JBC zet K3 in om Nederland te veroveren
JBC wil met een webshop Nederland veroveren. Het zal zijn kleding van het razend populaire K3 als lokmiddel gebruiken, nu de zangeressen in een grote tv-show in België en Nederland op zoek gaan naar opvolgers.
Bij de Belgische kledingketen JBC was het de afgelopen maanden alle hens aan dek. Morgen is het resultaat te zien, want dan lanceert JBC een webwinkel in Nederland. ‘We zullen er uitsluitend onze kinderkleding op verkopen’, zegt CEO Bart Claes.
Het is geen toeval dat hij de webwinkel met kinderkleding uitgerekend opent op de dag waarop het entertainmentbedrijf Studio 100 in een Belgisch-Nederlandse tv-talentenjacht begint te zoeken naar opvolgers van de leden van de immens populaire kindermuziekgroep K3. De hype die wellicht rond het programma zal ontstaan, hoopt JBC te kunnen verzilveren om succesvol de Nederlandse markt te betreden. In de kindercollectie van JBC zitten kledingstukken van K3 en van andere ook in Nederland populaire Studio 100-figuren, zoals Samson & Gert en Maya De Bij.
Om in zijn opzet te slagen, spaart JBC kosten noch moeite. Claes wil geen prijskaartje plakken op de operatie, maar ‘het is wel wat’. Een deel gaat naar een grote reclamecampagne. ‘We gaan onze Nederlandse webwinkel in de spotlight zetten met tv-spotjes.’ Die worden uitgezonden tijdens de reclameblokken van de talentenjacht, die in Nederland wordt uitgezonden door SBS6, de op twee na grootste tv-zender van Nederland. Ook bij VTM, dat het programma in Vlaanderen uitzendt, zullen spotjes te zien zijn voor de kleding van K3.
De succesvolle kleding van Studio 100 is in België al sinds het begin van de jaren 1990 exclusief te koop bij JBC. Sinds kort hebben de keten en Studio 100 een deal waardoor JBC nu ook in Nederland de exclusieve aanbieder van Studio 100-kleding is.
Dat is allemaal heel erg snel geregeld. ‘In maart, toen Studio 100 aankondigde dat de talentenjacht er kwam, zijn we in actie geschoten’, zegt Claes. ‘Zeker toen bleek dat de rechten voor Studio 100-kleding in Nederland vrij kwamen.’ Prompt besloten Claes en zijn zus Anne Claes de sprong naar Nederland te maken. ‘Want dit is een unieke kans om ons merk in de kijker te zetten: kinderen en hun ouders, die samen naar het tv-programma kijken, zijn onze doelgroep. Het momentum om naar Nederland te trekken is er nu en niet over een jaar.’
Van Beirendonck
Claes hoopt dat als de Nederlanders naar zijn webwinkel surfen om Studio 100-truien, -broeken en -T-shirts te kopen, ze hun oog ook laten vallen op de rest van de collectie. Die bestaat uit nog heel wat andere kinderkleding, onder andere van de Belgische ontwerper Walter Van Beirendonck.
Het is moeilijk te voorspellen hoe het project op langere termijn uitdraait, zegt Claes. Hij zet alvast alles op alles. ‘Na de talentenjacht zullen we een zichtbare partner zijn bij K3-optredens.’ Retailexperts geven het project alvast veel kans op slagen (lees hiernaast).
Een eerder avontuur van JBC in Nederland liep een tiental jaar geleden nochtans slecht af. Toen opende het vijf winkels, maar die moesten al snel weer sluiten. ‘In tegenstelling tot nu trokken we toen naar Nederland met bakstenen winkels, waarin we onze volledige collectie aanboden. Bovendien werd de populaire Studio 100-kleding toen ook verkocht door andere spelers.’
Claes vreest niet dat het hoge werktempo van de afgelopen maanden tot kinderziektes zal leiden. ‘We hebben er hard aan gewerkt en hebben externe krachten aangesproken om het extra werk op te vangen. We doen er alles aan om alles zo vlot mogelijk te laten verlopen. Zo wordt de logistiek van onze webwinkels verzorgd door het grote Nederlandse bedrijf Docdata, dat voldoende capaciteit heeft.’
De operatie vertraagt wel enkele andere projecten van de kledingketen. Die had gepland in augustus haar Duitse webwinkel te vernieuwen en verder uit te rollen. De nieuwe Duitse webwinkel zal door de Nederlandse plannen pas op 20 september van start gaan.
Bij onze oosterburen is JBC actief sinds 2013. Ook in Luxemburg verkoopt het Houthalense bedrijf al sinds jaar en dag kleding. En amper drie maanden geleden kondigden Bart en Anne Claes aan dat ze later dit najaar beginnen met online kinderkleding te verkopen in China.
De keten experimenteert buiten de landsgrenzen omdat ze in België en Luxemburg bijna haar verzadigingspunt heeft bereikt. ‘Dat we zo snel na de aankondiging van ons Chinese project al een nieuwe internationale expansie aankondigen, betekent niet dat er de komende maanden nog buitenlandse avonturen volgen’, zegt Claes. ‘Met onze huidige plannen hebben we wel even werk.’
Meest gelezen
- 1 Ghelamco-eigenaar Paul Gheysens verkoopt duurste penthouse van België
- 2 Vlamingen met buitenlands vastgoed verliezen voordeel bij aankoop gezinswoning
- 3 Vlaamse regering bikkelt over vermogenstoets voor renovatiepremies
- 4 Van 365-yoghurt tot Cara Pils: huismerken als geheim wapen van de supermarkten
- 5 Onverwachte krimp Europese economie duwt euro naar laagste peil in twee jaar