Detoxen in het hipste spahotel van de Oostenrijkse Alpen

In het Oostenrijkse dorpje Bezau bouwde beautygoeroe Susanne Kaufmann hét duurzaam wellnesshotel van het moment uit, een gedroomd toevluchtsoord in coronatijden.

Advertentie
 Het Bregenzerwaldgebergte ligt in de Oostenrijkse deelstaat Vorarlberg.
Het Bregenzerwaldgebergte ligt in de Oostenrijkse deelstaat Vorarlberg.

Een smalle weg slingert zich tussen stille, uitgestrekte landschappen, met links en rechts diepe wouden. We doorkruisen het Bregenzerwald, vlakbij de Zwitserse en Duitse grens, voor buitenlandse reizigers nog een goed bewaard geheim. Alpentoppen, wouden en kilometerslange valleien domineren hier het landschap, hier en daar duikt een herenboerderij of eeuwenoude herberg op. Eenvoud en traditie zijn hier geen vieze woorden, integendeel.

Dat merk je ook in Hotel Post in het dorpje Bezau, ooit een eenvoudig kuurhotel, vandaag een van de meest gewilde wellnesspowerhouses van Europa. Bezielster van het project is Susanne Kaufmann, de vijfde generatie van een familie die het hotel al sinds 1850 bezit en runt. Vorig jaar doopte ze haar hotel om tot Hotel Post Bezau by Susanne Kaufmann. De naamsverandering is de laatste fase van een transformatie die Kaufmann al in 1994 inzette.

Advertentie

Hotel Post Bezau

Advertentie
Susanne Kaufmann, de vrouw achter het hipste beautylabel van het moment.
Susanne Kaufmann, de vrouw achter het hipste beautylabel van het moment.
©Aimee Shirley

De Oostenrijkse had hotelschool gevolgd en was haar carrière op 23-jarige leeftijd in Hotel Post begonnen. ‘Aanvankelijk hield ik me vooral bezig met de zakelijke kant van het verhaal, maar geleidelijk werd het me duidelijk dat er iets aan onze spa schortte’, vertelt ze ons nadat ze een weekend met haar internationale en lokale medewerkers in het hotel doorbracht om aan teambuilding te doen.

‘De beautyproducten die we gebruikten, voldeden helemaal niet aan onze filosofie van natuurlijk, biologisch en lokaal. Er zat niets anders op dan zelf producten te gaan maken.’

Omdat Kaufmann geen achtergrond had in de beautywereld klopte ze voor haar assortiment aan bij een groepje Oostenrijkse apothekers en dermatologen. ‘Ik wilde uitsluitend biologische ingrediënten en, als het even kon, zelfs alleen maar producten uit de Alpen. We zochten de ingrediënten zo uit dat ze elkaar konden versterken, om een krachtige cocktail te vormen met een positief effect op het lichaam.’

Er zijn 58 kamers en suites in Hotel Post Bezau, veelal met uitzicht op de bergen.
Er zijn 58 kamers en suites in Hotel Post Bezau, veelal met uitzicht op de bergen.
©Aimee Shirley

Duurzaam en natuurlijk

Advertentie
De beautylijn van Susanne Kaufmann is een van de meest trendy wellnessmerken.
De beautylijn van Susanne Kaufmann is een van de meest trendy wellnessmerken.
©David De Vleeschauwer

Kaufmann lanceerde haar 100 procent biologische beautylijn in 2003. Hoewel de producten aanvankelijk alleen bedoeld waren voor de spa van Hotel Post, raakte de Oostenrijkse blijkbaar een gevoelige snaar: in geen tijd vond het merk ook zijn weg naar boetieks en wellnesshotels over de hele wereld, en werd het online verkocht.

Advertentie

‘Mijn beauty-assortiment is gebaseerd op duurzaamheid en de kracht van de natuur’, zegt Kaufmann. ‘Ik volg de filosofie van mijn grootmoeder, die geloofde dat lokale planten en kruiden helende krachten hebben. Je haar spoelen met bier en eieren, of krachtige tonics maken van valkruid dat in het wild wordt geplukt, daar groeide ik mee op.’

