Facebooks tweedehandsmarkt actief in België
Het Amerikaanse sociale netwerk start in België met Facebook Marketplace een dienst waarmee u en ik elkaar spullen kunnen verkopen. Het wordt zo een directe concurrent van 2dehands.be.
Mensen die op zoek zijn naar tweedehandsspullen in de buurt of zelf voorwerpen willen verkopen, kunnen dat binnenkort nog eenvoudiger doen via Facebook. Met de dienst Marketplace kan je in minder dan 15 seconden een product te koop zetten via een smartphone of laptop, klinkt het bij Facebook.
Marketplace werd vorig jaar al uitgerold in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Australië. Op de Amerikaanse versie werden in de maand mei alleen al 18 miljoen producten op de marktplaats gezet. De populairste categorieën zijn meubels, baby- en kinderspullen en vrouwenkleding. De dienst breidt nu uit naar 17 Europese landen, waaronder ook België. De gebruikers zullen wel enkel in hun eigen land producten kunnen kopen.
Er bestaan al heel wat openbare en besloten Facebook-groepen waar nu al spullen te koop zijn. Wereldwijd bezoeken elke maand meer dan 550 miljoen mensen zulke tweedehandsgroepen. Een van de grotere groepen in België is ‘Uitverkoop’, opgericht door Britt Van Damme in 2011 om tweedehands- kleding aan te bieden. De groep kende de eerste twee maanden een grote populariteit en telt nu 68.692 leden, waar er dagelijks, zij het in mindere mate, nog nieuwe bijkomen.
‘Een groep op Facebook vergemakkelijkt voor veel geïnteresseerden het aan- en verkopen van spullen, vooral omdat iedereen toch op Facebook zit’, licht Van Damme toe. Ze beheert de groep samen met een vijftal vriendinnen, omdat er veel werk bij komt kijken om de duizenden leden en honderden spullen te cureren. Marketplace wil die handel in groepen nu stroomlijnen door alles te verzamelen in een aparte ruimte in de Facebook-app. Dat zou heel wat van die groepen op het platform overbodig maken.
Facebook treedt enkel op als ‘verbindingsstreep’. Als de koper en de verkoper het eens zijn, moeten ze zelf de details zoals betaling, levering of afhaling regelen. Dat wil ook zeggen dat de netwerksite geen commissie neemt op de transacties die worden beklonken, iets wat sommige tweedehands- en veilingsites wel doen.
6,2 miljoen Belgen
Facebook neemt dus geen commissie op de verkoop, maar het zal er wel advertenties bij zetten, die het geld opbrengen. Zo zal Facebook de strijd aangaan met de veilingsite eBay. Die is in ons land de eigenaar van 2dehands.be waarin recentelijk ook de tweedehandssite kapaza.be opging. Daardoor lijkt in ons land een duopolie te ontstaan, waar andere en kleinere spelers zich vooral op niches zullen moeten richten.
2dehands.be biedt zijn diensten ook gratis aan zijn 700.000 dagelijkse bezoekers aan en verdient via advertenties. ‘We hebben een groot bereik en we zagen de voorbije drie maanden het aantal geplaatste zoekertjes met 50 procent toenemen’, zegt Petra Baeck, hoofd marketing van 2dehands.be. Het is echter de vraag of het tegen de advertentiemachine van Facebook op kan.
Een andere troef van Facebook is zijn goed onderhouden gemeenschap van 6,2 miljoen Belgen. Zoekertjes op Facebook boezemen meer vertrouwen in, omdat zowel verkoper als koper meer informatie over zichzelf vrijgeeft dan op andere zoekertjesplatformen. ‘Je kan meteen zien met wie je spreekt en hun identiteit controleren’, zegt Van Damme. Facebook zal niet tussenbeide komen als er iets fout loopt in de transactie zoals Amazon en eBay wel doen. Facebook laat weten de marktplaats zorgvuldig in het oog te houden om misbruik en overtredingen snel te herkennen en te verwijderen.
Facebook boezemt meer vertrouwen in, omdat je meteen kan controleren met wie je onderhandelt.
De marktplaats is de volgende stap van Facebook om te voorkomen dat zijn gebruikers elders op het net moeten zoeken. Eerder rolde het al diensten zoals chatbots uit om van het platform de ontmoetingsplek te maken tussen kleinhandelaars en hun klanten. Facebook ziet dus duidelijk toekomst in de spontane e-commerce via de smartphone. Het speelt zo in op jongere generaties die het gewoon zijn om spontaan en snel via de smartphone aankopen te doen.
Facebook begint daardoor meer te lijken op de Chinese berichtenapp Wechat. Die app domineert de Chinese markt en wordt gebruikt voor alles, gaande van berichten, over het oproepen van een taxi, tot het kopen van vastgoed. Het heeft miljoenen accounts van merken, beroemdheden en zelfs ziekenhuizen, die mobiele betalingen via de app kunnen ontvangen. Mogelijk heeft Facebook zijn mosterd gehaald bij zijn Chinese tegenhanger om zijn gebruikers stilaan voor alles aan zijn app te binden.
Meest gelezen
- 1 Oost-Vlaming casht tientallen miljoenen op software voor 'next big thing' in bouw
- 2 Braziliaanse BYD-fabriek dicht wegens slavernij
- 3 Aflopende Oekraïens-Russische deal verhoogt druk op Europese gasprijzen
- 4 Karl Huts wordt CEO van afvalverwerker Indaver
- 5 Grote Russische raketaanval op Oekraïense energiecentrales