© Courtesy of August

Co-ownershipmodel belooft 5 vakantiehuizen voor de prijs van 1

5 vakantiehuizen, 5 keer je schoenen uit onder een ander dak, zonder zelf met makelaars of loodgieters te moeten kibbelen. Het Londense August verkoopt co-ownership als een modern sprookje.

Vijf vakantiehuizen voor de prijs van één. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar August belooft het. Het luxueuze mede-eigenaarsmodel uit Londen is het geesteskind van Mélie Dunod en Nico Watzenig, twee dertigers met ambitie. In 2019 richtten ze hun bedrijf op, en intussen telt dat 100 medewerkers, met 85 vakantiehuizen in beheer en meer dan 300 families die dankzij hen een vakantiehuis vonden. Opvallend: Belgen zijn hun snelst groeiende groep eigenaars.

Dat Belgen graag een eigen plek onder de zon kopen, is niet nieuw. 221.679 landgenoten bezitten minstens één tweede verblijf in het buitenland. En het budget dat ze daarvoor neertellen, blijft groeien. De gemiddelde aankoopprijs steeg in één jaar tijd met 12 procent, van 288.592 euro in 2022 naar 323.853 euro in 2023.

Advertentie
Advertentie

Enorme verspilling

Dat buitenlands vastgoed wordt vooral gekocht voor eigen gebruik. Slechts 14 procent verhuurt het af en toe. ‘Jammer’, vindt Mélie Dunod, CEO van August. ‘Het is een enorme verspilling: je investeert een fortuin in een vakantiehuis dat vervolgens meer dan de helft van het jaar stof staat te vergaren.’ Voor Dunod is ‘fractual ownership’ dan ook de logische oplossing.

Bij August deel je vier of vijf vakantiehuizen in Europa met een groep internationale mede-eigenaars, meestal onbekenden. ‘We organiseren wel evenementen waar de eigenaars elkaar kunnen ontmoeten’, vertelt Dunod ons op zo’n netwerk­avond in – hoe kan het ook anders – hotel August in Antwerpen. ‘Meestal zijn het gelijkgestemden, wat leidt tot mooie nieuwe connecties.’

Mélie Dunod, CEO van het londense August.
Mélie Dunod, CEO van het londense August.

Sabato: hoe kwam je op het idee voor August?

Mélie Dunod: ‘Mijn medevennoot Nico en ik hadden al een interieurontwerpbedrijf voordat we August lanceerden. We ontwierpen vakantiehuizen in Zuid-Frankrijk voor – vooral – Londense klanten. Wat opviel: iedereen had dezelfde problemen. ‘Hoe kopen we een nieuw huis? Welke vergunningen moeten we aanvragen voor de verbouwing? Moeten we naar een notaris of advocaat?’ Omdat ik de Franse nationaliteit heb en de regio goed ken, probeerde ik zoveel mogelijk te helpen.’

Advertentie
August is voor mij een levensstijl: je bezit vijf vakantiehuizen die er allemaal anders uitzien.
Mélie Dunod
CEO August

‘Toen een klant me voor de zoveelste keer wanhopig belde, wist ik dat ik een nieuw bedrijf moest oprichten. Ze probeerde een vakantiehuis te kopen in Frankrijk en noemde het “a real nightmare”. Ze vertrouwde niemand meer – zelfs haar advocaat en makelaar niet. De prijzen die ze me voorlegde, waren absurd; de lokale bevolking zou maar de helft betalen. Als je niet in de vastgoed­sector zit en de taal niet spreekt, is het moeilijk om je mannetje te staan in een land dat niet het jouwe is. Voor veel mensen is een woning kopen in het buitenland totaal onbekend terrein.’

Advertentie
Advertentie

‘Intussen hadden mijn vrienden en ik het idee om samen te investeren in een vakantiehuis, zodat we de kosten konden delen en het hele jaar door het huis konden gebruiken. Uiteindelijk vielen alle puzzelstukjes in elkaar en werd August geboren.’

Hoe zou je August omschrijven?