Susanne Kaufmann-stijl

De spa van Hotel Post Bezau is opgetrokken uit lokaal hout en glas.
De spa van Hotel Post Bezau is opgetrokken uit lokaal hout en glas.
©David De Vleeschauwer

De verkooptoppers van Susanne Kaufmann zijn de Anti Aging Body Cream en de Eye Cream Line A, waarin bijvoorbeeld bestanddelen van broccoli, rozenbottel en rozemarijn zitten. De productie en het verpakken vinden plaats in een atelier dat er vanbuiten eerder uitziet als een moderne schuur. ‘Ook daarvoor wilde ik alleen lokale materialen’, zegt Kaufmann. ‘Bij mij komt er geen ‘made in China’-staal binnen. In de plaats daarvan liet ik ons bedrijfsgebouw in een duurzame, lokale houtsoort optrekken.’

Haar producten worden er met veel zorg gemengd en verpakt in de typische Susanne Kaufmann-stijl: strakke flesjes en potjes met een clean, wit label en een minimalistische bedrukking in zwarte en rode letters. De focus ligt duidelijk niet op flashy looks of schreeuwerige packaging, wel op de magie van de producten zelf.   

 Het Hotel Post in het rustige dorp Bezau was ooit een eenvoudig kuurhotel.
Het Hotel Post in het rustige dorp Bezau was ooit een eenvoudig kuurhotel.
©Aimee Shirley

Oostenrijkse traditie

©David De Vleeschauwer

Stijlvolle flesjes zijn één ding, maar wat zit er in de verpakkingen? Om daarachter te komen, begeleidt Kaufmann ons naar de state-of-the-artspa van haar hotel. Het eerste wat opvalt als je door Hotel Post loopt, is dat het niet aanvoelt als een klinisch wellness- of detoxhotel.

Het regime is dat van een gezellig familiehotel in de Alpen. Hoewel je hier vanzelfsprekend gezond kan eten en drinken, is een glas grüner veltliner bijvoorbeeld geen taboe. Ook jezelf uithongeren hoeft hier niet, tenzij je vanzelfsprekend kiest voor programma’s waarin voeding een belangrijke rol speelt.

Het contrast tussen de warme, eerder traditionele publieke ruimtes van het hotel en het wellnessretreat dat Kaufmann aan het hotel toevoegde, is enorm: de spa is helemaal opgetrokken uit lokaal hout en glas, en heeft daardoor iets futuristisch. De ruimtes zijn wit, licht, bijna spacy, met witte, lederen sofa’s en witte rekken, gevuld met flessen olie waarin rozemarijntakjes drijven of dozen met ampullen die huid en lichaam een handje moeten helpen.

Het wellnessretreat dat Susanne Kaufmann aan het Hotel Post Bezau toevoegde oogt futuristisch.
Het wellnessretreat dat Susanne Kaufmann aan het Hotel Post Bezau toevoegde oogt futuristisch.

Totale detox

Duurzaamheid en de kracht van de natuur zijn primair voor Susanne Kaufmann.
Duurzaamheid en de kracht van de natuur zijn primair voor Susanne Kaufmann.
©Aimee Shirley

De therapeuten ontvangen me hartelijk, iets waar de Oostenrijkse hospitalitysector blijkbaar een patent op heeft. Vanzelfsprekend kunnen de hotelgasten terecht in deze spa, maar veel buitenlanders komen speciaal voor een ‘holistic & beauty retreat’ van drie dagen in volpension, met zes behandelingen en consultaties.

Populaire behandelingen zijn de warme oliemassages (met biologische rozemarijn), de verjongende gezichtsbehandelingen en de ultrasoundshapingtherapieën. Maar ik kies voor het Regeneration-pakket met een hoofdmassage van 50 minuten - wat uitzonderlijk lang is. In de meeste spa’s is een hoofdmassage iets dat snel-snel de revue passeert vóór of na een gewone massage.

Hier wordt de meerwaarde van een hoofdmassage ingezien: totale relaxatie, detoxificatie, bevorderend voor de slaap, haargroei, het geheugen en energieniveau. Een bodyscrub maakt mijn lichaam klaar voor de bodywrap, vanzelfsprekend allebei met producten van Susanne Kaufmann.

Babyhuid

In de scrub zitten niet alleen fijn zeezout en puimsteen - kwestie van de bloedcirculatie te bevorderen - maar ook sint-janskruid, honing en plantaardige zuren die de huid zuiveren en voeden. De wrap dan weer gebeurt met de populaire Body Butter van het merk: een somptueuze crème met honing, vitamine E, olijfolie en karitéboter, perfect voor een droge huid. De crème is zo zuiver dat ze zelfs voor baby’s gebruikt mag worden.

De behandeling is vloeiend, ontspannend en doet haar ding: een gevoel van welbehagen en een huid die zachter en gezonder aanvoelt, en dat in minder dan twee uur tijd.