Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Van Onderneming van het Jaar® tot wereldspeler in logistiek

Jos De Vuyst, CEO stow en Movu ©Switn

Het West-Vlaamse stow is uitgegroeid tot de grootste rekkenbouwer van Europa. Dochteronderneming Movu, dat robots en automatisatiesystemen voor magazijnen ontwikkelt, groeide op enkele jaren tijd uit tot een winstgevende scale-up. ‘Met de juiste focus en innovatie creëer je enorme groeikansen.’

De Impact

Wat betekent het voor uw bedrijf om Onderneming van het Jaar® te zijn?

‘Wij werden Onderneming van het Jaar® in het coronajaar 2020. Hierdoor vond de uitreiking plaats in een heel andere setting dan normaal. Geen grote show op de Heizel met een zaal vol publiek, maar een eenzame studio zonder publiek. Ik herinner me dat ik die avond alleen met de trofee in een taxi naar huis reed. Het gaf een bijzonder gevoel van trots, maar het voelde ook een beetje eenzaam. Ondanks die sobere setting was de impact enorm. Ons bedrijf was al vrij bekend in logistieke kringen, maar niet bij het grote publiek. Sinds die titel herinneren veel mensen ons als Onderneming van het Jaar®. Dat heeft onze algemene bekendheid in België een enorme boost gegeven. Het grootste voordeel behaalden we op vlak van employer branding. Als sterk groeiend bedrijf zijn we continu op zoek naar nieuw talent. De prijs heeft ons enorm geholpen om dat talent aan te trekken. Daarnaast maakte de titel onze medewerkers ook enorm trots om deel uit te maken van een bedrijf dat deze erkenning had gekregen. Vier jaar later wordt de titel nog steeds regelmatig genoemd. Hij is een positieve stempel die we blijven meedragen.’

Als sterk groeiend bedrijf zijn we continu op zoek naar nieuw talent. De titel Onderneming van het Jaar heeft ons enorm geholpen om dat talent aan te trekken.

Jos De Vuyst
CEO stow en Movu

De Terugblik

Is uw bedrijf veranderd sinds u Onderneming van het Jaar® bent geworden?

‘De logistieke sector heeft de afgelopen jaren een grote groei beleefd, mee door de enorme toename in e-commerce tijdens en na de coronapandemie. Consumenten gingen massaal online winkelen en dat zorgde voor een sterke vraag naar logistieke oplossingen. Die golf deed ons bedrijf verder groeien, zelfs na de initiële piek tijdens de pandemie. We zagen ook een andere kans op de markt: klanten vroegen steeds vaker om automatisatie van hun magazijnen. Hieruit is vanaf nul Movu ontstaan, onze dochteronderneming die robots ontwikkelt om magazijnactiviteiten te automatiseren. Sinds 2021 is Movu snel gegroeid en draait inmiddels een omzet van 200 miljoen euro. Het bedrijf is winstgevend en heeft 400 medewerkers, waaronder veel ingenieurs. Wat begon als een startup, is nu uitgegroeid tot een volwassen scale-up.

Jos De Vuyst, CEO stow en Movu

De Gamechanger

Welke innovatie of strategie is cruciaal voor uw onderneming?

‘Door de enorme groei van de logistieke sector tijdens en na corona, zagen we kansen op de markt. Klanten vroegen steeds vaker om automatisatie van hun magazijnen. Dit leidde tot de oprichting van Movu, onze automatisatiepoot. Hiermee hebben we ook een volledig nieuwe markt aangeboord. Waar de logistieke markt voor magazijnen met een omvang van 8 miljard dollar al bijzonder groot is, is de markt voor automatisatie zelfs nog een stuk groter en bedraagt wereldwijd 140 miljard dollar. Met Movu opereren we nu dus op dit veel grotere speelveld. Wat begon als een startup, is uitgegroeid tot een volwassen scale-up. Intussen realiseert Movu de helft van zijn omzet in de Verenigde Staten.