‘Voor mij is het een ‘hospitality lifestyle brand’. Het is een mix van vastgoed, design en horecadiensten. Het concept van August omvat alles: van het aankopen, renoveren en ontwerpen van de vakantiewoningen tot het regelen van alle logistieke zaken, zoals huishoudelijke hulp, klusjesdienst, contracten met lokale aannemers en tuinonderhoud. Kortom, alles om een zorgeloze vakantie te garanderen.’

Hoe werkt jullie bedrijfsmodel?

‘Het is een co-ownershipmodel, en dus zeker geen timesharing. Bij timesharing ben je maar een deel van het jaar eigenaar van het vakantieverblijf. Bij ons koop je een aandeel in een onroerendgoedmaatschappij die we een ‘collectie’ noemen. Samen met zestien tot twintig andere eigenaars deel je een aandeel van die collectie. Die maatschappij bezit vier of vijf eigendommen, en alle eigenaren zijn aandeelhouders. Wij, als August, bezitten niets. Het is volledig jullie eigendom, niet de onze.’

‘We hebben verschillende collecties, waarbij ‘Pied À Terre’ de goedkoopste is. Vanaf 365.000 euro krijg je toegang tot vijf appartementen met telkens twee slaapkamers: in Cannes, Londen, Parijs, Barcelona en Rome. Onze ‘Signature’-collectie is het populairst, met grote vakantiehuizen in Zuid-Frankrijk, de Alpen, Toscane, Mallorca en een cottage in de Engelse Cotswolds. Prijzen hier beginnen vanaf 435.000 euro. Als je zo’n woning op deze locaties zelf zou kopen, betaal je minstens 1,5 miljoen euro. Wil je nog meer ruimte, maar blijf je bij deze locaties, dan kies je beter voor ‘Premium’. Recent lanceerden we onze meest luxueuze collectie, ‘Prime’, met huizen die plaats bieden aan meer dan tien personen. Hiervoor betaal je 1.480.000 euro, maar we hebben het hier wel over panden die gemiddeld meer dan 5 miljoen euro waard zijn.’

Advertentie

‘Daarnaast betaal je jaarlijks een vergoeding voor het onderhoud van de panden: reken daarvoor op 10.000 euro. In dat bedrag zit alles: van de vaste kosten zoals water en elektriciteit tot toekomstige renovaties en het onderhoud van de gebouwen, tuinen en zwembaden.’

De Europese catalogus is uitgebreid en focust vooral op zonnige bestemmingen. Er zijn echter ook enkele eigendommen in de bergen, zoals deze in Megève.
De Europese catalogus is uitgebreid en focust vooral op zonnige bestemmingen. Er zijn echter ook enkele eigendommen in de bergen, zoals deze in Megève.
© Courtesy of August

Hoeveel weken kun je als eigenaar op vakantie gaan?

‘Elke mede-eigenaar kan gemiddeld acht tot twaalf weken per jaar verblijven in de verschillende woningen. Alles hangt af van de periode en de locatie. Ons onlineboekingssysteem werkt met punten, waarbij je voor populaire zomervakanties meer punten moet inzetten dan voor last-minuteboekingen buiten het hoogseizoen. Sommige eigenaars die flexibel zijn met hun data kunnen zelfs tot vijftien weken op vakantie gaan.’

Hoe stellen jullie nieuwe collecties samen? En wat komt er eerst, de vakantiehuizen of de eigenaars?

‘Het antwoord ligt ergens in het midden. Eerst definiëren we een nieuwe collectie, bijvoorbeeld een ‘Signature’-collectie met drie tot vier slaapkamers. We bepalen het type, de locaties en andere criteria. Daarna beginnen we te adverteren en selecteren we de juiste families. Zodra we vijf gezinnen hebben, kopen we één huis aan, en zo gaan we stap voor stap verder. Om uiteindelijk met vijf huizen en bijna twintig eigenaars te eindigen.’

‘Omdat de vraag groter is dan ons aanbod, kunnen we een mooie mix van eigenaars samenstellen. Van verschillende leeftijden, met en zonder kinderen, maar ook uit verschillende werelddelen, zodat de vakantieperiodes niet allemaal samenvallen.’

