De afgelopen maanden bleven we niet op onze honger zitten, althans wat betreft nieuwe foodtrends. Gaat het om hypes of blijvers? We leggen er vijf op de rooster.
1 | Giftige schimmel wordt heerlijk en gezond ‘secret ingredient’
Zo’n acht eeuwen geleden spotten avontuurlijke proevers in Japan een interessante schimmel op rijstplanten. Nu de giftige zwam ‘gedomesticeerd’ is tot een ongevaarlijke variant én heerlijk zoetig maar hartig proeft, lijkt koji ook bij ons door te breken.
Hij groeide uit tot de basis van een aantal onmisbare onderdelen in de Japanse keuken en is bij veel chefs intussen een ‘secret ingredient’. Dat de schimmel ook gezond is, is een extra plus. Zo bevat hij geen zout en veel vitamine B1 en B2, verbetert hij onder meer de spijsvertering én verhindert hij huidveroudering.
2 | Vermijd de kater, ook zonder water
Tussendoor veel water drinken, vooraf een ‘fond’ leggen en traag drinken: het zijn drie gekende trucs waarmee je een taaie kater voorkomt. Maar welke wijn je dan precies moet drinken om de morning after met een frisse kop te ontwaken, daarover bestaat nog veel discussie.
Want rode wijn zou niet zonder meer ‘gezonder’ zijn en zou evengoed risico geven op katers. Dan maar voor een fles witte wijn kiezen? Of ga je toch beter voor een biologische of natuurwijn? Maar ook die blijken niet sulfietenvrij te zijn. Waarop let je dan best wél bij je aankoop, wil je een paar uur later geen kater?
3 | Ook topchefs koken met vis uit blik
Hoewel het in de provisiekast van de gemiddelde Belg al langer een ding was, is dankzij een TikTok-video nu heel de wereld overtuigd van vis in blik. En de trend verovert ook de sterrenrestaurants. Bar Bulot bijvoorbeeld, waar chef Gert De Mangeleer het een zomer geleden nog als een delicieuze delicatesse serveerde.
En terecht. Het gaat immers voedselverspilling tegen, en de verpakking valt eindeloos te recycleren. Het is bovendien ook gezond, want met één blik tank je op een budgetvriendelijke manier de nodige omega 3-vetzuren voor een hele week. Eén voorwaarde: bewaar je blikjes zoals goede wijn.
4 | Ingeblikte wijn is hip en handig
In de wijnafdeling van de supermarkt mag de suprematie van de glazen fles nog heersen, sinds een paar jaar is wijn in blik een hit. Waarom? Ingeblikte wijn is nu eenmaal praktisch: het is gemakkelijker te koelen, te vervoeren, te openen en te drinken dan een fles. En duurzamer ook.
Het concept bestaat al sinds de vorige eeuw, maar de funky namen en gestileerde etiketten lijken het nu pas toegankelijk te maken. En ook de uithangborden zijn niet de minsten. Zo lijfde een Spaanse wijnmaker Bazart-frontman Mathieu Terryn in als mascotte voor zijn merk. Er bestaat zelfs een wedstrijd voor het product.
5 | Brioche is back... voor fine dining?
In de VS vind je het gewoon in de broodafdeling van de supermarkt. Bij ons duikt het vooral op in de fine-dining-etablissementen en bij de betere bakker, van de broodmandjes in sterrenzaken als Hof van Cleve tot in de toonbank van Joost Arijs’ The Bakery.
Ook Marie-Antoinette dweepte er al mee, maar hoe maak je het verrijkte brooddeeg zelf? En serveer je het traditioneel bij zoete gerechten, of past het evengoed bij een hartige maaltijd? Eén regel is heilig: scheuren, niet snijden.