Dankzij deze groei zijn we geëvolueerd van een traditionele staalverwerker naar een innovatief hightechbedrijf.’

Advertentie

De Checklist

Welke vakjes moet succesvol ondernemerschap afvinken?

‘Een ondernemer moet in de eerste plaats een visionair zijn. Het is essentieel om continu met de toekomst bezig te zijn en de juiste strategie te ontwikkelen. Hoe ziet de onderneming er over 10 à 15 jaar uit? Welke activiteiten zijn nodig om relevant te blijven? Een succesvolle ondernemer neemt regelmatig afstand van de dagelijkse taken om na te denken over het grotere plaatje. Daarnaast is winstgevende groei een belangrijke focus. Groei zonder extra rendement leidt nergens toe. Respect voor medewerkers is eveneens cruciaal. Dat vraagt om een goede governance. Ons bedrijf is behoorlijk groot, met een geconsolideerde omzet van meer dan een miljard euro. Hoewel we deels private equity-gedreven zijn, behouden we toch een cultuur die doet denken aan die van een kmo. We houden de lijnen kort, blijven wendbaar en zorgen dat mensen zich gerespecteerd voelen.

Ten slotte draait succesvol ondernemerschap om het goed beheer van relaties met alle stakeholders: klanten, medewerkers en aandeelhouders. Het is belangrijk om met iedereen op dezelfde lijn te blijven en eerlijke en rechtvaardige beslissingen te nemen.’ 

Advertentie

Automatisering vervangt misschien banen, maar het opent ook nieuwe kansen. in slechts twee jaar hebben we 400 nieuwe banen gecreëerd, juist dankzij technologie.

Jos De Vuyst
CEO stow en Movu

De Toekomst

Hoe ondernemen we in 2054?

‘2054 klinkt misschien ver weg, maar het is eigenlijk maar een generatie verder. Tegen die tijd zullen technologische veranderingen enorm zijn. Artificiële intelligentie zal een grote rol spelen in hoe we werken. Veel operationele en eenvoudige taken zullen door AI worden overgenomen of ondersteund. Computers zullen ons een boel handmatige of tijdrovende taken uit handen nemen. Dit zal bedrijven efficiënter maken. Tegelijkertijd zullen mensen altijd belangrijk blijven. Technologie creëert werk, en dat zien we nu al. Kijk naar Movu: in slechts twee jaar hebben we 400 nieuwe banen gecreëerd, juist dankzij technologie. Automatisering vervangt misschien bepaalde banen, maar het opent ook nieuwe kansen.

De technologische vooruitgang gaat exponentieel snel. Wat we vandaag als geavanceerd zien, is slechts het topje van de ijsberg. In 2054 zullen we technologieën gebruiken die we ons nu nog niet eens kunnen voorstellen. Toch blijft de essentie van ondernemen dezelfde. Mensen zullen nog steeds eten, reizen en produceren. Alleen zal de manier waarop we dat doen fundamenteel veranderen.’

Het Advies

Hoe word je Onderneming van het Jaar®?

‘Om Onderneming van het Jaar® te worden, moet je aan een aantal belangrijke voorwaarden voldoen. Ten eerste is winstgevende groei essentieel. Groei op zich is belangrijk, maar die moet ook rendabel zijn om duurzaam succes te garanderen. Daarnaast is internationale activiteit een belangrijk criterium. Je moet tonen dat je niet alleen lokaal, maar ook internationaal succesvol kunt zijn. Een ander cruciaal aspect is goede governance. Hoe gaat je bedrijf om met mensen, processen en duurzaamheid? Dit toont aan dat je onderneming verantwoord opereert en klaar is voor de toekomst. Wie aan deze voorwaarden voldoet, een sterk verhaal heeft, én een dynamische leider met een goed managementteam aan boord, maakt een grote kans om op de shortlist te komen en te winnen.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.