Eigenaars mogen geen persoonlijke spullen achterlaten, alleen de boekenkast en hun wijnvoorraad aanvullen.
Mélie Dunod
CEO August

Zijn design en architectuur belangrijk bij het selecteren van de vakantiehuizen?

‘Architectuur en interieur zijn mijn grote passie. Ook al ben ik CEO, ik wil elk ontwerp met mijn eigen ogen zien en goedkeuren. August is voor mij een levensstijl: je bezit vijf vakantiehuizen die er allemaal anders uitzien. Je zult bij ons ook nooit nieuwbouw vinden. We zoeken liever oude panden met karakter, maar die wel de luxe en het comfort bieden die je vandaag verwacht. Het is erg moeilijk om zulke panden te vinden, dus we kopen vooral oude huizen die we helemaal renoveren.’

‘Bedoeling is telkens dat we er echte familievakantiehuizen van maken. Eigenaars mogen geen persoonlijke spullen achterlaten, alleen de boekenkast en hun wijnvoorraad aanvullen. Het moet een plek zijn die aanvoelt als thuis, met veel aandacht voor detail in het design. Warme kleuren, maar ook praktische dingen zoals gezelschapsspelletjes, mooi servies en kookboeken. We kiezen ook altijd voor kwalitatieve meubels. Het mag niet aanvoelen als een huurhuis.’

August koopt uitsluitend oude panden met veel karakter. ‘Bedoeling is dat we er echte familievakantiehuizen van maken.’
August koopt uitsluitend oude panden met veel karakter. ‘Bedoeling is dat we er echte familievakantiehuizen van maken.’
© Courtesy of August

Waarom blijven jullie altijd in dezelfde regio’s: Zuid-Frankrijk, de Franse Alpen, Mallorca en Toscane?

‘In deze populaire vakantieregio’s vinden we veel panden met karakter en charme. Bovendien hebben we veel expertise in die gebieden. Elke twee weken kopen we een nieuw huis, maar ook voor het onderhoud en het beheer is het handig dat alles in dezelfde regio ligt.’

‘Bovendien liggen al onze regio’s op rijafstand van elkaar. Europese eigenaars reizen liever met hun auto naar hun vakantiehuis dan met het vliegtuig. En eigenaars buiten de EU maken soms een roadtrip van twee maanden, waarbij ze van vakantiehuis naar vakantiehuis rijden. Fransen en Italianen geven trouwens ook vaak de voorkeur aan vakantie in eigen land.’

‘Daarom staan er geen nieuwe regio’s op onze planning, al krijgen we veel vragen om uit te breiden naar bijvoorbeeld Griekenland. Ook een prachtige locatie, maar juridisch en fiscaal een heel andere situatie. We zijn liever specialist in een paar regio’s, zoals de driehoek tussen Saint-Paul-de-Vence, Cannes en Valbonne. We hebben ook cottages in de Cotswolds, omdat veel van onze Britse eigenaren voor een lang weekend graag in eigen land blijven.’

Advertentie

Wat als een eigenaar wil verkopen?

‘Dat kan. We hebben een wachtlijst met families die willen instappen in een bepaalde collectie, maar de verkoper kan ook zelf een nieuwe kandidaat naar voor schuiven. En goed om te weten: iedereen die zijn aandeel in een August-collectie verkoopt, doet dat met rendement.’

Tot slot: wat is jouw favoriete vakantiehuis?

‘Zonder twijfel ons eerste huis in het Zuid-Franse Valbonne. Een volledig gelijkvloerse villa. Het is misschien niet de meest spectaculaire renovatie als ik ze vergelijk met latere projecten, maar de charme is ongeëvenaard.’

De ‘Pied-à-Terre’-collectie biedt appartementen met twee slaapkamers, strategisch gelegen in steden als Rome, Barcelona (foto), Cannes, Londen en Parijs.
De ‘Pied-à-Terre’-collectie biedt appartementen met twee slaapkamers, strategisch gelegen in steden als Rome, Barcelona (foto), Cannes, Londen en Parijs.
Advertentie