Piepende liften, kazige bergkost en après-ski-chalets: wie jaarlijks naar de Alpen trekt, onderscheidt al snel de ene wintertrip van de andere niet meer. Dat zal je bij deze expedities niet overkomen: van een privéjacht naar het Hoge Noorden tot een winterrally met oldtimer, nergens is de sneeuw even exclusief.
‘Bootskiën’ boven de poolcirkel
Afgelegen bergflanken bereiken met een helikopter of sneeuwscooter, onder waaghalzen is het een beproefde strategie. Maar het kan nóg ongerepter. Mondjesmaat verzeilen de eerste skiërs in de Noorse fjorden, met duizelingwekkende afdalingen langs het water als lokroep.
Berucht is onder andere de Lyngenfjord, een labyrint van pieken en gletsjers dat alleen per boot toegankelijk is. Skiliften zijn er niet te bespeuren: enkel met stevige kuitspieren en aangepaste ski’s overmeester je de top.
Amper een paar dozijn skiërs laten er jaarlijks hun sporen na, waaronder de Russische miljardair Andrey Yakunin. Met zijn luxejacht vaart hij helemaal tot in de geïsoleerde Jøkelfjord, een ervaring die hij nu ook voor toeristen wil ontginnen.
“Met de juiste ski’s en een eigen boot kan je hier naar duizenden bergtoppen kijken en zeggen: ‘Die wil ik vandaag beklimmen.'" Sabato vaarde een weekje mee, en ontdekte de joie de vivre in zowel maagdelijke slagroomsneeuw als een zeevruchtenschotel middenin de fjorden.
Het Firebird-jacht is, inclusief bemanning, te huur vanaf 45.000 euro per week voor maximaal zeven gasten. Info over het skigebied: visit-lyngenfjord.com
Ritje naar het Noorderlicht
Wel zin voor sneeuwavontuur, maar liever niet op latten? Ook daarvoor moet je in het Hoge Noorden zijn. Sinds twee jaar vindt in februari de Baltic Sea Rally plaats, een episch parcours van Hamburg tot de Noordkaap via Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland, Rusland, Estland, Letland, Litouwen en Polen.
De spelregels voor de 16-daagse tocht zijn summier. Eén: rijden op snelwegen is verboden. Twee: gps-toestellen zijn evenmin toegelaten. En drie: de deelnemende auto’s moeten allemaal minstens 15 jaar oud zijn.
Dat resulteert allerminst in een gezapig plezierritje, want gedurende bijna de volledige 1650 kilometer liggen gure sneeuwstoren en plotse duisternis op de loer. Bovenop sneeuwlaarzen en een goed stel winterbanden, zijn vooral stalen zenuwen vereist. Daarvoor krijg je wel een sprookjesachtig landschap in ruil.
“In de zomer zit de Noorse Lofoten-eilandengroep vol mobilhomes en toeristen. Nu heb je het hele gebied voor jezelf”, zo vertellen ervaren rotten in de race. Tel daarbij de houtsauna achteraf, en die poolwinden zijn al snel vergeten.
'Baltic Sea Circle Rally - winter 2020’, van 22 februari tot 8 maart 2020, 1050 euro per koppel.
Poolreizigers en pinguïns achterna
Casinoavonden, schransbuffetten en flashy zwembaden: dat zijn de beelden die de gemiddelde cruise – vaak terecht – oproept. Heel anders gaat het eraan toe op de Antarcticareizen van Ponant, die de rederij zelf als ‘expedities’ omschrijft.
Een eerste reden is het onvoorspelbare programma, noodgedwongen door de weergoden bepaald. Verder reist een dertienkoppig team biologen mee richting ijswoestijn, waardoor geen pinguïn- of orkaweetje onbesproken blijft. En dan zijn er nog de strikte milieuregels, gaande van een streng afvalbeleid tot het reinigen van elk kledingstuk dat met het ecosysteem in contact komt.
Een prominente plek bekleedt ook de geschiedenis van de poolreizigers. Zo was het de Belg Adrien de Gerlauche die er de eerste wetenschappelijke observaties verzamelde, en wiens route vandaag nog nagevaren wordt.
“We willen de expedities weer tot leven brengen”, vertelt zijn achterkleinzoon. “Behalve de impact van de klimaatverandering, is het continent nagenoeg hetzelfde gebleven. Dat is zeldzaam.” De macarons en champagne moet je dan maar even wegdenken.
‘In de voetsporen van de Belgica’, van 9 tot 19 februari 2020