Wie is er nu níét toe aan vakantie? Twee Belgen laten ons wegdromen met hun nieuwe concept theAddresses, dat authentieke vakantiehuizen combineert met een hotelservice.
Juni 2018. Twee Belgen lopen rond in een leegstaand vismagazijn in een Portugees vissersdorp. Het is donker en vervallen, maar ze zijn overtuigd en kopen het. Die twee mannen zijn Ludovic Beun (44) en Bert Jeuris (45). In die visopslag kun je vanaf volgende maand – als reizen toegestaan is tenminste – vakantie vieren. Deze twee portufielen rollen momenteel een collectie high-end vakantiehuizen uit, genaamd theAddresses.
Maart 2021. De meest frustrerende Zoomsessie van het jaar. Wij, in ons thuiskantoor in het regenachtige Gent. In de andere twee rechthoekjes Ludovic Beun en Bert Jeuris. Beiden bruingebrand en sinds gisteren terug uit Olhão, het pittoreske vissersdorpje waar ze drie jaar geleden het oude magazijn kochten. De afgelopen vijf dagen waren ze met een team ter plekke om het vakantiehuis in te richten en klaar te maken voor verhuur.
‘We wilden dit interview eigenlijk in de Portugese zon doen. Op ons dakterras of bij een glas wijn en een gegrild visje in een strandbar.’ Ludovic Beun laat ons nog meer watertanden. ‘In mei openen we ons derde huis. Als het tegen dan weer mag, doen we een herkansing.’
Hotelservice
Die belofte vergeten we niet. De foto’s zijn alvast veelbelovend. Strakke architectuur, een hip interieur, een zwembad en de Portugese zon. Wat wil een mens meer? Een goedgevulde wijnfrigo, een chef die aan huis komt koken, een bootje dat je naar een onbewoond eiland brengt en een lijst tips met de beste restaurants en mooiste plaatsen voor een ochtendlijke loopsessie. Check. theAddresses biedt dat allemaal.
'We bouwen elk huis ook een beetje voor onszelf.'Ludovic Beun
Dit is wat we tegenwoordig een ‘hometel’ noemen. Dat concept verzoent het beste van twee werelden: de privacy en de ruimte van een vakantiehuis dat gezien mag worden met de luxe van hotelservice.
‘We bouwen elk huis ook een beetje voor onszelf en willen ons op elk vlak onderscheiden’, zegt Jeuris. Beun knikt. ‘Onder meer door de ligging. theAddresses is geen vakantiepark. Elk huis ligt op een andere plek en die is altijd uniek. Het kan op het uitgestrekte platteland zijn, maar ook op drie passen van het strand of in een historisch stadscentrum.'
'Omdat we de traditionele Portugese architectuur in de spotlights willen zetten, koopt theAddresses oude panden die we renoveren samen met Portugese toparchitecten, zoals Atelier Rua en Pedro Domingos. Het interieur is in handen van het Belgische Studio Stories. We gebruiken zoveel mogelijk lokale producten, zoals keramiek, biologische zepen, olijfolie, strandlakens.’
Totale authenticiteit
Casa Um, het eerste huis dat in juli 2020 zijn deuren opende, is een 19de-eeuwse boerderij, gekocht van een herder die in de omliggende groene heuvels 300 schapen hoedde. Casa Dois is het verbouwde vismagazijn in het vissersdorp Olhão en Casa Três is een koopmanswoning in een historisch stadje op de grens met Spanje.
Ook qua comfort en service mikt theAddresses hoog. Elk huis heeft een tuin met een zwembad en elke slaapkamer heeft een badkamer. Je kunt een conciërge bellen die allerhande zaken voor je fikst: van iedere morgen vers brood tot een massage aan het zwembad. Maar je kunt het huis ook gewoon huren en een week lang niemand zien. In elk huis vind je een boekje vol tips en fijne adressen in de buurt, gecureerd door Jeuris en Beun. En ze stelden ook een Spotify-afspeellijst samen.
'Portugal heeft me een rust gegeven waarvan ik niet wist dat ik ernaar op zoek was.'Ludovic Beun
theAddresses kocht intussen al zes huizen, alle in de Algarve. Wat maakt die streek en bij uitbreiding Portugal zo aantrekkelijk? ‘Totale authenticiteit en eerlijkheid. Je eet er heerlijk, maar de restaurants hebben plastic stoelen en je zit naast de lokale timmerman. Aan hippe loungebedden doen ze hier niet. Ik hou van Ibiza, maar als je daar op vakantie gaat, is er een hele lijst hippe plekken waar je geweest moet zijn. In Portugal bestaat dat soort van fomo – fear of missing out – niet. Dat is enorm rustgevend’, boft Beun.
