Koning auto
De opmars van de elektrische wagen is goed voor het milieu, maar lost het mobiliteitsvraagstuk niet op. En hij luidt zeker niet het einde in van het rijk van koning auto. Daarvoor is meer nodig.
Elektrische auto’s veroveren in een snel tempo de wegen. Morgen laat het Amerikaanse Tesla het eerste exemplaar van zijn budgetvriendelijker Model 3 van de band rollen. Daarmee komt een Tesla ook in het bereik van wie niet behoort tot de rich and famous. Audi begint volgend jaar in zijn fabriek in Vorst met de productie van een elektrisch aangedreven sportieve terreinwagen. In 2019 volgt een tweede model. Maar belangrijker is de aankondiging van Volvo om vanaf 2019 alleen nog nieuwe modellen met een elektrische motor te lanceren.
Het zal wel even duren voor nog alleen Volvo’s zonder diesel- of benzinemotor uit de fabriek rollen. En Volvo is geen heel grote autoproducent. Maar het besluit van de Zweeds-Chinese autogroep geeft aan dat de omslag is ingezet. De kans is groot dat andere autofabrikanten het voorbeeld van Volvo volgen. Moeten volgen. Binnen afzienbare tijd zal een elektrische auto geen rariteit of snobgoed meer zijn.
De technologie evolueert snel. De batterijen worden beter zodat elektrische wagens een steeds langere afstand kunnen afleggen. De hybride wagens die een elektrische motor combineren met een verbrandingsmotor en niet echt milieuvriendelijk zijn, zullen verdwijnen omdat er een volwaardig beter alternatief is. De infrastructuur - laadpalen onder meer - moet volgen. Maar als er vraag is, komt er ongetwijfeld ook aanbod.
Een elektrisch wagenpark zal de vervuiling met roet en uitlaatgassen in de steden sterk verminderen. Maar de vervuiling zal voor een stuk op een andere manier gebeuren, want de elektriciteit waarop de wagens rijden, moet ergens vandaan komen. En het zal niet alleen groene stroom zijn, al kan die op termijn als energiebron aan belang winnen. Maar de stap naar elektrische wagens moet niet worden overdreven.
Elektrische auto of dieselauto, de file blijft even lang.
De elektrische wagens bieden bovendien geen oplossing voor de verkeerscongestie. Elektrische auto of dieselauto, de file blijft even lang. Op dat vlak kan de zelfrijdende auto wel wat in beweging brengen. Ook daar gaan de ontwikkelingen snel. In 2019 komt er op autowegen rond Antwerpen een proefproject met zelfrijdende auto’s, die door een intelligente informatie-uitwisseling vlottere verkeersstromen kunnen garanderen. Alweer een stap vooruit.
Zelfrijdende elektrische wagens zijn het product van een technologische revolutie. Maar ze brengen niet meteen een revolutie teweeg in de manier waarop we onze verplaatsingen organiseren. Daarvoor zijn andere ontwikkelingen nodig: het afstappen van het individuele autobezit bijvoorbeeld. Dat vergt een mentaliteitsverandering bij de autogebruiker, die gestimuleerd kan worden als er aantrekkelijkere vormen van autodelen komen. Ook hier kan de technologie een handje helpen. Maar er is nog een heel eind te gaan.
Daarnaast kan worden ingezet op de uitbouw van alternatief vervoer: de fiets, de elektrische fiets, de snelle elektrische fiets, het openbaar vervoer.
De uitdaging is niet gering. Pas als blijkt dat de leuze ‘mijn auto, mijn vrijheid’ in de praktijk helemaal is uitgehold, komt er een einde aan het rijk van koning auto.
Meest gelezen
- 1 Fabien Pinckaers, de man achter miljardenbedrijf Odoo: ‘Ons grote geluk is dat de concurrentie shit is’
- 2 Ghelamco-eigenaar Paul Gheysens verkoopt duurste penthouse van België
- 3 De must-reads van het weekend
- 4 Belgische olie-invoer spekt Russische oorlogskas en Poetins paleis
- 5 Chinees gepoker met grondstoffen kan Europa zuur opbreken