'Zeg, heb je de nieuwe House of Cards mee?'
Netflix. Het is zonder twijfel hét Wall Street-aandeel van 2013. En de hype zal er niet op verminderen, nu niemand minder dan president Obama een reclameboodschap insprak.
Neen, een betere reclameboodschap had Netflix-CEO Reed Hastings zich niet kunnen bedenken:
Barack Obama: 'Ik vraag me af of je in primeur de tweede jaargang van House of Cards meehebt?'
Reed Hastings: 'Ben je bereid er even in mee te spelen?'
Barack Obama: 'Goh, ik wou dat de zaken hier even ongenadig efficiënt waren. Die man krijgt wel veel zaken gedaan'.
'De Amerikaanse president Barack Obama houdt er van af en te schmoozen met de fine fleur van de Amerikaanse technologiesector. Dinsdagavond zat hij in het Witte Huis bijeen over niet geheel onbelangrijke topics als de bulkspionage van de NSA en het pijnlijke IT-fiasco bij de start van de uitvoering van Obama's belangrijkste project: de hervorming van de gezondheidszorg.
Maar eerst kon er dus een grapje af met Reed Hastings. En outte Obama zich net zoals ongeveer de rest van Amerika - en binnenkort de rest van de wereld als een grote fan van Frank Underwood, de door acteur Kevin Spacey en regisseur David Fincher magistraal neergezette politieke meesterintrigant in de Netflix-serie House of Cards.
De beurskoers van Netflix was de jongste jaren niet voor hartlijders. Kijk maar eens naar de grafiek hiernaast: die doet aan een een koninginnerit in de Tour de France denken. Beleggers vreesden in 2012 even dat Amazon met zijn eigen filmverhuurdienst de marktleider in online filmverhuur zou platwalsen, net zoals Jeff Bezos al onder meer boekhandels en filmwinkels de prak in gereden heeft.
Maar de flamboyante CEO Reed Hastings stampte net als Amazon met een flink pak dollarbiljetten een eigen Hollywood-studio uit de grond, om klanten te binden. En scoorde met House of Cards meteen een hit van jewelste. Netflix telt nu meer betalende abonnees dan de kabelreus HBO, net zoals datzelfde HBO jaren geleden klassieke televisiezenders als ABC onttroonde.
Hastings wil Netflix uitbouwen tot een 'onlinetelevisiezender'. Beleggers zetten er flink geld op in dat zijn bedrijf in tegenstelling tot de David Fincher-serie géén kaartenhuisje is: Netflix sluit 2013 af op een recordpeil, is met een return van 300 procent het best presterende aandeel in de S&P500 en noteert tegen 5 keer de omzet, 18 keer de boekwaarde en 215 keer e winst.
De online filmverhuurder is nu met een beurswaarde van dik 22 miljard dollar meer waard dan pakweg RTL Group, Europa's grootste uitbater van commerciële televisiestations, of Sony, de kwakkelende Japanse elektronicareus die ook eigenaar is van Hollywood-studio's.
Meest gelezen
- 1 De must-reads van het weekend
- 2 Vlaams minister Annick De Ridder: 'Ik zit hier niet om de Vlaming cadeaus te geven'
- 3 Faillissement voor Lunch Garden en gedeeltelijke overname door CIM Capital
- 4 Ondernemer Marc Coucke: ‘Politici vragen me soms om advies. Maar of ze luisteren, weet ik niet’
- 5 Nieuwe supernota van formateur De Wever valt niet overal even goed