Zelfrijdende wagens zijn het experimentele stadium ver voorbij. Twee experts werpen hun licht op wat er vandaag al mogelijk is, en hoe de technologie evolueert. ‘Level-5 wagens zijn het eindpunt, maar wij zijn de eerste met een wereldwijde Level 3-certificering’, zegt Bastien Van den Moortel van Mercedes-Benz Belgium Luxembourg. ‘De grootste uitdaging situeert zich bij het volledig betrouwbaar maken van autonome wagens in alle mogelijke verkeersomstandigheden', meent Bart Lannoo van Be-Mobile.
Autonoom rijdende wagens zijn opgedeeld in vijf niveaus. Bij Level-1 corrigeert de wagen deels het sturen of regelt hij de snelheid automatisch via een rijhulpsysteem. In Level-5 wordt de ‘bestuurder’ een passagier, terwijl de wagen volledig zelfstandig rijdt. ‘De meeste wagens die vandaag van de band rollen, zijn Level-2 wagens’, weet Bart Lannoo, Innovation Director bij Be-Mobile, leverancier van slimme mobiliteitsoplossingen en verkeersinformatie aan particulieren, bedrijven, media en overheden.
‘Dankzij geavanceerde rijhulpsystemen kunnen deze auto’s bij bepaalde omstandigheden zelfstandig sturen, optrekken en afremmen. De mens kan op elk moment de controle over de auto overnemen.’ Een voorbeeld daarvan is adaptive cruise control die vanzelf de auto tot stoppen dwingt en weer automatisch laat accelereren, bijvoorbeeld bij files.
‘De grootste uitdaging situeert zich bij het volledig betrouwbaar maken van autonome wagens in alle mogelijke verkeersomstandigheden'
‘Wij zijn de eerste met een wereldwijde Level 3-certificering’, benadrukt Bastien Van den Moortel, PR Manager bij Mercedes-Benz Belgium Luxembourg. ‘Onze Drive Pilot kan op bepaalde delen van de Duitse snelweg volledig autonoom rijden bij verkeersfiles, en dat met snelheden tot 60 km/u.’ Chauffeurs kunnen het stuur loslaten en zich even ontspannen. Wagens met deze technologie kunnen vandaag al bij Mercedes besteld worden. ‘Level-5 wagens spreken als eindpunt voorlopig nog tot de verbeelding’, zegt Van den Moortel. ‘Stel je voor dat het stuur en de pedalen wegklappen en de auto vanzelf naar de eindbestemming rijdt.’
Stap voor stap
Dat ultieme niveau van autonoom rijden wordt pas over enkele jaren mogelijk, denkt Bart Lannoo: ‘De meeste autoconstructeurs zijn daar heel realistisch en voorzichtig in geworden. Ze willen honderd procent kunnen garanderen dat autonome wagens altijd en overal perfect reageren en anticiperen.’ Mercedes is al sinds eind jaren 1970 bezig met slimme rijhulpsystemen, zoals een afstandsregelaar met radar. ’Het is moeilijk en gevaarlijk om te voorspellen wanneer Level-5 wagens er komen’, zegt Bastien Van den Moortel. ‘Maar dat zou weleens sneller kunnen gebeuren dan iedereen vermoedt.’
’Het is moeilijk en gevaarlijk om te voorspellen wanneer Level-5 wagens er komen maar dat zou weleens sneller kunnen gebeuren dan iedereen vermoedt.’
Slimme toekomst
Geen zelfrijdende auto’s zonder geconnecteerde dataverwerking en communicatie met andere voertuigen en weginfrastructuur zoals verkeerslichten. Daar wordt vandaag volop op ingezet door Be-Mobile. ‘Dat kan uiteindelijk ook een vlotter en veiliger verkeer opleveren’, zegt Bart Lannoo. ‘Autonome wagens kunnen dan bijvoorbeeld hun snelheid aanpassen afhankelijk van wanneer lichten op groen of rood springen, of omgekeerd: lichten kunnen zich vanzelf aanpassen aan de verkeersdrukte of naderende hulpdiensten.’
Dat is exact de toekomst die Mercedes-Benz voor ogen heeft. ‘Innoveren zit al in het DNA van ons merk sinds zijn ontstaan’, besluit Bastien Van den Moortel. ‘We blijven inzetten op het ontwikkelen en vermarkten van duurzame luxewagens, die telkens slimmer en autonomer worden. Tegelijk willen we de impact van onze wagens op het milieu en onze planeet tijdens hun volledige levenscyclus zo klein mogelijk houden.’