Je kunt er niet langer naast kijken: Denemarken is de voorbije twee jaar uitgegroeid tot dé nieuwe modehoofdstad. En die is lang niet minimalistisch.
Een gestreept T-shirt, wilde haren en rode lippen. Bien sûr, la Parisienne herken je zo. Maar haal je de ‘Copenhagen Girl’ er al uit? Je hebt ze vast al gezien: is het niet in het echt, dan wel online. Was Denemarken al een topexporteur van mid-century design (Fritz Hansen), spannende tv (‘The Bridge’) en topcuisine (Noma), dan is het nu de opvallende, kleurrijke en toch casual kledingstijl van de Copenhagen Girl die over de grenzen treedt.
Die ontstond in de Deense hoofdstad en explodeerde - like na like - dankzij de nieuwsfeeds van populaire Scandinavische Instagram-influencers zoals Pernille Teisbaek, Emili Sindlev en Marianne Theodorsen.
De Copenhagen Girl houdt van gekke diademen en opvallende handtassen, maar ook van comfortabele sneakers onder haar gebloemde maxirokken. En ze is gek van excessen: pofmouwen, wikkeljurken, slangen-, luipaarden- en tijgerprints, alles samen als het moet. Zelfs ‘minimalisme’ bestaat in de Kopenhaagse vorm niet echt op een subtiele manier. Het gaat eerder om grote kragen, brede vormen en opvallende kostuums in monochrome kleuren.
Terwijl Milaan en Parijs de belangrijkste modeweken op de klassieke modeagenda blijven, is intussen incontournable voor inkopers, journalisten en influencers, op zoek naar de nieuwste trends. Stond Stockholm voor de Scandi-minimalistische hipsters - witte sneakers, natuurkleuren en abstracte vormen - dan is Kopenhagen je Scandi-maximalistische vrolijke tante die zich gewoon wil amuseren. Of die nu op de catwalk staat, of ernaast.
Ecologisch bewustzijn
Dit seizoen gaat de Copenhagen Fashion Week nog een stap verder. In de Deense hoofdstad willen ze niet alleen de coolste, maar ook de groenste fashionweek organiseren. Terwijl de Stockholm Fashion Week er vorig jaar mee stopte ‘om uit te zoeken hoe te evolueren in een veranderende wereld’, willen de praktische Denen het probleem al doende aanpakken met ongeziene maatregelen: een driejarig actieplan ‘om de negatieve impact te reduceren, het businessmodel te innoveren en de verandering van de industrie te versnellen’.
Concreet wil de Copenhagen Fashion Week niet alleen zelf minder vervuilen, zowel in uitstoot als afval, de organisatoren eisen hetzelfde van hun deelnemers. Die moeten in de toekomst een actieplan voorleggen en kunnen bewijzen dat minstens de helft van hun materialen van duurzame oorsprong is. Wie daar over drie jaar niet aan voldoet, wordt simpelweg uitgesloten. Voilà, de Copenhagen Girl heeft gesproken.
Hier shopt de Copenhagen girl
Ganni
Hét Deense merk bij uitstek, en dat is opmerkelijk voor een label dat in 2000 werd opgericht als kasjmiermerk. Met zowel kleurrijke prints - voor elk wat wils in jurken, rokken, jumpsuits of palazzobroeken - als streetwear, en vooral een stevige schare influencerfans werd de #Gannigirl hét symbool van een nieuwe trendy generatie. Een die niet bang is van wat extravagantie en uitdagende kledingstatements, met slangenprintlaarzen, regenboogkleurige sweaters en gebloemde jurken. Tezamen, dat spreekt voor zich.
Terwijl Ganni jarenlang onopgemerkt voortkabbelde, staat het label - dat in België al te vinden is in onafhankelijke verkooppunten - klaar om de wereld te veroveren. Vorig jaar ging Ganni voor het eerst overzee, en opende zijn eerste snoeproze designboetieks in Londen, New York en Los Angeles. De tiende-verjaardagscollectie ligt dit seizoen in de winkel.