‘Ik herinner me nog mijn eerste keer in Portugal, in 2002. Luc De Leersnyder (reclameman en voormalige VTM-baas, nvdr.) nam me mee. Toen we aankwamen in ons hotel zei hij: ‘Nu gaan we eerst een dutje doen.’ Onbegrijpelijk vond ik dat. Ik wilde er meteen op uit. Maar na dat dutje overviel me een enorm vakantiegevoel. Portugal had me een rust gegeven waarvan ik niet wist dat ik ernaar op zoek was. Ik was op slag verliefd op het land.’
Belgen in Portugal
Na die reis in Portugal liep Beun binnen in de wijnwinkel van Jeuris, gespecialiseerd in Portugese wijnen. Jeuris: ‘Ludovic zei toen tegen me: “Esporão uit Alentejo is mijn lievelingswijn.” Waarop ik antwoordde: over een jaar zul je dat niet meer graag drinken. Hij lachte me uit, maar ik kreeg gelijk. Zodra je je verdiept in de rijkdom van de Portugese wijnen, doe je fantastische ontdekkingen.'
'Ze zijn helemaal anders dan Italiaanse of Spaanse wijnen, omdat de airconditioning van de Atlantische Oceaan voor frisheid zorgt.’ De twee werden goede vrienden en richtten samen The Madeira Collection op, een handel in vintage madera. Een volgens hen totaal onderschatte drank uit – inderdaad – Portugal.
Zonder Portugal hadden de twee elkaar dus nooit ontmoet. Het is de rode draad in hun vriendschap. Maar hoe zot ze ook zijn van het land, hun ambitie reikt verder. Uiteindelijk willen ze ook in andere regio’s en landen clusters van theAddresses openen. ‘We noemden ons concept heel bewust niet Las Casas of zo’, aldus Beun.
‘We zijn nog niet concreet bezig met nieuwe locaties, maar we dromen natuurlijk wel. Andere Portugese regio’s als Alentejo lonken, maar ook Puglia of de Dolomieten in Italië. We zoeken authentieke streken waar het aanbod van originele en luxeverblijven nog beperkt is. In Ibiza of Marbella zul je ons dus niet vinden.’
Financiële risico's
Bert Jeuris runt samen met zijn broer al meer dan twintig jaar de wijnhandel The Portugal Collection. Ze hebben twee winkels en leveren aan toprestaurants als Hertog Jan. Met de flessen die je aantreft bij theAddresses zit het dus wel snor. Ludovic Beun werkt als artdirector voor bijna alle VRT-merken. In de voorbije jaren werkte hij ook voor Oscar & the Wolf, Angèle, Bazart en Club Brugge. Hij is de partner van radio- en tv-presentatrice Sofie Lemaire. Mochten Jeuris en Beun er niet voluit voor gaan, je zou theAddresses een hobbyproject kunnen noemen.
‘We begonnen het uit goesting en omdat we onze liefde voor Portugal met anderen wilden delen. Maar we steken er veel tijd in, omdat we er echt in geloven. We passen het model van originele hotelgroepen met een sterk merk toe op vakantieverblijven.’
We passen het model van originele hotelgroepen toe op vakantieverblijven.Ludovic Beun
Het duo vormt de inhoudelijke locomotief van het bedrijf. Jeuris als manager, Beun als creative director. Zij steken alleen tijd in theAddresses. Geld komt van investeerders. De belangrijkste zijn bouwondernemer Désiré Stadsbader en zijn stiefdochter Stephanie Valcke.
Zij zijn ook vennoot en dragen dus de financiële risico’s. Jeuris: ‘Ik golf al jaren geregeld met Désiré Stadsbader, meestal als we allebei in Portugal zijn. Toen Ludovic en ik investeerders zochten, heb ik heel voorzichtig afgetoetst of hij interesse had. Behalve financiële slagkracht brengen ze ook hun knowhow uit de bouwsector binnen. Dat komt goed van pas. Al werken we voor de uitvoering samen met Portugese aannemers.’
Vlot die samenwerking een beetje? ‘Portugezen zijn de Belgen van Zuid-Europa’, zegt Beun. ‘Ze komen op het eerste gezicht wat nors over, maar zijn eigenlijk verlegen. En ze zetten zichzelf graag in de underdogpositie. Al lachend zeggen ze: “We liggen zó op de rand van het schiereiland dat we er bijna worden afgeduwd.” Ze zijn totaal niet chauvinistisch. Met theAddresses willen we de trots van de Portugezen aanwakkeren. Hun land, architectuur, cultuur en moda da vida zijn iets om trots op te zijn.’ Wij kunnen alvast niet wachten om dat aan den lijve te ondervinden.