‘Millennials vinden auto’s onbelangrijk.’ Fout! Ze kijken wel met een andere bril naar wagens. En daar hoort een volledig nieuw consumentenpatroon bij. Dit moet u weten.
‘Het belangrijkste vervoersmiddel van de millennial? Een smartphone’
Tegen 2020 bestaat het wereldwijde klantenbestand van de auto-industrie voor 40 procent uit millennials, of generatie Y: mensen geboren tussen 1980 en 2000. En die generatie kijkt compleet anders naar auto’s dan haar ouders en grootouders.
De invloed en koopkracht van millennials zullen nog verder stijgen, naarmate die van andere generaties afneemt. Nu al halen Belgen bijvoorbeeld steeds later hun rijbewijs. Ongeveer 33 procent van de jongeren legt de praktijktest (B) af op hun 18de, in 2009 was dat nog 43 procent, zo blijkt uit cijfers van GOCA, de groepering van ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs.
Annelies Develtere bevestigt die trend. Zij is mobiliteitsonderzoekster bij Vias institute, het vroegere Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid – BIVV. ‘In stedelijke gebieden is de wagen bij die doelgroep minder populair. Die tendens zie je ook in andere Europese steden. Zweedse jongeren geven bijvoorbeeld veel liever geld uit aan reizen, kleding en elektronica dan aan auto’s. Als jongeren moeten kiezen tussen een computer en een rijbewijs, kiezen ze voor het eerste.’
Gebruik versus bezit
Millennials tonen wel interesse voor wagens. Maar ze hoeven die niet noodzakelijk te bezitten of zelfs te kunnen besturen. Annelies Develtere: ‘Het belangrijkste vervoersmiddel voor millennials is hun smartphone. Met één druk op de knop bestellen ze een rit via Uber. Of als ze hun rijbewijs hebben, boeken ze een deelauto. Een wagen is voor hen vooral een transportmiddel, en niet langer het statussymbool dat hun ouders er soms van maken.’
‘Als jongeren moeten kiezen tussen een computer en een rijbewijs, kiezen ze voor het eerste’
Technologie stimuleert ook de flexibele multimobiliteit bij millennials, vooral in stedelijke gebieden. De wagen is voor die doelgroep niet per se het eerste of enige vervoersmiddel, zegt Annelies Develtere. ‘Gecombineerd vervoer wint stevig aan belang. Millennials gebruiken openbaar vervoer, samen met een deelfiets, een elektrische step of een deelauto. Ze kiezen een vervoersmiddel in functie van het type verplaatsing. Digitale technologie heeft die flexibiliteit perfect mogelijk gemaakt. En er komen elke dag nieuwe mobiliteitsoplossingen en -mogelijkheden bij.’
Ecologische toekomst
Daarnaast is er nog het ecologische aspect. In Brussel kan een deelauto tot acht wagens vervangen. En het bezit van een wagen heeft een directe invloed op het gebruik. Develtere: ‘Zonder auto gebruikt de Belg de wagen voor 20 procent van zijn verplaatsingen. Met één wagen is dat 60 procent. En voor wie twee wagens bezit zelfs 80 procent. Daar zullen millennials hun impact de komende jaren zeker doen voelen.’
‘Wagens zijn voor millennials één oplossing in een groter transportgeheel’
Vooral millennials, of de 18- tot 38-jarigen, die in en rond steden wonen en werken, kiezen het liefst ad hoc hun transportmiddel. Dat zegt Talitha Muusse, millennial-expert, en een van de oprichters van De Duurzame Jonge 100, een platform voor jonge duurzame ondernemers en professionals. ‘Automerken en –modellen zijn iets minder belangrijk voor millennials. Vroeger waren auto’s statussymbolen, vandaag zijn het eerder praktische gebruiksvoorwerpen.’
Flexibele verplaatsingen
Wagens
zijn één oplossing in een groter transportgeheel voor millennials, legt Muusse
uit. Ze passen bij de flexibele verplaatsingen, waar ook het openbaar vervoer
en de fiets bij horen. ‘Als millennials transport nodig hebben, zoeken ze het
best passende vervoersmiddel.’