Stine Goya
Een van de voorlopers van de Kopenhaagse mode. Stine Goya creëert al veertien jaar artistieke prints en speelse volumes, maar haar werk was lang alleen voer voor (lokale) insiders. Vandaag surft ze helemaal mee op de Copenhagen Cool-vibe.
Als de beste kan de Deense verhalen verweven in haar kleding. Geen toeval, want behalve model was ze journalist voor ze designer werd. Was haar wintercollectie geïnspireerd door het illustere ‘Black and White Ball’ van de Amerikaanse auteur Truman Capote - een party die de geschiedenis inging als een van de beste verkleedfeestjes ooit - dan putte ze dit seizoen uit de kledingcultuur van de Amerikaanse ballroomscene - de plek ook waar ‘vogueing’, de wereldwijde danstrend bij de lgbt-wereld ontstond.
Opvallend zijn niet alleen de polkadotprints, pofmouwen en kleurencombinaties, maar ook de duurzame materialen - voorbeeld: geen gewone maar gecertificeerde zijde, of lyocell, een katoenachtige vezel uit houtpulp - die de alumnus van de Central Saint Martins-school in Londen voor haar collectie koos. Over die keuzes vind je meer info op haar website, waar ze haar transparantie en duurzaam beleid toelicht.
Saks Potts
Als de temperaturen gemakkelijk tot ver onder het vriespunt duiken, wordt een mooie mantel een van de sterkhouders van je garderobe - dat weten de Kopenhaagse Catherine Saks en Barbara Potts uit eigen ervaring.
Met Saks Potts, opgericht toen ze amper 21 waren, brengen ze sinds 2014 kleur in de donkere maanden, met felgekleurde mantels - vaak in nerts of geschoren schaap - of grote donsjassen die ze vandaag in 21 landen verkopen, van de Verenigde Staten tot Koeweit en Zuid-Korea.
De rest van de collectie laveert tussen disco en ninetiesglamour, met glitterjurken, tie-dye broeken en andere met monogrammen bezette eyecatchers: van jurken en mantels tot bijpassende panty’s. Dat is lekker extreem en lekker fout, maar was het Miuccia Prada zelf niet die zei dat de mooiste schoonheid in lelijkheid zit?
Cecilie Bahnsen
In de modewereld is het een voorteken: als de toonaangevende Londense multimerkenboetiek Dover Street Market de allereerste aankoper van je collectie is, heb je wat in je mars. Vandaag vind je de glamoureuze feeërieke jurken van Cecilie Bahnsen bij modemekka’s als Galeries Lafayette in Parijs en Bergdorf Goodman in de Verenigde Staten.
Nog voor haar studies aan het Royal College of Art in Londen deed Cecilie Bahnsen ervaring op in het atelier van John Galliano. Toen ze in 2015, na een ervaring bij de glamoureuze Britse ontwerper Erdem, een eigen label oprichtte, trok ze al snel de aandacht met haar romantische, ogenschijnlijk eenvoudige maar op couture af gedetailleerde dromerige jurken. In 2017 won ze de LVMH-prijs voor beloftevol talent en vandaag wordt de meesteres van organza en pluimen her en der getipt als de volgende hype. In de gaten houden dus.
Rotate
Het pad van Jeanette Madsen en Thora Valdimars van Rotate leest als een modesprookje voor millennials. Net als de Britse Alexa Chung raakten ze eerst bekend als stylisten annex modebloggers. Vervolgens wisten ze die aanhang te kapitaliseren, toen ze hun eigen modemerk oprichtten onder de vleugels van Birger Christensen, een luxeboetiek die al sinds 1869 in Kopenhagen huist. Resultaat: een brede collectie jurken waarin je niet anders kunt dan opvallen. Of dat nu is omdat ze ontzettend kort of lang zijn, door de elektrische kleuren, satijnen afwerking of de grote bloemenprints.