Advertentie
netto

Vlaamse subsidie voor e-auto heeft weinig succes

De Vlaamse premie voor de aankoop van een e-auto is geen groot succes. ©Belga

De Vlaamse premie voor de aankoop van een e-auto is geen groot succes. Slechts 131 Vlamingen hebben dit jaar een ‘zero-emissiepremie’ aangevraagd.

Vlamingen hebben dit jaar recht op een subsidie van duizenden euro’s als ze een volledig elektrische auto kopen. Maar de ‘zero-emissiepremie’ kent voorlopig weinig succes.

Sinds januari vroegen maar 131 Vlamingen een premie aan, leren cijfers van het Vlaams Energieagentschap. Dat zijn er een stuk minder dan vorig jaar. Begin juli 2016 waren al 500 premiedossiers ingediend, of meer dan drie keer zoveel als vandaag.

Advertentie

Vlaams minister voor Energie Bart Tommelein (Open VLD) wijt de daling aan de nieuwe procedure die de regering op 1 januari invoerde. ‘Vorig jaar moesten kopers een aanvraag indienen na de bestelling van hun auto. Dit jaar kunnen ze de premie pas na de ingebruikname aanvragen. Ze hebben na de inschrijving drie maanden om de auto aan te melden. Daardoor zit je met een vertraging van drie à zes maanden. 2017 is een overgangsjaar’, zegt zijn woordvoerster Margot Neyskens.

Het kabinet van Tommelein ziet nog een andere reden voor de lage cijfers. ‘Veel automerken hebben aangekondigd dat ze in 2018 met nieuwe modellen uitpakken. Heel wat mensen wachten daarop. Wij vermoeden dat we dus vooral volgend jaar een stijging zullen zien dankzij een groter aanbod.’

TIP

Begin uw dag goed geïnformeerd.

Ontvang nu De Tijd Vandaag.

Elke dag via e-mail - Uitschrijven in één klik

De steun voor elektrische auto’s wordt tot 2019 stelselmatig verlaagd. Dit jaar bedraagt de maximumpremie 4.000 euro. De subsidiepot, die de Vlaamse regering tot 5 miljoen euro per jaar beperkte om oversubsidiëring zoals met de zonnepanelen te vermijden, zit dus nog boordevol.

De dit jaar aangevraagde premies zijn samen goed voor 453.500 euro. Vorig jaar had de regering op hetzelfde moment al 2,23 miljoen euro uitgedeeld, al bleef er aan het einde van het jaar nog bijna 2 miljoen in de pot zitten. ‘De kans is klein dat de subsidie dit jaar op raakt’, zegt Tommeleins woordvoerster. Plannen om het resterende geld naar 2018 te verschuiven, zijn er voorlopig niet. ‘We bekijken dat in september, vermoedelijk bij de opmaak van de begroting.'

Verkoop in de lift

Ondanks de inzinking van de Vlaamse premies blijft de verkoop van elektrische auto’s in ons land groeien. De eerste vijf maanden van dit jaar werden 1.253 volledig elektrische auto’s ingeschreven, blijkt uit cijfers van de automobielfederatie Febiac. Dat zijn er 350 meer dan op hetzelfde moment in 2016, maar nog altijd maar 0,47 procent van de totale autoverkoop in België.

Advertentie

Vooral bedrijven en leasingmaatschappijen zijn geïnteresseerd in de elektrische auto. Zij genieten een belastingaftrek voor milieuvriendelijke voertuigen en kunnen gemakkelijker investeren in laadinfrastructuur, bijvoorbeeld op de bedrijfsparking. Maar alleen particulieren kunnen een premie aanvragen.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Een Airbus A320 bestaat uit 340.000 onderdelen uit heel de wereld en wordt op vier verschillende locaties geassembleerd.
Van vliegtickets tot iPhone: als wereldwijde logistiek stokt, dreigen prijsstijgingen
Donald Trump zwaaide met een grote tabel, maar de wereldhandel verloopt vele malen complexer dan de geïmproviseerde cijfers van het Witte Huis doen uitschijnen. De invoertarieven dreigen de ingewikkelde logistieke mechaniek te verstoren.
Gesponsorde inhoud