Mobiliteit zonder emissies, ongevallen en files. Met dat doel voor ogen ontwikkelt en vermarkt Jaguar Land Rover vandaag en morgen elektrische wagens. ‘Destination Zero is geen hol marketingverhaal, het is onze toekomstvisie op mobiliteit.’
In 2018 leverde Jaguar met de I-PACE de eerste volledig elektrisch aangedreven SUV van Europese makelij. De komende jaren gaat het Britse premiumautomerk nog een flinke stap verder met een ambitieuze Electric Vehicle-strategie. ‘Destination Zero verduurzaamt de mobiliteit en maakt het verkeer veiliger’, verduidelijkt Annick Van Cauwenberge, PR Manager bij Jaguar Land Rover Belux.
Zero emissie
‘Via voortdurende innovaties streven we met die strategie drie hoofddoelen na. Eerst en vooral: zero emissie. Niet alleen via de ontwikkeling van elektrische wagens zonder uitlaatemissies, maar ook door zélf zo duurzaam mogelijk auto’s te bouwen.’ Vandaag zijn de faciliteiten van Jaguar Land Rover (JLR) in het Verenigd Koninkrijk door de Carbon Trust gecertificeerd als koolstofneutraal. De autobouwer haalde dat doel twee jaar eerder dan gepland.
'Destination Zero verduurzaamt de mobiliteit en maakt het verkeer veiliger.'
JLR gelooft ook in verantwoord ondernemen en de circulaire economie. Via het upcyclen van aluminium bijvoorbeeld: oud koetswerk wordt omgevormd tot herbruikbaar aluminium van hoge kwaliteit. ‘Hiermee hebben we onze koolstofemissies met een kwart verminderd’, weet Annick Van Cauwenberge. ‘Later dit jaar openen we in het VK nog een innovatieve assemblagefabriek voor elektrische batterijen, die een vergelijkbare emissiereductie nastreeft.’
Nul ongevallen
De tweede ambitie van Destination Zero is nul ongevallen. Duurzaamheid betekent voor JLR ook het maximaliseren van de veiligheid. ‘Daartoe ontwikkelden we baanbrekende veiligheidstechnologie’, zegt Niels Burgman, Electrification & Mobility Manager bij Jaguar Land Rover Benelux. ‘Enkele voorbeelden: met een Advanced Driver Assistant System (ADAS) zoals Backup Collision Warning waarschuwen ultrasone sensoren wanneer er bij het achteruitrijden een voetganger of dier nadert. ClearSight Ground View geeft de bestuurder een camerazicht van wat er voor en achter de auto op de ondergrond gebeurt. En met het innovatieve ClearSight Rear View past de bestuurder in een handomdraai het zicht van de achteruitkijkspiegel aan: van klassiek spiegelglas naar een camerazicht zonder zichtbelemmerende passagiers of bagage op de achterbank.’
Nul files
De derde pijler is nul files. Jaguar Land Rover ontwikkelt mee de mobiliteit van morgen, via autonoom rijdende wagens die met elkaar en de weginfrastructuur communiceren. ‘Onze EV-technologie staat vandaag verder dan de wetgeving: daarom legden we in Groot-Brittannië een privésnelweg aan waar we die innovaties uitgebreid en veilig kunnen testen’, zegt Niels Burgman. ‘De mobiliteit van de toekomst ontwikkelen we uiteraard niet in ons eentje. Daarvoor werken we strategisch samen met partners. Zoals met Waymo, een dochteronderneming van Google, dat technologie voor zelfrijdende auto’s ontwikkelt. In samenwerking met Waymo zullen er zo snel als mogelijk 20.000 omgebouwde Jaguar I-PACE’s in de zelfrijdende taxivloot van Waymo rijden.’
'Onze EV-technologie staat vandaag verder dan de wetgeving: daarom legden we in Groot-Brittannië een privésnelweg aan waar we die innovaties kunnen testen.'