Bij hun eerste baan verkiezen millennials een gecombineerd gebruik van transportmiddelen boven de klassieke bedrijfswagen, ondervinden meer en meer werkgevers. ‘Trein, tram, bus, deelauto en deelfiets: ze zullen de komende jaren bij steeds meer bedrijven via één abonnementsformule aangeboden worden’, meent Talitha Muusse.
Elektrisch rijden
Millennials
zijn ook bereid om iets meer te betalen voor duurzame alternatieven. ‘De
elektrische auto hoort daar zeker bij, zegt Muusse. ‘Alleen willen ze daar niet
écht veel meer voor betalen.’ Om hun aantrekkingskracht te vergroten, moeten
elektrische voertuigen dus zeker nog in prijs dalen.
Die ecologische motivaties laten millennials wel varen bij vliegreizen, besluit Talitha Muusse. ‘Goedkope vliegtuigtickets staan haaks op hun streven naar duurzaamheid bij andere transportmiddelen. Maar dat komt ook door de aanbiedingen. Vliegen is bij lange afstanden vaak de snelste en goedkoopste optie.’
Hoe zal de millennial zich verplaatsen? En hoe ziet de auto van de toekomst eruit? Vijf mobiliteitstrends die autoconstructeurs maar beter kunnen volgen, als ze de millennial willen mee hebben.
Strategy&, het strategische adviesverleningsteam van PwC, identificeerde vijf toekomstige trends rond millennials en mobiliteit. Een eerste is de elektrische transitie. Want de auto van morgen moet beantwoorden aan de specifieke verwachtingen van de millennials, aldus Fernand Dimidschstein, hoofdpartner bij Strategy& België: ‘Over 15 tot 20 jaar laten stadscentra alleen nog auto’s toe die weinig CO2 uitstoten. De millennials kiezen nu misschien nog niet voor volledig elektrische, maar toch op z’n minst voor hybride voertuigen.’
De tweede trend is de automatisering. Auto’s zullen weinig tot zelfs geen menselijke interventie nodig hebben. ‘De eerste deels autonome voertuigen zijn al op de markt. In België zijn dat eerder semiautonome voertuigen met intelligente snelheidsregeling, automatische remmen, enzovoort. Dat zijn technische snufjes die alsmaar beter worden.’
De deeleconomie is een derde trend die Strategy& ontdekte. Denk aan de vlootsystemen van DriveNow en Zipcar. ‘De millennial, of die nu leeft in de stad of op het platteland, zal ofwel een eigen auto hebben, ofwel autodelen wanneer nodig’, voorspelt Fernand Dimidschstein.
Nieuw wagenpark
Ook connectiviteit is volgens Dimidschstein
een belangrijke trend. ‘Er zijn twee types geconnecteerde auto’s. Er zijn
auto’s die met elkaar en met de infrastructuur verbonden zijn en zo minder
ongelukken veroorzaken. En je hebt auto’s waarbij je dankzij dataverbindingen
als gebruiker kunt werken tijdens de verplaatsing. Dit type voertuig heeft ook
veel veiligheidsvoordelen, het kan bijvoorbeeld een signaal sturen naar de
politie bij een ongeval.’
De laatste trend is de update van de wagen en het wagenpark. Net zoals elke software moet ook een geconnecteerd voertuig worden geüpdatet. ‘In die toekomst kun je dat thuis doen, en hoef je niet meer naar de garage.’ Dankzij dit systeem zal het aantal voertuigen in het verkeer dalen, terwijl de verkoop van voertuigen zal stijgen. ‘Iedereen zal autonome auto’s gebruiken, die meer dan 60.000 kilometer per jaar rijden – in plaats van 25.000 kilometer nu – en dus dubbel zo snel verslijten. Het gevolg? Een intensievere vernieuwing van het wagenpark.’
Telewerken
De overgang naar de auto van de toekomst
zal resulteren in een optimalisering van de reistijden. Maar dat hangt ook af
van andere factoren, zoals de elektriciteitsvoorziening. ‘Onze regering moet streven
naar een holistische aanpak van energie en mobiliteit, waarbij mobiliteit zich
niet beperkt tot verplaatsingen van punt A naar punt B’, besluit Fernand
Dimidschstein. ‘We moeten minder reizen, door meer te telewerken en door videoconferenties
te organiseren. Want uiteindelijk is de efficiëntste mobiliteit, nog altijd de
mobiliteit die we niet nodig hebben.’