30 jaar Onderneming van het Jaar®, dat zijn 30 parels van ondernemingen. Twee weken lang blikken de winnaars van de voorbije jaren terug op hun parcours en geven ze hun mening over hoe Vlaams ondernemerschap kan blijven inspireren. Vandaag: Eddy Duquenne, CEO van Kinepolis Group.
Impact
Wat betekent het voor uw bedrijf om Onderneming van het Jaar® te zijn?
‘Toen we in 2019 werden uitgeroepen tot Onderneming van het Jaar® was dat een heel bijzonder moment. De dag na de uitreiking merkte ik meteen de trots bij onze medewerkers. Het unieke aan deze award is dat het een erkenning is voor het volledige team, niet voor één individu. De award versterkte niet alleen ons imago, maar bracht ook heel wat andere voordelen mee. We stonden voor het voetlicht, waren zichtbaar. Dat zorgde voor meer vertrouwen in onze organisatie, zowel bij partners, leveranciers en bankiers. Het heeft ook ons werkgeversmerk aanzienlijk versterkt. We merkten een sterke interesse vanop de arbeidsmarkt, met nieuwe kandidaten die graag bij ons wilden werken.’
Een nieuw type zak voor de popcorn verhoogde onze marge met 360.000 euro.
Terugblik
Is uw bedrijf veranderd sinds u Onderneming van het Jaar® bent geworden?
‘Ons bedrijf is voortdurend in ontwikkeling. Deze award is niet de oorzaak van die evolutie, maar eerder een erkenning van het werk dat we deden en de vooruitgang die we boekten. Onze verandering wordt gedreven door veranderingen in de wereld, de evoluties in onze sector en de uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd, zoals de coronaperiode en de verschuivingen in de filmindustrie. Toen de pandemie – kort na het winnen van de titel Onderneming van het Jaar® – de kop opstak, bewees ons zelflerende organisatiemodel zijn kracht. De focus op het behoud van onze medewerkers en een vlotte reorganisatie tijdens de crisis toonden dat we de bekroning waard waren.’
Gamechanger
Welke innovatie of strategie is cruciaal voor uw onderneming?
‘We focussen onafgebroken op het verbeteren van de klantenervaring via mooier beeld en geluid, VIP-opties, een breder aanbod snacks, drankjes enzovoort. Deze premiumstrategie heeft niet alleen geleid tot een hogere klanttevredenheid, maar ook tot een betere prijs-kwaliteitperceptie. Vandaag ligt de omzet per klant 25 à 30 procent hoger dan in 2019, waarvan slechts een derde door inflatie wordt verklaard. De rest komt door de groeiende vraag naar en de waardering voor een betere beleving. We hebben die succesvolle concepten inmiddels verder uitgerold in nieuwe markten. Vandaag hebben we 110 bioscopen in 9 landen in Europa en Noord-Amerika. We blijven groeien.’
Checklist
Welke hokjes moet een onderneming afvinken om succesvol te zijn?
‘Bij ons ligt de focus op het creëren van langetermijnwaarde door een evenwicht te vinden tussen alle stakeholders: klanten, medewerkers, aandeelhouders en de bredere samenleving. Sterke financiële resultaten zijn de basis. Zonder een gezonde financiële structuur kun je geen duurzame waarde creëren. Die financiële resultaten moeten echter altijd in harmonie zijn met andere strategische doelstellingen. De tevredenheid van klanten én medewerkers fungeren als vangrails voor onze strategie. Blije klanten zorgen voor loyaliteit en omzetgroei, terwijl betrokken medewerkers innovatie en efficiëntie realiseren. Tot slot is er ook ESG (Environment, Social & Governance). Dat is bij ons geen doel op zich, maar een ondersteunend middel om onze strategie te realiseren. Milieuvriendelijke innovaties, zoals de overstap naar energiebesparende laserprojectoren verminderen niet alleen onze ecologische voetafdruk, maar leveren naast een betere kijkervaring voor de klant ook een financieel voordeel op.’
Toekomst
Hoe ondernemen we in 2054?
‘Over dertig jaar zullen bedrijven volgens mij bestaan uit een netwerk van kleine, creatieve units: mensen of teams die autonoom werken en bijdragen aan een gedeelde missie. De rol van leiderschap zal verschuiven naar het coördineren en inspireren van deze microkosmos. Technologie zal fysieke afstanden vrijwel irrelevant maken. Dankzij geavanceerde tools, zoals augmented reality en virtuele ruimtes, kunnen mensen vanuit verschillende locaties samenwerken alsof ze in dezelfde kamer zitten. Werken zal niet meer gebonden zijn aan vaste locaties of traditionele uren, maar aan doelstellingen en resultaten.’
Succes ontstaat wanneer medewerkers de vrijheid én het vertrouwen krijgen om verbeteringen aan te dragen.
Advies
Hoe word je Onderneming van het Jaar®?
‘Door te investeren in een bedrijfscultuur die ernstig omspringt met de ideeën die ontstaan op de werkvloer en de creatie van die ideeën ook actief stimuleert. Succes ontstaat wanneer medewerkers de vrijheid én het vertrouwen krijgen om verbeteringen aan te dragen, hoe klein ze ook lijken. Het voorbeeld van onze popcorn toont hoe een simpel idee enorme impact kan hebben. Eén van onze medewerkers in Frankrijk stelde via een kennis in de verpakkingsindustrie een nieuw type zak voor, waarin de popcorn geen drie maar tien dagen lang vers blijft. Dat zorgt er sindsdien voor dat we minder moeten weggooien, minder moeten bijmaken en meer kunnen verkopen: goed voor 360.000 euro extra marge. Zulke ideeën, geboren uit direct contact met het werkveld, hebben niet alleen een financieel effect, maar creëren ook trots en betrokkenheid bij medewerkers. Vandaag zijn er initiatieven genomen die veel technischer zijn. Er zijn mensen bezig die de verwarming en de koeling van een zaal koppelen aan ons ticketing-systeem. Zo kan de klimaatregeling zich afstellen op het aantal mensen dat in de zaal zal zitten. We bieden onze medewerkers ook een platform om ideeën te presenteren en te delen. Dat stimuleert de samenwerking en versterkt het samenhorigheidsgevoel.’