Vraag je binnenkort je lief ten huwelijk met een horloge in plaats van een ring? Sabato duikt in de nieuwste trend in huwelijksland: het verlovingshorloge.
'A diamond is forever' is een van de meest iconische reclameslogans van de 20ste eeuw. Bedacht in 1947 door de Amerikaanse Frances Gerety voor een campagne van De Beers, 's werelds grootste diamantbedrijf. De slogan schrijft al decennia voor hoe je iemand correct ten huwelijk vraagt: met een diamanten ring die de limieten van je financiële draagkracht test.
Mocht ze vandaag nog leven, zou Gerety echter aan de slag mogen met de nieuwste trend in huwelijksaanzoeken: het verlovingshorloge. Meer en meer koppels lijken de traditionele ring achter zich te laten en kiezen voor een aanzoek met een (luxe)horloge. Wie op het internet zoekt op 'engagement watch' beseft dat dit niet de zoveelste modegril is, maar een legitieme nieuwe manier om een aanzoek te doen.
Zij de ring, hij het horloge
Want stel: je vraagt je lief ten huwelijk op de traditionele manier, mét een ring. En hij of zij zegt ja. Samen op weg naar een leven vol geluk en liefde, je partner met een verlovingsring aan de vinger en jij... tja, wat heb jij als materiële herinnering aan jullie verlovingsmoment? Een verlovingshorloge kan post-aanzoek een perfect aandenken zijn voor de niet-geringde partner. Ook voor vrouwen die hun man ten huwelijk vragen, LGBTQ-koppels en mensen die voor de tweede keer trouwen is een verlovingshorloge een originele manier om los te komen van een ietwat vastgeroeste traditie.
Eender welk horloge kan een verlovingshorloge zijn. Het gaat om de betekenis die je er zelf aan geeft.Joke Gilissen
Bij horlogewinkel Prosper in Brussel zien ze de trend ook steeds vaker opduiken, zegt Joke Gilissen: 'Het fenomeen bestaat al heel lang, maar vroeger zag je het eerder bij rijke elitefamilies. De voorbije jaren kregen we echter regelmatig mensen over de vloer die op zoek zijn naar een verlovingshorloge.'
'Hier in België houden we het eerder klassiek: de vrouw haar verlovingsring, de man een verlovingshorloge. Een koppel dat echt kiest voor elk een verlovingshorloge zonder ring heb ik denk nog maar een drietal keer meegemaakt in 15 jaar. Het is echt een en-en-verhaal.'
Tussen 5.000 à 10.000 euro
Springen horlogemerken dan mee op de kar? 'Eigenlijk kan eender welk horloge een verlovingshorloge zijn', zegt Gilissen. 'Net als bij verlovingsringen gaat het eerder om de betekenis die je er zelf aan geeft. We hebben geen merken in onze selectie die een specifieke 'verlovingshorlogecollectie' in de markt zetten.'
Zelfs als je relatie op de klippen loopt, kan je op je horloge nog zien dat het tijd is om verder te gaan met je leven. Probeer dat maar eens met een ring.
'Het Zwitserse merk Patek Philippe speelt indirect wel in op de trend, met zijn bekende slogan 'You never actually own a Patek Philippe. You merely look after it for the next generation'. Mensen zijn voor een verlovingshorloge echt op zoek naar een tijdloos stuk dat ze later kunnen doorgeven in de familie. Ook personalisatieopties zoals een gravure zijn populair. Wij zien in onze winkel het vaakst budgetten tussen de 5.000 à 10.000 euro voor dit soort horloges.'
Het verlovingshorloge heeft natuurlijk nog een laatste troefkaart uit te spelen: zelfs als je relatie op de klippen zou lopen, kan je er nog probleemloos op aflezen dat het tijd is om verder te gaan met je leven. Probeer dat maar eens met een ring.
Verlovingshorloges | Sabato's selectie
His/her-horloges en tijdloze klassiekers voor de eeuwigheid. Dit zijn onze favoriete verlovingshorloges:
1. Longines
- Conquest-collectie dames (2.850 euro, links) en heren (2.300 euro, rechts)
2. Rolex
- Links: Lady-Datejust - 28 mm - Jubilee band - Zilverkleurige wijzerplaat bezet met diamanten - Oystersteel en geelgoud - 13.350 euro
- Rechts: Datejust 41 - Oysterband - Zilverkleurige wijzerplaat - Oystersteel en geelgoud - 14.750 euro
3. Omega
- Links: Omega Speedmaster 38 mm, 51.500 euro
- Rechts: Omega Speedmaster Moonwatch, 9.000 euro