Autobouwers evolueren mee met de noden van de toekomst. Kia ambieert tegen 2025 alvast een voortrekkersrol op het vlak van elektrificatie. Daarnaast gaat het merk ook allerlei mobiliteitsdiensten ontwikkelen.
Vorig jaar maakte Kia zijn Plan S bekend. Daarin werd de nieuwe groepsstrategie op middellange en lange termijn uit de doeken gedaan. Die speelt in op de veranderende mobiliteitsnoden. Tussen 2020 en 2025 gaat het automerk alvast elf nieuwe elektrische auto’s introduceren. Daartoe werd een specifiek maar tegelijk breed inzetbaar platform ontwikkeld (zie kaderstuk). Daarnaast werkt Kia aan de uitbouw van diverse mobiliteitsdiensten. De nieuwe identiteit van de groep blijkt ook uit het aangepaste logo en het feit dat ‘Motors’ uit de merknaam werd geschrapt.
De Kia EV6 is het eerste elektrische voertuig dat voortvloeit uit Plan S. ‘Met een acceleratie van nul naar honderd kilometer per uur in amper 3,5 seconden, een rijbereik tot 528 kilometer en een trekvermogen tot 1.600 kilogram mag u gerust spreken van een uiterst mature wagen’, zegt Marc Van den Kerkhof, managing director van Kia Belux. ‘Dat is ook nodig om een competitief alternatief te kunnen bieden voor de klassieke auto. Met de EV6 hebben we bewezen dat elektrisch rijden kan zonder toegevingen te moeten doen op het vlak van gebruiksgemak en prestaties.’
De autonomie speelt een belangrijke rol binnen dat gebruiksgemak. Een actieradius van meer dan 500 kilometer is alvast meer dan voldoende voor dagelijks gebruik, ook voor wie veel rijdt en lange afstanden aflegt. Een batterij opladen gebeurt overigens op een andere manier dan een traditionele brandstoftank bijvullen. Wie elektrisch rijdt, zal immers vaker elke mogelijkheid aangrijpen om tussendoor even bij te laden: thuis, op het werk, bij een klant, op de parking van de supermarkt …
‘En toch is dat niet altijd een noodzaak’, stelt Marc Van den Kerkhof. ‘Veel hangt af van uw rijprofiel. Wanneer u vooraf een duidelijk zicht hebt op de af te leggen afstanden, zijn de laadbeurten alvast beter in te plannen en makkelijker uit te stellen. Bij onverwachte ritten ligt dat moeilijker, maar dankzij de nieuwe technologieën is dat geen ramp meer. Een snellader laadt de batterij van een Kia EV6 immers in minder dan 18 minuten van 10 tot 80 procent. In nog geen 4,5 minuten komt er 100 kilometer rijbereik bij.’
‘Een snellader geeft de Kia EV6 in nog geen 4,5 minuten honderd kilometer extra rijbereik’
Groeiend oplaadnetwerk
Snelladers treft u vandaag weliswaar nog lang niet overal aan, maar hun aanwezigheid groeit gestaag. Zeker op plaatsen waar ze echt nodig zijn, zoals op parkings van autostrades. Neem nu de snellaadstations van Ionity: die vindt u gemiddeld om de 120 kilometer langs alle grote snelwegen in Europa. Vandaag zijn het er al meer dan 360 en dat aantal wordt op termijn uitgebreid tot 400.
‘Als autoconstructeur willen we onze klanten een totaalpakket bieden’, zegt Marc Van den Kerkhof. ‘Daarom hebben we ook de Kia Charge-kaart geïntroduceerd. Daarmee kan u altijd en overal rekenen op een vlot bereikbare en gebruiksvriendelijke oplaadservice. U krijgt toegang tot een groeiend netwerk van nu al meer dan 220.000 compatibele laadstations in 29 Europese landen. Eén kaart, één factuur. Er zijn verschillende mogelijkheden voor elk profiel. Wie kiest voor de Ionity-optie, kan ook terecht bij alle snelladers van Ionity.’
