en tank- of laadbeurten. ‘Sommigen beweren dat het net zo duur is om met een elektrische auto te rijden als met een gewone auto. Maar een elektrische is veel efficiënter dan een wagen op diesel of benzine’, vertelt Joke Boon. ‘Hij heeft veel minder onderhoud nodig en heeft minder slijtende onderdelen. Velen laden bovendien op het werk.’
Elektrische voertuigen zullen de komende jaren toegankelijker worden en technologisch blijven evolueren.
Thuisbatterij
‘Rijden op elektriciteit is lang goedkoper geweest dan rijden op benzine’, zegt Laurent Willaert. ‘Maar dat is vandaag niet altijd meer het geval. Het hangt af waar en hoe je laadt.’ Wie thuis laadt via zonnepanelen, rijdt niet alleen groener, maar ook goedkoper. Wie enkel laadt via snelladers, zal duurder uitkomen. Elektrische auto’s zal je weldra ook kunnen gebruiken als “thuisbatterij” om je huis mee van stroom te voorzien op momenten dat er weinig zonne-energie voorhanden is. Sommige auto’s zijn daar al klaar voor, nu de infrastructuur en de wetgeving nog.
De technologie beweegt zich volop in de richting van elektrische voertuigen. ‘We staan op een kantelpunt in de autogeschiedenis’, meent Joke Boon. ‘Elektrische voertuigen zullen de komende jaren steeds toegankelijker worden en technologisch blijven evolueren.’ Laurent Willaert vat het als volgt samen: ‘Er is zeker al een daling in de prijzen: dat maakt elektrische wagens toegankelijk voor een grotere groep mensen. Tegen dezelfde cadans komen we vrij snel op een punt waarop elektrische wagens democratischer zullen zijn.’
We riskeren een tweedeling in de samenleving tussen mensen die wel en niet meekunnen.
Joke Boon (Volkswagen / D’Ieteren)
- Eerste wagen: ‘Dat was een champagnekleurige BMW 3 van achttien jaar oud, zonder servostuur. Ik had dezelfde leeftijd toen ik ermee reed.’
- Huidige wagen: ‘Een witte full-electric Volkswagen ID.4. Die is heel ruim en heeft een prima autonomie van meer dan 520 kilometer.’
- Droomwagen: ‘De VW ID.Buzz California: een knappe volledig elektrische kampeerbus die in de toekomst in ons gamma komt.’
Laurent Willaert (Greenlane Public Affairs)
- Eerste wagen: ‘Een Volkswagen Golf Plus uit 2007. Het was een grijskleurig stockmodel met weinig opties.’
- Huidige wagen: ‘Een Volkswagen Passat Variant plug-in hybride. Die heeft een mooi elektrisch rijbereik en biedt ruimte aan twee kinderstoelen.’
- Droomwagen: ‘De auto van James Bond: zo’n zilvergrijze Aston Martin DB5 waar Sean Connery in de sixties mee rondreed.’