Wie nadenkt over de wagen van de toekomst, moet ook denken over de brandstof van de toekomst. En dan gaat het vandaag traditioneel over diesel, benzine en elektriciteit. Maar wat is de plaats van waterstof in dat debat? In deze podcast onderzoeken Kris Meylemans (Hyundai Belux) en Mark Pecqueur (Thomas Moore Hogeschool) het potentieel van waterstof en de impact ervan op onze energiemix.
Hyundai is een van de weinige autoconstructeurs die in waterstof gelooft én investeert als brandstofalternatief. ‘Als je op verschillende continenten actief bent, geeft dat een andere kijk op mobiliteit. Aziatische grootsteden hebben heel andere mobiliteitsproblemen dan de Europese. Daardoor kijken ze nog meer naar alternatieven dan wij’, zegt Kris Meylemans, Country Manager Hyundai Belux.
Het grote voordeel van waterstof? Je kunt het makkelijker opslaan dan elektriciteit, weet Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Thomas More Hogeschool. ‘Ik vergelijk het met diesel in de jaren 80. Toen geloofde niemand in die brandstof voor personenwagens. Tot de Volkswagen Golf er kwam en er meer dieselwagens dan benzinewagens verkocht werden.’
‘Een jaar geleden werd ik als bedrijfsconsultant nog weggelachen met mijn hernieuwbare waterstof van 110 tot 150 euro per megawattuur. Dat is vandaag wel enigszins anders.'
Competitieve prijs
Hyundai werkt al tien jaar aan waterstofwagens. In april leverde het nog een tiental wagens aan het Europees Parlement. Kris Meylemans: ‘Tegen 2028 – dat is niet meer zo ver weg – willen we de eerste constructeur zijn die waterstof aanbiedt op commerciële voertuigen. Dat zijn de meest vervuilende, dus daar kun je de snelste CO2-winst behalen. Tegen 2030 willen we waterstof in het hele gamma bieden, tegen prijzen die vergelijkbaar zijn met elektrische voertuigen vandaag.’
Rond die prijs is de laatste tijd wel een en ander veranderd. ‘Een jaar geleden werd ik als bedrijfsconsultant nog weggelachen met mijn hernieuwbare waterstof van 110 tot 150 euro per megawattuur’, zegt Mark Pecqueur. ‘Bedrijven betaalden toen 8 euro voor een megawattuur industrieel gas. Dat is vandaag wel enigszins anders. En dus wordt waterstof plots wel een optie. Want er is geen andere weg. Europa kan niet leven van de energie die op eigen bodem wordt opgewekt. We zullen altijd energie moeten importeren.’
Allerlei projecten en mega-investeringen zorgen ervoor dat waterstof competitief wordt met elektrische voertuigen. En ook het onderzoek naar groene waterstof draait op volle toeren. ‘Het succes zal niet alleen afhangen van de beschikbaarheid van wagens, maar ook van de beschikbaarheid van brandstof’, denkt Kris Meylemans. ‘Waterstof en elektriciteit zullen naast elkaar leven’, voorspelt Mark Pecqueur. ‘Wie zonnepanelen heeft en zijn auto overdag kan laden zit bijvoorbeeld in een ideale situatie om helemaal onafhankelijk van the grid te rijden. Maar dat zie ik niet gebeuren voor een vrachtwagen die 1 megawattuur moet laden in 45 minuten. En daar speelt waterstof een rol. De impuls zal komen van grote industrieën en zij zullen waterstof binnenbrengen in de maatschappij.’
Autonoom
Mobiliteit zal meer en meer vertrekken vanuit de nood, denkt Kris Meylemans. ‘En wat is dan het beste brandstoftype om elke nood in te vullen? Dat kan waterstof zijn voor passagier- of zwaar vervoer. Maar misschien hebben we voor pakjesvervoer geen bestelwagens meer nodig, maar drones? Als constructeur moeten we meer en meer een mobiliteitsoplossing aanbieden in plaats van een motoroplossing.’
'Als constructeur moeten we meer en meer een mobiliteitsoplossing aanbieden in plaats van een motoroplossing.’
Toch verwacht Mark Pecqueur de grootste revolutie in mobiliteit niet van de aandrijflijn, maar van wie er rijdt. ‘We staan een pak verder met autonome voertuigen dan veel mensen denken. Ze rijden al in Sjanghai, in Californië, … Dus de vraag over de keuze van de brandstof wordt geen vraag voor de chauffeur, maar voor de mobility provider die de autonome wagens aanbiedt.’