Advertentie

Spartelend Abercrombie & Fitch zoekt koper

Abercrombie & Fitch maakte graag reclame met gespierde mannen en hun ontblote torso's. ©EPA

De Amerikaanse kledingketen zoekt een koper na aanhoudend slechte bedrijfsresultaten.

Volgens het persagentschap Reuters werkt het bedrijf met een Amerikaanse investeringsbank aan een dossier waarbij potentiële kopers gepolst moeten worden naar hun interesse voor de kledingketen. Of er effectief een verkoop komt, is nog allesbehalve zeker.

80 procent
Vorig jaar zakte het operationeel inkomen met 80 procent van 72,8 tot 15,2 miljoen dollar.

Volgens Fortune heeft het bedrijf al 15 kwartalen op rij te maken met dalende verkoopcijfers. De operationele winst kelderde vorig jaar met 80 procent tot 15,2 miljoen dollar; een wel heel mager resultaat op een omzet van 3,5 miljard dollar.

Advertentie

De koers van Abercrombie & Fitch heeft dan ook stevige klappen gekregen en is gezakt naar het laagste punt in zeventien jaar. De afgelopen twaalf maanden verloor het aandeel 45 procent van zijn waarde. De berichten over de mogelijke verkoop van het bedrijf gaf de koers woensdag op Wall Street een flinke impuls.

Daardoor was het bedrijf gisteren nog maar zo’n 850 miljoen dollar waard. Dat is een fractie van de 5,3 miljard dollar marktwaarde die beleggers het bedrijf in de hoogdagen in 2011 nog op plakten. Daarmee is het een mogelijke overnameprooi geworden.

Problemen

Het bedrijf heeft al langer problemen de hedendaagse tieners aan te spreken. A&F was tot een jaar of tien geleden buitengewoon populair bij jongeren, maar heeft inmiddels veel van zijn hipheid verloren. Het maakte faam met zijn broeken en t-shirts met waarop het merklogo groot was afgebeeld.

De tieners willen tegenwoordig liever hun eigen stijl en niet kleren aanschaffen met grote logo's. Die verloren consumenten vonden hun weg naar de makkelijk toegankelijke retailers zoals H&M.

Veel mensen horen niet thuis in onze kleren, en mogen er ook niet in thuishoren.

Michael Jeffries
Voormalig ceo Abercrombie & Fitch

Ook de online-verkoop was een pijnpunt. Pas enkele jaren geleden zette A&F in allerijl in op de websiteverkoop. 'Too little too late', nu blijkt. Het bedrijf kent al langer een dalende verkoop omdat de mensen zich niet identificeren met het merk en omdat het bedrijf halsstarrig vasthield aan de klassieke winkel.

In 2006 kwam toenmalig ceo Michael Jeffries in opspraak: 'Wij willen de aantrekkelijke kinderen met veel vrienden. Veel mensen horen niet thuis in onze kleren, en mogen er ook niet in thuishoren. Sluiten wij uit? Absoluut.'

Advertentie

Brussel

Abercrombie & Fitch wordt in de etalage gezet amper drie maanden nadat de nieuwe ceo, Fran Horowitz, aantrad. Horowitz volgde Jeffries op, die in 2014 al uit zijn functie werd gezet.

Het bedrijf bezit nu nog een kleine 900 winkels, waarvan leeuwendeel in de Verenigde Staten. België telt één Abercrombie & Fitch-winkel in de Brusselse Louisa-wijk. Om nog proberen zijn vel te redden, sloot het bedrijf de slecht presterende winkels.

Advertentie
Gesponsorde inhoud