Advertentie

Google Maps zegt u of uw trein op tijd is

Vertragingen of annulaties? Voortaan ook te zien in Google Maps. ©BELGA

Treinreizigers kunnen hun reis voortaan ook in realtime plannen via externe apps zoals Google Maps of iRail. De NMBS stelt zijn data daar voor open.

‘On time’. Wie woensdag zijn reisweg met de trein wilde opzoeken via Google Maps, de kaartenapplicatie van de zoekgigant, kreeg voor het eerst informatie of die trein al dan niet op tijd was. Tot nu toe waren die gegevens alleen maar op te vragen via de officiële NMBS-app.

De NMBS zet zo een nieuwe stap in het openstellen van haar reisdata. Het overheidsbedrijf is daartoe verplicht volgens de wet op open data, waarmee deze overheid haar gegevens in toenemende mate wil openstellen voor de modale burger. Het idee daarbij is dat burgers en bedrijven de gegevens aan ‘het werk kunnen zetten’, via de ontwikkeling van bijvoorbeeld applicaties of software.

Advertentie

Realtime

Eind 2015 stelde de NMBS al de theoretische dienstregeling van de treinen ter beschikking van burgers en bedrijven. Sinds dan was het mogelijk om de theoretische vertrektijd van de trein te raadplegen via Google Maps of iRail, het project van de Gentenaar Pieter Colpaert.

Die ‘statische’ gegevens volstonden in veel gevallen evenwel niet, gezien de soms gebrekkige stiptheid van de NMBS. Die daalde in de maand februari bijvoorbeeld weer naar 89 procent, maakten infrastructuurbeheerder Infrabel en de NMBS gisteren bekend. Dat betekent dat 89 procent van de treinen stipt reden, of met een vertraging van minder dan zes minuten.

Voor treinreizigers zijn ‘dynamische data’ geen overbodige luxe. De NMBS kondigde gisteren aan dat het die realtime-gegevens zal beschikbaar stellen voor burgers en bedrijven die daar expliciet naar vragen. Wie beroep wil gaan doen op de nieuwe data van de NMBS moet een aanvraag indienen via de site van de vervoersmaatschappij. Google deed dat dus al en ontsluit de gegevens in haar kaartenapp. 

Licentie

De NMBS houdt wel de regie over haar data in eigen handen. Burgers en bedrijven kunnen de data pas gebruiken als ze een licentiecontract met de vervoersmaatschappij ondertekenen. Een van de voorwaarden daarin is dat de partijen beloven de gegevens niet verder te zullen doorgeven aan derde partijen.

Op Google Maps zullen de gegevens over vertragingen en of annulaties elke 30 seconden up-to-date gebracht worden

Dat verbod op 'sublicentiëring' stuit onder meer Pieter Colpaert, medeoprichter van iRail, tegen de borst. 'Dat en het feit dat het contract manueel aangevraagd moet worden, maakt dat het we nog niet echt van open data kunnen spreken', stelt hij. 

Alle betrokken partijen maken zich sterk dat de staat van het treinnet erg accuraat te volgen zal zijn via de externe apps. Op Google Maps zullen de gegevens over vertragingen en of annulaties elke 30 seconden up-to-date gebracht worden. Het iRail-project heeft de data nog niet geïntegreerd, maar hoopt dat zo snel mogelijk te doen.

Advertentie

Externe partners

Begin deze maand belandde de NMBS nog in het oog van de storm toen bleek dat Olympus, een bedrijf van een oud-werknemers van de NMBS, het alleenrecht had op de verkoop van tickets via een app. Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) haastte zich toen om dat in het parlement te veroordelen.

Volgens de NMBS zal ook dat snel opgesteld worden. Vanaf de tweede helft van dit jaar zullen alle externe bedrijven onder bepaalde voorwaarden tickets kunnen verkopen via een mobiele app. ‘De NMBS is voorstander van samenwerking met externe partners’, klonk het toen.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
De Finse premier Petteri Orpo (links) met EC-vicepresidente Kaja Kallas (midden) en de Griekse premier Kyriakos Mitsotakis (rechts).
Finse premier: 'Rusland is permanente bedreiging voor EU'
De Finse premier Petteri Orpo benadrukt op een mini-top in Helsinki dat de Europese defensie op alle mogelijke manieren versterkt moet worden. 'Rusland is een directe bedreiging voor onze veiligheid', valt EC-vicepresidente Kaja Kallas hem bij. 'We zien een verscheidenheid aan hybride aanvallen in heel Europa.'
Gesponsorde inhoud