Advertentie

Phishing-mails worden griezelig overtuigend

©rv

Internetcriminelen hebben in België een offensief gelanceerd om via valse e-mailberichten betalingen te kapen of op slinkse wijze financiële gegevens te ontfutselen. De bank BNP Paribas Fortis stelt de voorbije weken een verhoogde activiteit vast, nadat eerder het incasso- bureau Intrum Justitia alarm had geslagen.

De internetcriminelen hebben hun misleidende e-mailberichten zo geperfectioneerd dat ze nauwelijks nog van de officiële mails te onderscheiden zijn. De phishing-mails kwamen de voorbije weken in de mailbox terecht van onder meer klanten bij BNP Paribas Fortis en Record Bank en van correspondenten van het incassobureau Intrum Justitia. In elk van de drie gevallen gaat het om mails die op het eerste gezicht authentiek lijken.

Het incassobureau Intrum Justitia kreeg meldingen binnen van bedrijven die een valse e-mail ontvingen, waarbij de naam en het logo van Intrum Justitia misbruikt worden in een aanmaning tot betaling van de telecomoperator KPN Telecom. Via die mails proberen oplichters persoonsgegevens in handen te krijgen of een virus te installeren. KPN is het moederbedrijf van BASE.

Advertentie

'Criminelen worden steeds beter in het opstellen van e-mails zonder taal- en spelfouten. Daardoor zijn phishing e-mails soms nog moeilijk van echte te onderscheiden', zegt Intrum Justitia. 'Toch zijn er enkele kenmerken die de valse mails verraden, zoals het ontbreken van het juiste dossiernummer.' De incassogroep wijst er ook op dat de frauduleuze mails Belgische consumenten aanspreken via de Nederlandse divisie, wat in de praktijk nooit gebeurt.

'We stellen sinds een paar weken weer een verhoogde activiteit vast aan phishing-mails, maar niets echt onrustwekkends', zegt Hilde Junius, woordvoerster van BNP Paribas Fortis. 'We hebben dit jaar nog maar een handvol incidenten vastgesteld, waarbij mensen zich laten vangen aan 'social engineering' en telefonisch vertrouwelijke gegevens en codes doorgeven.' Vooral na het klikken op een link loopt de internaut gevaar op. Junius: 'Als het adres van de link in de phishing-mail goed bekijkt, dan zie je dat het internetadres niet het onze is. Zodra we kennis nemen van zo'n vals adres, wordt dat onklaar gemaakt.'

Ook bij Record Bank schrikken ze niet meer van de hoge kwaliteit van de phishing-mails, waarvan er onlangs een opdook, verzonden vanuit Brazilië. Op de exotische internetextensie na doet niets verder vermoeden dat zo'n mail malafide is. 'We zien al enige tijd dat de phishing-mails in een veel betere taal dan vroeger zijn opgesteld. Daarom waarschuwen we er onze klanten voortdurend voor. Het is een probleem waar niet alleen banken, maar alle e-commercegerelateerde bedrijven mee te maken hebben', zegt Dirk Cuypers, woordvoerder van Record Bank.

Advertentie
Gesponsorde inhoud