De voorbije vijf jaar boekte ons land nauwelijks vooruitgang in verkeersveiligheid. Hoe keren we het tij? En wat doen autoconstructeurs om de veiligheid van hun wagens te maximaliseren?
Het aantal verkeersdoden op de Belgische wegen schommelt al enkele jaren rond de 600. ‘Vandaag duiken vooral de kwetsbare weggebruikers – fietsers en voetgangers - op in de cijfers van verkeersslachtoffers’, weet Stef Willems, woordvoerder bij VIAS, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. ‘Dat steeds meer mensen fietsen, vaak ook oudere mensen, heeft daar zeker iets mee te maken.’
Dus moeten we niet alleen de inzittenden in de wagen nog beter beschermen, maar ook mensen erbuiten. ‘Daar zetten wij al heel lang sterk op in’, vertelt Elfi Janssens, Managing Director bij Volvo Cars Belux.
‘Sensoren en radarsystemen in onze wagens detecteren voetgangers, fietsers en dieren op en naast de weg.’ Die technologie laat auto’s onmiddellijk stoppen bij plots opduikende objecten en subjecten en dat voorkomt aanrijdingen. ‘Onze wagens beschermen inzittenden bij een aanrijding optimaal, ook bij een zijdelingse impact of een koprol dankzij een stalen veiligheidskooi, energieabsorberende interieurmaterialen en airbags in het plafond.’
Hoe zorgt Volvo ervoor dat de beveiligingsfuncties bij iedereen passen: bij kinderen, volwassen, mannen, vrouwen, enzovoort? ‘Wij gebruiken uiteenlopende crashtestdummy's’, verduidelijkt Elfi Janssens. ‘Mannelijke en vrouwelijke poppen, zwangere poppen, kinderpoppen. Dat levert immens veel nuttige data op.’ Al sinds de jaren zeventig houdt Volvo ongevallengegevens bij – van de impact op de passagiers tot de gevolgen voor mensen buiten de wagen. Die databibliotheek is openbaar, elke autoconstructeur kan ze raadplegen.
‘Vandaag duiken vooral de kwetsbare weggebruikers – fietsers en voetgangers - op in de cijfers met verkeersslachtoffers.’
Aangepaste snelheid
Overdreven snelheid blijft een van de grootste doodsoorzaken. Dat probleem kan deels aangepakt worden met slimme technologie, zoals Intelligent Speed Assistance (ISA). Een minimale versie, namelijk een audiosignaal bij overschrijding van de wettelijke limiet is vanaf nu reeds verplicht voor alle nieuwe automodellen. Zelf zijn we voorstander van een ingrijpender versie van het systeem waarbij de auto tegendruk geeft op het gaspedaal zodra de toegelaten maximumsnelheid overschreden wordt. ‘Dat zal ook de mindset van bestuurders veranderen’, stelt Stef Willems.
‘We hebben geleerd dat we onze gordel moeten dragen, anders horen we een vervelend geluidje. Het gaspedaal dat moeilijker in te drukken valt bij overdreven snelheid, dat is zeker zinvol.’ Alle Volvo’s vanaf modeljaar 2021 krijgen een Care Key. Daarmee kunnen bestuurders de maximumsnelheid van hun wagen begrenzen, voor zichzelf of wanneer ze hun auto uitlenen aan jongere, onervaren bestuurders.
In principe is technologie efficiënter dan de mens. Maar VIAS pleit er wel voor dat mensen die een auto kopen een uitgebreide uitleg krijgen over al die veiligheidssystemen. Stef Willems: ‘Hoe werken ze, wanneer worden ze actief, en wat moet jij doen?’ Alleen met die kennis ontstaat er een beter samenspel tussen de technologie en de bestuurder. ‘Volvo hecht daar veel belang aan’, zegt Elfi Janssens. ‘We trainen onze mensen daarvoor. Eigenlijk hoort er zelfs een terugkeermoment bij, zodat consumenten een tweede of zelfs een derde maal terug kunnen komen voor advies.’
‘Eigenlijk hoort bij de aankoop van een auto een terugkeermoment, zodat consumenten een tweede of zelfs een derde keer kunnen langskomen voor advies.’
Streefdoel: 0 verkeersdoden
Wagens ontwikkelen die streven naar nul verkeersslachtoffers, dat is de ambitie van Volvo. ‘De auto zal steeds meer taken van de bestuurder overnemen’, besluit Elfi Janssen. ‘Daarvoor ontwikkelen we momenteel een heleboel nieuwe technologie. Hoe die concreet zal werken, mag ik jammer genoeg nog niet onthullen. Maar er komen baanbrekende innovaties aan.’