JLR heeft ook een partnership met BlackBerry, dat knowhow deelt rond softwareveiligheid en cybersecurity bij elektrische wagens. ‘Onlangs sloten we in het kader van het ElectriCity programma nog een overeenkomst met Cabonline’, vult Annick Van Cauwenberge aan ‘Dat is het grootste taxinetwerk van Noorwegen. In Oslo leveren we 25 I-PACE’s die in een proefproject draadloos en snel opgeladen zullen worden om zo ’s werelds eerste ultrakrachtige draadloze laadsysteem voor elektrische taxi’s uit te bouwen.’ Ook de succesvolle deelnames van JLR aan de Formule E brengen de technologie van de autobouwer in een stroomversnelling. ‘We ondersteunen via ons acceleratorprogramma InMotion ook veelbelovende start-ups in de automotivesector.’
Project Vector
Met Project Vector presenteerde JLR eerder dit jaar ook een modulair en multifunctioneel elektrisch conceptvoertuig. De wagen is 4 meter lang en werd ontworpen voor stadsgebruik. Het interieur kan op verschillende manieren geconfigureerd worden: voor gedeelde mobiliteit, privégebruik en last-mile bezorgdiensten. ‘De Project Vector is ontwikkeld bij het National Automotive Innovation Center’, zegt Annick Van Cauwenberge. JLR werkte daarvoor samen met academici en internationale universiteiten. Het doel? Samen met de Coventry City Council en West Midlands Combined Authority in het Verenigd Koninkrijk een mobiliteitsdienst lanceren, als rijdend lab voor de mobiliteit van de toekomst. ‘Dat is een eerste stap naar veilige en volledig geïntegreerde, autonome voertuigen.’
Ook al gelooft JLR volop in elektrische en zelfrijdende wagens en experimenteert het bedrijf vandaag ook met waterstoftechnologie, toch blijft het de eindgebruiker keuzes bieden. ’De meeste van onze wagens presenteren we vandaag in een brandstof- en hybride- of elektrische versie’, besluit Annick Van Cauwenberge. ‘Wij beseffen dat onze klanten die keuzevrijheid wensen. En we zullen chauffeurs ook nooit het plezier afnemen dat ze ervaren door zélf met hun wagen te rijden.’
Met de nieuwe Limited Edition I-PACE EV320 verlaagt Jaguar drastisch de prijs van rijden met een volledig elektrische SUV. De wagen deelt alle goede eigenschappen van de klassieke I-PACE, maar heeft iets minder vermogen. Toch biedt hij nog altijd 320 pk, AWD en een actieradius tot 470 km op één batterijlading (WLTP cijfers). De Jaguar I-PACE EV320 is in België beschikbaar vanaf € 64.990.
Jaguar wil met deze wagen een brede doelgroep aanspreken. Waarom dan de keuze voor een beperkte productieoplage?
Niels Burgman (Electrification & Mobility Manager bij JLR Benelux): ‘Dit is een nieuw concept voor ons. We testen in de eerste plaats hoe groot de markt is voor een vooruitstrevend instapmodel als dit. Mensen kunnen voor een aantrekkelijke prijs kennismaken met het rijcomfort en de technische innovaties van het merk Jaguar.’
Is de eindgebruiker vandaag al klaar om volledig elektrisch te rijden?
Niels Burgman: ‘Onbekend is soms nog een beetje onbemind, dat klopt. Maar we leveren met onze elektrische auto niet zomaar een voertuig af. We bieden een compleet nieuwe kijk op mobiliteit. Daar hoort een soort mentaliteitswijziging voor de eindgebruikers bij. We beseffen dat.’
Hoe pakken jullie dat aan dan?
Niels Burgman: ‘We maken klanten duidelijk dat elektrisch rijden geen vervanging is van rijden met een brandstofmotor. Het biedt wel toegang tot een compléét nieuwe mobiliteit. Dat is niet alleen een technisch verhaal, er hoort ook een nieuwe mindset bij. Klanten krijgen bij ons alle technische begeleiding rond elektrisch rijden via onze getrainde dealers. En we voorzien ook tools waarmee EV-chauffeurs zelf aan de slag kunnen: zoals een augmented-realityhandleiding via een smartphoneapp, een online-actieradiuscalculator en een maandelijkse EV-nieuwsbrief met tips & tricks. Ook bieden we mensen via een samenwerking met Eneco toegang tot een laadpaal thuis of op de bedrijfsparking. En door een partnership met Plugsurfing leveren we een Jaguar-laadpas die werkt bij publieke laadpunten en snelladers in heel Europa. Kortom: we verzorgen het volledige EV-plaatje van A tot Z.