De almaar toenemende autonomie en laadsnelheid moeten voorgoed komaf maken met de laadangst die nog te vaak een drempel vormt. ‘De huidige technologie kan het merendeel van de bekommernissen wegwerken’, zegt Marc Van den Kerkhof. ‘Voor pakweg 95 procent van de bestuurders van een elektrische wagen bestaat er vandaag al een onmiddellijke oplossing. Voor de overige vijf procent is een voorafgaande planning noodzakelijk, maar ook die is zeker haalbaar om van elektrisch rijden een aangename en efficiënte ervaring te maken.’
‘Tel daarbij nog eens de soepelheid, de connectiviteit, de veiligheid en de prestaties van de EV6, dan is deze full electric car een volwaardig alternatief voor de traditionele diesel- of benzinewagen. Zeker wanneer u rekening houdt met de TCO of total cost of ownership van het voertuig. De hogere aankoopprijs wordt gecompenseerd door de voordelige fiscaliteit en de lagere gebruiks- en onderhoudskosten.’
De Kia EV6 illustreert hoe de auto van morgen er vandaag al uitziet’
E-bike opladen
De Kia EV6 illustreert ook hoe de auto van morgen er vandaag al uitziet. Hij is bijvoorbeeld uitgerust met een vehicle-to-load-functie. Die werkt als een mobiele elektriciteitsvoorziening tijdens uw dagelijkse bezigheden of recreatieve activiteiten. Het stopcontact levert een vermogen van 3,6 kilowatt. Dat kan gebruikt worden om onderweg uw e-bike op te laden, of om een televisie, laptop of koelkast tijdelijk van stroom te voorzien. Het is zelfs mogelijk om een andere elektrische wagen met een lege batterij uit de nood te helpen.
‘De auto wordt veel méér dan enkel een voertuig voor transport’, aldus Marc Van den Kerkhof. ‘Op termijn zal een elektrische wagen ook gebruikt kunnen worden om stroom te leveren aan uw woning. De elektriciteitsprijs wordt binnenkort afhankelijk van pieken, en die kan dan opgevangen worden met de autobatterij. Anderzijds wordt het mogelijk om de stroom die zonnepanelen op het dak leveren, op te slaan in diezelfde batterij. Zo kan u uw energiebeheer optimaliseren. De technologie is er vandaag al, enkel de woninginfrastructuur moet nog aangepast worden.’
Kia is een internationale groep die haar activiteiten op wereldschaal organiseert. ‘Onze designkantoren zitten in verschillende landen en steden’, illustreert Marc Van den Kerkhof, managing director van Kia Belux. ‘Onze ontwerpers in Frankfurt hebben alvast bijgedragen aan het unieke design van de EV6. Ook de mensen van ons Europese R&D-centrum in Rüsselsheim werkten hieraan mee.’ Kia verkoopt overigens jaarlijks een half miljoen auto’s in Europa. 330.000 daarvan worden geassembleerd in Slovakije.
Kia en moederbedrijf Hyundai Motor Company ontwikkelden samen het Electric-Global Modular Platform, kortweg E-GMP. Dat vormt de basis voor een nieuwe generatie elektrisch aangedreven voertuigen. De Kia EV6 is alvast de eerste wagen die op dit platform gebouwd werd, maar de E-GMP-architectuur laat toe om eenzelfde technologie te gebruiken voor verschillende modellen. Die worden als het ware boven op het universele platform gebouwd en vervolgens verder uitgewerkt tot unieke voertuigen.
‘Het platform gebruikt een vlakke batterij die over de hele lengte van de wielbasis gaat’, zegt Marc Van den Kerkhof. ‘Dit creëert een heel ruimtelijk gevoel. De bodem is plat, zonder transmissietunnel, en dat biedt heel wat mogelijkheden op het vlak van interieurinvulling. Ook het customizen van de wagen kan zo erg makkelijk. Sommige modellen kunnen we moeiteloos op de maat bouwen van specifieke doelgroepen, zoals grote families, taxibedrijven of koeriers.’