Stoelendans in de mode | Een overzicht van de afgelopen week

Gisteren raakte bekend dat Matthieu Blazy de nieuwe creatief directeur van Chanel wordt. Het was de apotheose na een week van transfers. Hierrond draaide de modewereld de afgelopen dagen.

Op 9 december staat overal te lezen dat de Belg Julian Klausner Dries Van Noten opvolgt. Twee dagen later klinkt het nieuws dat de Britse sterdesigner John Galliano het Parijse modehuis Maison Margiela na tien jaar vaarwel zegt. Weer een dag later volgt het nieuws dat de Britse ontwerpster Louise Trotter de Belgisch-Franse Matthieu Blazy opvolgt bij het Italiaanse luxemerk Bottega Veneta. En Blazy zelf, die werd gebombardeerd tot creatief directeur van de Franse modegrootmacht Chanel. Kun je nog volgen?

Maandag 9 december 2024

Advertentie

Julian Klausner (33)

Julian Klausner
Julian Klausner
©Sarah Piantadosi / Dries Van Noten
Advertentie

Zes maanden geleden stelde de Antwerpse modeontwerper Dries Van Noten zijn laatste collectie voor. Inhouse vond het gelijknamige modehuis zijn nieuw creatief directeur: de 33-jarige Belgische ontwerper Julian Klausner.

Na zijn studie mode aan La Cambre in Brussel, werkte Klausner als juniordesigner voor Maison Margiela. Sinds 2018 is hij bij Dries Van Noten onder meer verantwoordelijk voor de vrouwencollecties.

In januari 2025 presenteert hij zijn eerste mannencollectie voor de winter. Tijdens Paris Fashion Week in maart volgt zijn nieuwste vrouwencollectie.

Dries Van Noten tijdens de laatste weken voor zijn afscheidsshow in Parijs
Advertentie

In een officiële verklaring zegt Van Noten: ‘Julian is de juiste persoon om dit verhaal verder te zetten. Hij kent het huis door en door en deelt de waarden die aan de basis liggen van onze collecties. Zijn creativiteit en toewijding geven me het volste vertrouwen in de toekomst.’

‘De onvergelijkbare erfenis die Dries achterlaat is monumentaal en dient als een eindeloze bron van kostbare inspiratie. Ik kijk ernaar uit om nieuwe ambitieuze uitdagingen aan te gaan en tegelijkertijd het erfgoed te eren dat we allemaal koesteren’, reageert Klausner.

11 december 2024

John Galliano (64)

John Galliano
John Galliano
©Belga Image
Advertentie
Advertentie

Woensdag deelde de Britse sterontwerper John Galliano met een Instagram-post dat hij het Parijse modehuis Maison Margiela vaarwelzegt. Tien jaar geleden werd hij er, onder anderen ook door Matthieu Blazy, benoemd tot artistiek directeur. Het was zijn eerste functie sinds Dior hem in 2011 op straat had gezet na zijn antisemitische uitspraken in een bar in Parijs.

Hij vond het modehuis heruit. En met succes. Want de verkoop steeg met 23 procent in 2023, nog vóór ‘Artisanal’, Galliano’s laatste show bij het modehuis in januari. In 2021 en 2022 groeide de verkoop met 24 procent. Daarvoor zorgde hij onder meer door de naamsbekendheid van de Tabi, de iconische Margiela-schoen uit 1988, weer te vergroten - de afgelopen jaren was hij te zien in elke grote (mode)stad.

Renzo Rosso, CEO van OTB Group, het moederbedrijf van Maison Margiela, reageert op de samenwerking: ‘Martin zette het huis op de kaart als een icoon, en John bracht het naar een nieuw niveau als het meest vooruitstrevende couturehuis ter wereld.’

Advertentie

Wie wordt zijn opvolger? En vooral: wordt zijn volgende stap een terugkeer naar Dior? In zijn post schreef Galliano daarover het volgende: ‘De geruchten… Iedereen wil het weten en iedereen wil dromen. Als de tijd rijp is, zal alles worden onthuld. Voor nu neem ik deze tijd om mijn immense dankbaarheid te uiten. Ik blijf me verzoenen en zal nooit stoppen met dromen.’

12 december 2024

Matthieu Blazy (40)

Matthieu Blazy
Matthieu Blazy
©REUTERS

Sinds juni was de Franse modegrootmacht Chanel op zoek naar een nieuw creatief directeur; Karl Lagerfelds voormalige assistente Virginie Viard stapte toen na vijf jaar op. Gisteren raakte bekend dat de Belgisch-Franse ontwerper Matthieu Blazy Bottega Veneta verlaat om in de voetsporen van Lagerfeld te treden. Hij wordt de eerste artistiek directeur in meer dan veertig jaar die Chanel buitenshuis rekruteert.

Het modemagazine Women’s Wear Daily (WWD) meldt dat Blazy vanaf de eerste helft van 2025 verantwoordelijk wordt voor de haute-couturelijn, de prêt-à-porter en de accessoires; voor een opfrissing van het merk en de collecties. Zijn eerste collectie zal hij tonen in oktober.

De van origine Parijzenaar studeerde af aan La Cambre in Brussel. Voor hij bij Bottega Veneta aan de slag ging, werkte hij nog bij Maison Margiela en Celine, en maakte deel uit van Raf Simons’ team bij Calvin Klein. Hij begon in 2020 bij Bottega Veneta, eerst onder Daniel Lee (vandaag creatief hoofd bij het Britse merk Burberry), en werd vanaf 2021 zelf creatief directeur.

Chanel-directeur Bruno Pavlovsky ziet het als een samenwerking op lange termijn: ‘We hopen tien, vijftien jaar of langer te kunnen samenwerken’, zei hij in WWD. ‘Samen zullen we voor het merk een nieuw hoofdstuk schrijven.’

Advertentie

Louise Trotter

Louise Trotter
Louise Trotter
©Getty Images

En het Italiaanse modehuis Bottega Veneta heeft al meteen een opvolger klaar: Louise Trotter, die nog tot januari 2025 bij het Franse erfgoedmerk Carven de creatieve leiding heeft. Op 24 januari toont ze haar laatste collectie voor het modehuis.

Sinds februari 2023 is ze er creative director. Daarvoor was ze tussen oktober 2018 en januari 2023 creatief directeur van Lacoste, na een periode van negen jaar bij Joseph.

Trotter: ‘Ik ben zeer vereerd om bij Bottega Veneta aan de slag te gaan als creatief directeur. De legendarische nalatenschap van het modehuis van artisticiteit en innovatie is echt inspirerend, en ik ben enthousiast om bij te dragen aan de toekomst en de tijdloze visie te vieren.’

Bartolomeo Rongone, CEO van Bottega Veneta: ‘Ik ben verheugd Louise te verwelkomen als onze nieuw creatief directeur. Haar esthetiek combineert naadloos verfijnd design met subliem vakmanschap en haar inzet voor culturele belangenbehartiging sluit prachtig aan bij onze merkvisie. Door haar verfijnde lens zal Bottega Veneta haar erfgoed blijven vieren en tegelijkertijd de moderne relevantie behouden. Ik wil ook mijn diepe waardering uitspreken voor Matthieu, die een buitengewone partner is geweest bij het geven van een aantrekkelijke, emotionele en intellectuele identiteit aan ons merk.’

Advertentie