Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Cevora stimuleert AI-vaardigheden bij bedrijven

Olivier Lambert, CEO van Cevora © Christophe Ketels

Met zijn diepgaande kennis van beroepen en sterke samenwerkingen zet Cevora zich in om de AI-vaardigheden te versterken bij bedrijven die onder het Paritair Comité 200 vallen.

Kunstmatige intelligentie raast als een vloedgolf door de bedrijfswereld en roept bij bedrijfsleiders heel wat vragen op. Hoe zal deze technologie hun organisatie veranderen en functies herdefiniëren? En hoe kunnen we AI omarmen en omzetten in een hefboom voor betere prestaties?

Werknemers leven intussen vaak met de angst dat hun job zal verdwijnen. ‘Maar AI zal nooit je job overnemen. De persoon die de tool beter dan jijzelf beheerst, kan dat wel’, waarschuwt Olivier Lambert, CEO van Cevora. ‘Daarom moet iedereen leren om er het maximale uit te halen.’

Advertentie

‘AI zal nooit je job overnemen. De persoon die de tool beter dan jijzelf beheerst, kan dat wel’

Olivier Lambert
CEO van Cevora

Niemand is volledig een AI-beginner, benadrukt Lambert. ‘Zowat elke werknemer gebruikt AI al, vaak zonder het te beseffen, om zijn werk makkelijker te maken. Denk aan een online vertaler of de automatische woordsuggesties op je smartphone.’

Een steeds grotere kloof

Alle werknemers krijgen te maken met AI, al verschilt de impact per sector en bedrijfsgrootte. Het is cruciaal dat bedrijven en individuen anticiperen op de invloed van AI en manieren vinden om oplossingen in hun processen te integreren. Dat vraagt om een kritische houding tegenover algoritmische antwoorden en bewuste keuzes over welke tools te gebruiken en hoe. ‘Op al die vlakken wordt de kloof tussen grote bedrijven en kmo’s steeds groter’, waarschuwt Lambert.

Grote bedrijven hebben het gebruik van AI al verankerd door licenties aan te schaffen, in-house AI-oplossingen te ontwikkelen, en duidelijke strategieën, regels en procedures op te stellen. Bij kmo’s is er echter nog veel onzekerheid. ‘We zien vaak twee uitersten’, legt Lambert uit. ‘Enerzijds zijn er werkgevers die niet weten wat ze met het technologische potentieel van AI aan moeten. Anderzijds zijn er werknemers die AI actief gebruiken, maar dat uit angst voor hun positie verbergen of verkeerd toepassen.’

Advertentie

De verbijstering overwinnen

In de huidige context zijn AI-vaardigheden onmisbaar. ‘Prompting en het kritisch beoordelen van resultaten van generatieve AI zullen snel transversale vaardigheden worden die iedereen moet beheersen’, zegt Lambert. ‘Bovendien moeten we begrijpen hoe kunstmatige intelligentie werkt, als we de mogelijkheden van AI willen benutten om bedrijfsmodellen en functies te transformeren. Vaardigheden zijn vandaag meer dan ooit het grootste kapitaal van bedrijven die innovatief willen blijven. Voor werknemers zijn ze essentieel om werkzekerheid te garanderen.’

De sociale partners, die de raad van bestuur van Cevora vormen, erkennen deze uitdaging. Naast de impact van AI op de arbeidswereld onderzoekt de organisatie hoe ze technologie het best kan integreren in haar eigen activiteiten en diensten. Ook kijkt ze naar haar rol voor bedrijven die onder het Paritair Comité 200 vallen. ‘We ondernemen nu actie, maar kijken ook naar de toekomst’, gaat Lambert verder. ‘We willen de voorkeurspartner worden in AI-vaardigheden voor bedrijven. Onze missie is hen te begeleiden in deze transitie en ervoor te zorgen dat ze niet worden overweldigd door de razendsnelle ontwikkelingen in AI.’

Advertentie

Opleiding in 3 luiken

Cevora vertaalt zijn ambitie naar een uitgebreid opleidingsaanbod voor de ongeveer 500.000 professionals die onder het paritair comité vallen. Het opleidingsaanbod bestaat uit drie luiken.

‘We willen de voorkeurspartner worden in AI-vaardigheden voor bedrijven’

Olivier Lambert
CEO van Cevora

Het eerste luik richt zich op algemene AI-vaardigheden, waaronder initiaties in de belangrijkste tools, aangevuld met ethische, juridische en milieuoverwegingen. Werknemers leren bijvoorbeeld wat een generatieve AI “hallucinatie” is en hoe ze kritisch kunnen omgaan met de output van AI, zodat ze de tool gebruiken zoals bedoeld.

Advertentie

Het tweede luik omvat beroepsspecifieke opleidingen, zoals marketing, HR, bouw en boekhouding. Veel van deze trajecten zijn nog in ontwikkeling. ‘Voor elke werknemerscategorie, specialisatie en anciënniteitsniveau hebben we een referentiekader opgesteld met de vaardigheden die nodig zijn’, zegt Lambert. ‘We hebben die vergeleken met de huidige AI-oplossingen om opleidingen te ontwerpen die perfect aansluiten bij de behoeften van elke werknemer.’

Tot slot ontwikkelt Cevora, samen met zijn partners, gespecialiseerde opleidingen voor AI-beroepen, gericht op IT- en technologiebedrijven.

In het hart van het ecosysteem

Cevora positioneert zich als een sleutelspeler in het Belgische ecosysteem voor het aanleren en integreren van AI in het economische weefsel. Het bouwt voort op zijn expertise en de steun van 60.000 bedrijven uit het paritair comité. Deze bedrijven financieren de activiteiten van Cevora via werkgeversbijdragen.

Om zijn expertise verder uit te breiden en opleidingen te ontwikkelen, heeft Cevora al strategische partnerschappen gesloten, onder andere met de codeerschool BeCode en met Agoria, de Belgische federatie van technologie-, digitale en telecommunicatiebedrijven. Agoria levert een waardevolle bijdrage aan de werking van de vzw en is vertegenwoordigd in de raad van bestuur.

Lambert kijkt ook naar nieuwe technologiepartners die complementair kunnen zijn. ‘Want we mogen dan misschien wel geen AI-experts zijn, we zijn wél echte specialisten in de ontwikkeling van vaardigheden’, besluit de CEO.

Advertentie
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.