Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Succesvolle ondernemingen hebben een visie die verder gaat dan het komende jaar’

Luc Vandenbulcke, CEO van DEME ©Switn

30 jaar Onderneming van het Jaar, dat zijn 30 parels van ondernemingen die Vlaanderen inspireren. Twee weken lang blikken de winnaars van de voorbije jaren terug op hun parcours en geven hun mening over hoe Vlaams ondernemerschap kan blijven inspireren. Vandaag: Luc Vandenbulcke, CEO van DEME.

Impact

Wat betekent het voor uw bedrijf om Onderneming van het Jaar te zijn?

 ‘We werden bekroond in 2015.  Ik was toen nog geen CEO, maar ik herinner me dat moment nog als de dag van gisteren. Binnen het bedrijf kijken collega’s er bij gelegenheden nog vaak met trots op terug. De erkenning voelde als een overwinning voor het hele team en leverde ons bedrijf extra zichtbaarheid op, die nog steeds een impact heeft. Hierdoor konden we ons presenteren als een bedrijf dat veel meer doet dan enkel baggerwerken, maar ook actief is in offshore energie-, infra-, milieu- en concessieprojecten. Het bood ons een podium om onze visie en prestaties te delen en onze breedte aan activiteiten bij een groter publiek onder de aandacht te brengen.’

Terugblik

Is uw bedrijf veranderd sinds u Onderneming van het Jaar® bent geworden?

 ‘De erkenning als Onderneming van het Jaar® heeft bijgedragen aan een sterkere positionering van DEME onder één herkenbare vlag. Dit heeft niet alleen onze identiteit versterkt, maar ook intern voor meer eenheid en extern voor meer duidelijkheid gezorgd. De titel gaf ons bedrijf een belangrijke impuls en heeft bijgedragen aan onze voortdurende groei en ontwikkeling.’

Succesvolle ondernemingen hebben een visie die verder gaat dan het komende jaar.

Luc Vandenbulcke
CEO DEME Group
Onderneming van het Jaar - Luc Vandenbulcke

Gamechanger

Welke innovatie of strategie is cruciaal voor uw onderneming?

 ‘Strategisch is net die constante drang naar innovatie en verbetering op zich cruciaal. Ons doel is altijd om vooruit te blijven kijken: wat kunnen we vandaag beter doen, en waar moeten we morgen op inspelen? DEME evolueerde al sinds de jaren '90 van onderaannemer naar hoofdaannemer, en verder naar projectontwikkelaar en concessionaris. Die drang naar diversificatie heeft ons niet alleen op nieuwe markten en in verschillende rollen gebracht, maar verplicht ons ook tot constante aanpassing: aan wijzigende omstandigheden, concurrentie en geografische spreidingen. Onze mobiliteit is daarbij een sterke troef. Met onze veelzijdige vloot kunnen we wereldwijd snel reageren op nieuwe kansen en uitdagingen. Ook de energietransitie is voor ons een grote gamechanger. Al in de late jaren '90 zagen we het potentieel van offshore-windenergie, en zetten via projecten en concessies onze eerste stappen in die markt. Wat klein begon, groeide uit tot een van onze belangrijkste activiteiten. Vandaag zijn we actief met grootschalige windparken in onder meer West-Europa, Japan en de Verenigde Staten. Deze pioniersgeest heeft ons niet alleen in een nieuwe sector geïntroduceerd, maar maakt ook een aanzienlijk deel uit van onze globale activiteiten.’

Checklist

Welke hokjes moet een onderneming afvinken om succesvol te zijn?

Allereerst moet een bedrijf waarde creëren – dat is het fundament. Maar daarnaast moet het ook trouw blijven aan de kern van zijn activiteiten. Voor ons betekent dat duurzame groei, gericht op diversificatie in activiteiten die op de lange termijn relevant blijven. Duurzaamheid draait niet alleen om milieuvriendelijke keuzes, maar ook om voortdurend verder bouwen aan de groei van onze organisatie. Dat is cruciaal, zeker in sectoren met cyclische schommelingen. Succesvolle ondernemingen houden ook rekening met verschillende pijlers: een sterk team, strategische investeringscycli en een visie die verder reikt dan het komende jaar. Dit vraagt om strategische planning voor de korte, middellange en lange termijn. Waar investeren we vandaag om onze toekomst te verzekeren over één, drie, tien jaar en langer?'

Toekomst

Hoe ondernemen we in 2054?

 ‘Ondernemen blijft van alle tijden, maar over dertig jaar zullen we ongetwijfeld opereren in een wereld die sterk veranderd is, vooral door grote uitdagingen zoals de energietransitie, klimaatverandering, bevolkingsgroei en vervuiling. Ik geloof dat die thema’s in 2054 nog steeds even actueel zullen zijn. De focus van DEME zal dan ook blijven liggen op duurzame activiteiten, en de juiste investeringen. De wereld van olie en gas zal vrijwel volledig getransformeerd zijn; elektrificatie zal de standaard zijn en geopolitieke verhoudingen zullen verschuiven. Dit vraagt om strategisch vooruitkijken, omdat onze investeringen langetermijnimpact hebben. Om toekomstbestendig te blijven, focussen we dus op een langetermijnvisie die ons voorbereidt op deze fundamentele veranderingen.’

De erkenning als Onderneming van het Jaar® heeft niet alleen onze identiteit versterkt, maar ook bijgedragen aan onze voortdurende groei en ontwikkeling.

Luc Vandenbulcke
CEO DEME Group

Advies

Hoe word je Onderneming van het Jaar®?

 ‘Een bedrijf steunt niet op één ondernemer, maar op de kracht van een team en een gedeelde visie. Ondernemingen met een langetermijnvisie, met name gericht op duurzame groei, genereren een vorm van succes die generaties overleeft. De echte uitdaging ligt tussen een goed idee en de uitvoering ervan: dat vereist juiste mensen, een sterke samenwerking en de moed om continu te vernieuwen. Onze waarden We Care, We Dare, We Deliver vatten het mooi samen: zorg voor je team, durf te innoveren, en maak dingen waar – of het nu gaat om baanbrekende technologieën of het bouwen van het grootste offshorewindschip of de krachtigste cutterzuiger ter wereld. Succes komt voort uit de combinatie van visie, lef en het vermogen om die visie ook daadwerkelijk te realiseren.’

Advertentie
Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.