Het tv-platform Bhaalu teert niet op het creatieve werk van anderen
Bhaalu is niet de doodgraver van tv-programma’s. Het televisieplatform kan de Vlaamse productie juist redden.
Door Bart Van Coppenolle, oprichter, CEO en voorzitter van Right Brain, het bedrijf boven het tv-platform Bhaalu
‘Bhaalu moet weten dat een pot honing nooit gratis is’, schreef VUB-professor Caroline Pauwels gisteren in een opiniestuk in De Tijd. Op basis van dat artikel kregen we heel wat positieve reacties, morele steun én bestellingen. Waarvoor dank, beste mensen. Maar de feiten zijn wel iets anders dan Pauwels ze voorstelt.
De televisiecontent - in Pauwels’ beeldspraak de honing die Bhaalu zou stelen - wordt niet gestolen. De mensen betalen daar al voor. De Bhaalu-leden leggen hun factuur voor, als een aankoopbewijs, waardoor ze juridisch correct aantonen dat de honing niet werd gestolen. De Belgische wetgever laat dan de consument toe opnames te maken om ze later te bekijken. Een betere pot leveren om de honing in te bewaren, is niet illegaal. Het helpt net om meer honing te kunnen consumeren en dus ook te produceren.
Ook buitenlandse voorbeelden, waaronder Amerikaanse en Duitse wetgeving en uitspraken van hooggerechtshoven, pleiten in het voordeel van Bhaalu. In elk land mag de gebruiker die rechtmatig content verwerft die ook bekijken, op het ogenblik van uitzending of later, en hij mag daarvoor de nodige kopieën maken. Herinnert u zich de eerste magnetische videocassettes nog? En hoe recent de cloud nog maar ontstond? De Europese richtlijn wil de technologische evolutie volgen en dat fundamentele consumentenrecht niet technologisch inperken.
Reclame
Bhaalu ondermijnt de financiering van Vlaamse programma’s niet, integendeel. Dankzij Bhaalu worden die programma’s makkelijker ontdekt en dus meer bekeken. Bhaalu heeft aan de zenders de Bhaalureclame UX (User Experience) ook aangeboden om ervoor te zorgen dat mensen reclame kunnen kijken wanneer ze willen en dat ze kunnen zappen door gepersonaliseerde reclame die hen echt aanspreekt.
Ook de Bhaalu-VOD (Video On Demand) UX kunnen Vlaamse contentproducenten gebruiken om tegenvallende dvd-verkoop en -verhuur te compenseren en de trend zelfs te keren. De opnames die consumenten kunnen maken met hun cloudvideorecorder worden beperkt in de tijd, en dat is een enorm potentieel voor content monetisatie.
Bhaalu kan de redding zijn voor onze Vlaamse contentproductie. Met Bhaalu kunnen ze het oude, onvrije lineaire reclamemodel bij de tijd brengen en dat model vrij, online en on demand maken. Dat is de toekomst. Met Bhaalu kunnen ze ook hun klanten, de consumenten - die wel degelijk willen betalen - beter bedienen en zo meer verdienen.
Bhaalu zou teren op het creatieve werk van anderen. Bhaalu is software, het is zelf creatief werk, dat enorm wordt gesmaakt door het publiek. Bhaalu helpt Vlaamse content gemakkelijk te consumeren. Het beschermt oude businessmodellen en biedt er nieuwe aan, zonder het creatieve werk van anderen te gebruiken. De Bhaalu UX-technologie kan ook Vlaamse producties extra in de kijker zetten door persoonlijke opnames te filteren in een virtueel kanaal waar alle Vlaamse producties met behoud van zenderidentiteit worden verzameld en aangeraden.
Evolutie
Bhaalu biedt de zenders en distributeurs deze technologie aan. Aan hen om hiermee het verschil te maken. Wij kunnen de technologie enkel aanbieden, wij willen niemand onder druk zetten. De hand blijft uitgestoken, het is geen vuist.
Een andere vraag is of de pot niet eerder de ketel verwijt, of de ketel de pot zo je wil, in de beeldspraak van Pauwels. Het heeft uiteindelijk geen zin oude TV UX-technologie op te dringen aan consumenten, vanuit een koppelverkoopstrategie. Microsoft werd ook veroordeeld voor het koppelen van zijn browser - ook een ontdekkings-UX - aan zijn besturingssysteem waar het wel een rechtmatig auteursrechtelijk monopolie op had.
Als mensen wordt verboden tv-programma’s te bekijken waarvoor ze betalen, zullen ze die niet meer bekijken. Herinnert u zich nog het liedje ‘Video Killed the Radio Star’? De ‘radio star’ paste zich niet aan en werd niet meer beluisterd. Ook dat is evolutie. En evolutie kan je niet terugspoelen. Dé vraag is wie hier de belangen van de Vlaamse mediaspelers schaadt als je de honing met de pot weggooit. Je kan de producent van een betere pot niet verwijten dat je er honing in kan opslaan om later te eten. Wie verplicht wordt honing met zijn handen te blijven eten, wordt gestoken en eet minder honing.
Eet u mee? Breng wel uw eigen honing mee.
Meest gelezen
- 1 Belfius wil stad Bergen niet financieren na doorbraak extreemlinkse PTB
- 2 Golf aan betaalbare e-auto’s op komst, met dank aan strenge uitstootregels
- 3 Nvidia overtreft opnieuw de verwachtingen
- 4 Topinvesteerders klimmen aan boord bij Waalse techparel Odoo
- 5 Gentse techspeler Lighthouse haalt 350 miljoen euro op en wordt miljardenbedrijf