Wie een bedrijfswagen koopt of leaset, rijdt daar meestal zelf in. Een minderheid laat zich evenwel vervoeren door een chauffeur. In dat geval liggen de eisen voor het voertuig doorgaans nog wat hoger.
Het zijn niet enkel hoogwaardigheidsbekleders en politici die zich laten rondrijden. Ook ondernemers, bedrijfsleiders, rocksterren en topvoetballers kiezen – sporadisch of frequent – voor het gemak van een chauffeur die hen vervoert in hun eigen wagen. Vaak doen ze daarvoor een beroep op verhuurdiensten als Get Driven, Driverbuddy, Driveless en Corporate Driving. Die stellen zorgvuldig geselecteerde en opgeleide privébestuurders ter beschikking. Corporate Driving focust met zijn directiechauffeurs op zakenlui, de andere mikken op een iets ruimer publiek.
‘Negen op de tien wagens van onze klanten zijn premiummerken’, zegt Gunther Ghysels van Get Driven. ‘BMW, Landrover en Porsche zijn het sterkst vertegenwoordigd, maar ook Audi, Mercedes en Tesla zijn populair. Auto-eigenaars die geregeld gebruikmaken van onze diensten, houden bij de aanschaf van een nieuwe wagen rekening met het feit dat ze vaak gereden worden. Beenruimte achteraan is alvast een aandachtspunt. In principe kan extra ruimte gecreëerd worden door de passagiersstoel vooraan naar voren te schuiven. Toch wordt dikwijls gekozen voor de verlengde versies van de BMW 7-serie of de Mercedes S-klasse.’
‘Extra beenruimte achteraan is heel belangrijk voor een bepaalde doelgroep’, bevestigt Nikolai Cerceni van Driveless. ‘Bijna al onze professionele klanten hebben dan ook de lange versie van een luxewagen zoals een Mercedes-Maybach S-klasse, BMW 7, Range Rover Autobiography of Porsche Panamera. Meestal is dit hun auto voor het werk en hebben ze in hun privégarage nog wel enkele andere wagens waarmee ze zélf rijden.’
Zowat alle terugkerende klanten van Corporate Driving gaan, volgens CEO Hendrik Greeve, voor een full option-versie. ‘Eigenlijk besparen ze nooit op comfort’, zegt hij. ‘Goed leder is bijvoorbeeld een vaste waarde. Op het vlak van extra opties worden vooral de kleine koelruimtes erg gesmaakt. Niet voor champagne, maar wel voor frisdrank. Er wordt dan ook zelden of nooit gestopt aan een benzinestation voor een koud drankje. Tanken gebeurt sowieso tijdens de wachttijden.’
‘Kleine koelruimtes zijn populair. Niet voor champagne, maar wel voor frisdrank’
Kantoor op wielen
Bij Driverbuddy behoren acht op de tien gebruikte wagens tot het topsegment. ‘Mercedes, Bentley, BMW en Audi zijn de meest geliefde merken,’ zegt oprichter en CEO Ibrahim Madah. ‘Zeker de grotere wagens – zoals een Audi Q7 of Q8, Mercedes-Maybach S-klasse, BMW 7, Bentley en Rolls-Royce – zijn erg in trek. Rijtijd omzetten in werktijd is een erg belangrijke factor voor wie veel tijd verspilt op de baan. Door een privéchauffeur in te huren, kan de auto-eigenaar zich maximaal focussen op zijn corebusiness. Bovendien is dit fiscaal aftrekbaar.’
‘We merken dat de auto almaar meer de functie van een kantoor op wielen krijgt’, aldus Gunther Ghysels van Get Driven. ‘2021 is de uitblinker op het vlak van wegenwerken in ons land. In combinatie met het stilaan wegvallen van de coronabeperkingen leiden alle werven tot ellenlange files. Tijd is een kostbaar goed geworden, dus wie zich laat rijden, kan onderweg blijven werken. Een wagen met een zachte ophanging is dan ook een must, want die bepaalt mee het comfort in het rijdende kantoor.’
‘Uiteraard kan de lijst met opties tegenwoordig heel erg ver gaan. Denk aan tafeltjes, wifi, allerhande aansluitingen, … Altijd geconnecteerd zijn is natuurlijk de toekomst, maar dit hoeft niet altijd. We stellen vast dat heel wat zakenmensen zich graag achteraan in alle stilte voorbereiden op meetings of daar bepaalde teksten uitschrijven, zonder dat ze daarbij nood hebben aan binnenkomende informatie op allerhande manieren. In het hectische zakenleven van alledag is het een zegen om af en toe zo’n rustmoment in te kunnen lassen.’
‘Voor de meesten is een smartphone voldoende’, beaamt Nikolai Cerceni van Driveless. ‘Ook al zijn in het topsegment van de automerken alle technische snufjes aanwezig, dan nog beperken onze klanten zich meestal tot hun eigen telefoon om te communiceren of online te gaan. Zo laten ze nergens informatie achter.’
Wat met de privacy?
Voor wie terugvalt op een privéchauffeur, is privacy een niet te verwaarlozen aspect. Een fysieke afscheiding tussen het voor- en achtergedeelte is doorgaans een brug te ver, maar zakenlui willen wel in alle discretie kunnen werken. ‘Onze bestuurders hebben een geheimhoudingsplicht, en die wordt zeer serieus genomen’, zegt Ibrahim Madah van Driverbuddy. ‘Onze klanten voelen zich op hun gemak en hebben er alle vertrouwen in dat hun chauffeur zich aan het beroepsgeheim houdt. Maar als ze het willen, vinden ze bij hem ook een luisterend oor.’
Ook Get Driven stelt geheimhoudingovereenkomsten op tussen de chauffeurs en de klanten. ‘Horen, zien en zwijgen is letterlijk een van onze richtlijnen’, klinkt het daar. Bij Corporate Driving geldt een gelijkaardig beleid. ‘Na rijvaardigheid is discretie de belangrijkste eigenschap van elke directiechauffeur. Bestuurders die specifiek voor één klant rijden, bouwen vaak een unieke band met hun opdrachtgever op. Na enkele weken samenwerken weten ze perfect wat die klant wil en vooral wat hij of zij niet wil.’
Wie een wagen aanschaft om zich daar vervolgens mee te laten rondrijden, denkt in de eerste plaats aan zijn eigen comfort. ‘Toch stellen we vast dat onze klanten doorgaans eerst de mening van hun vaste chauffeur vragen en op basis daarvan een beslissing nemen’, zegt Hendrik Greeve van Corporate Driving. ‘Directiechauffeurs worden regelmatig ook beloond door hen te laten mee-eten in het restaurant waar de klant een afspraak heeft, weliswaar aan een aparte tafel.’
‘De bestuurders genieten dikwijls een soort van extralegale voordelen’, bevestigt Gunther Ghysels van Get Driven. ‘Bij het Hof van Cleve krijgen ze bijvoorbeeld vaak een beperkte maaltijd in een aparte ruimte. Soms kunnen ze mee een sportwedstijd volgen of mogen ze zelfs de wagen van de klant mee naar huis nemen.’
Ook Ibrahim Madah van Driverbuddy heeft het over een win-winsituatie. ‘Onze chauffeurs kunnen netwerken met onze klanten en tegelijkertijd genieten van hun prachtige auto’s’, stelt hij. ‘De meeste klanten vragen hun driver ook om alle nieuwe snufjes in de wagen voor hen te ontdekken. Hij is als het ware hun rechterhand.’