Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Elk dorp beschikt binnenkort over snellaadpunten’

© Christophe Ketels

Elektrisch rijden vatten velen samen als: geen lawaai, geen koppeling, maar ook geen actieradius. Dat laatste houdt bestuurders tegen afscheid te nemen van hun auto met verbrandingsmotor. Stefan De Smet van Stellantis en Jochen De Smet van EV Belgium maken komaf met hardnekkige vooroordelen.

Wie elektrische wagens zegt, zegt ook energie. Vandaag zijn er drie manieren om elektrische voertuigen op te laden: een klassiek stopcontact, een laadpaal en een snellader. ‘Een volledig elektrisch voertuig opladen aan een huishoudelijk stopcontact is geen goed idee’, benadrukt Stefan De Smet, B2B-director bij Stellantis Belux, de multinationale autofabrikant van veertien, merken waaronder Peugeot, Citroën, DS, Opel en Fiat. ‘Je bent dan al snel 15 tot 25 uur kwijt om de wagen voor maar 80 procent op te laden.’

Advertentie

Veel efficiënter zijn een laadpaal of wallbox die een elektrische auto in vijf tot zeven uur laat volstromen. Wie in een korte tijdsspanne veel autonomie nodig heeft, kan via een fast charger in amper 20 minuten de batterij voor 80 procent opladen. ‘Snelladen beschadigt de batterij niet, zoals sommigen beweren’, klinkt het. Het accupakket wordt wel zwaarder belast, maar omdat snelladen stopt bij 80 procent is er geen schadegevaar.

‘Range anxiety’

Elektrische voertuigen hebben vandaag batterijen met een gemiddelde capaciteit van 50 kWh tot 80 kWh waarmee ze, afhankelijk van de rijomstandigheden, 400 tot 500 kilometer kunnen afleggen. ‘We zien de batterijperformantie elke twee jaar verbeteren, waardoor er telkens 150 tot 200 kilometer actieradius bijkomt’, weet Jochen De Smet, zaakvoerder van EKREO en voorzitter van EV Belgium, de federatie die focust op de ontwikkeling van de markt voor elektromobiliteit in ons land. ‘Daardoor zijn er almaar meer elektrische wagens met een rijbereik van 600 tot 800 kilometer.’ Dat verkleint eensklaps de range anxiety, de stress om niet op je eindbestemming te raken.

De vraag is eerder of iedereen wel zo’n groot bereik nodig heeft, en met welke regelmaat? ‘Studies wijzen uit dat de gemiddelde Belg dagelijks 40 kilometer met de wagen rijdt’, weet Stefan De Smet. ‘Waarom zou je dan dagelijks een batterij met een radius van 800 kilometer meezeulen?’ Wie tot 60 kilometer per dag rijdt, kan evenzeer opteren voor een plug-in hybride, die dergelijke afstanden maand na maand volledig elektrisch kan overbruggen, klinkt het bij Stellantis.

Er zijn drie belangrijke criteria waarmee je rekening moet houden als je een elektrische wagen koopt.

Stefan De Smet
B2B-director Stellantis Belux
© Christophe Ketels
© Christophe Ketels
Advertentie

Laadinfrastructuur

‘Naast het aantal afgelegde kilometers per dag zijn er nog twee andere belangrijke criteria waarmee je rekening moeten houden bij de aankoop van een elektrische wagen. Koop je de auto als particulier of als professional? Dat bepaalt sterk hoe fiscale incentives en de catalogusprijs doorwegen. En ook: heb je toegang tot laadinfrastructuur? Wie geen laadmogelijkheden in zijn directe omgeving heeft, koopt misschien beter een nieuwe brandstofwagen.’

Zijn er al voldoende openbare oplaadpunten beschikbaar? De implementatie gebeurt relatief traag. ‘We zien een exponentiële groei in aantal oplaadpunten, al kunnen Brussel en vooral Wallonië zeker nog een tandje bijsteken’, besluit Jochen De Smet. ‘Wij werken mee aan de plaatsing van snelladers, onder meer op parkings langs de autosnelwegen. De komende twee jaar komen er alleen al op het publieke domein op 81 locaties in Vlaanderen fast chargers bij. Elke dorp heeft binnenkort snelladers. De vrees niet te kunnen laden, is compleet ongegrond.’

We zien de batterijperformantie elke twee jaar verbeteren, waardoor er telkens 150 tot 200 kilometer actieradius bijkomt.

Jochen De Smet
Voorzitter EV Belgium
© Christophe Ketels
© Christophe Ketels
De auto-biografie van ...

Stefan De Smet (Stellantis/Peugeot)

  • Eerste wagen: ‘Een klein Japans autootje dat ik van mijn moeder erfde.’
  • Huidige wagen: ‘Een Peugeot 5008, een ruime zevenzitter voor de kinderen, die ook perfect is om mee op vakantie te gaan.’
  • Droomwagen: ‘De Peugeot Inception Concept: de auto van morgen, met een PlayStation-stuurwiel en een gestroomlijnd design.’

Jochen De Smet (EKREO/EV Belgium)

Advertentie
  • Eerste wagen: ‘Een Toyota Corolla waaraan ik heel lang plezier beleefd heb, tot ik ben beginnen te werken.’
  • Huidige wagen: ‘Ik rijd al vier jaar elektrisch. Vandaag doe ik dat met een Polestar 2.’
  • Droomwagen: ‘De Lucid Air Sapphire: een nieuw Amerikaans luxemerk dat de komende maanden allicht ook naar België komt.’
Advertentie
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.