Maar een fashionisto kun je hem toch niet noemen: hij verkiest tijdloosheid boven trends. ‘Op het vlak van mode lijk ik veeleer een stilgevallen klok die ongeveer één keer om de 25 jaar weer in de mode komt’, antwoordt hij ons per mail als we polsen naar zijn kledingstijl.
‘Maar ik kies wel altijd voor kleding waaruit vakmanschap blijkt. Vroeger uitte dat vakmanschap zich in de manier waarop kleren werden gemaakt. Vandaag vooral in de manier waarop ze worden hersteld. Ik heb altijd geloofd in de ‘buy once, buy well’-filosofie. Hoe vaker ik dezelfde kleren draag, hoe duurzamer ik leef.’
Precies. Prins Charles verafschuwt verspilling, wat het meteen ook moeilijk maakt om in de modewereld iets te gaan doen. De groep Yoox Net-a-Porter, waarmee Charles voor dit project samenwerkte, heeft niet meteen de ambitie om aan iedere klant maar één keer een outfit te verkopen.
Het modebedrijf, met hoofdkwartieren in Milaan en Londen, vormt een van ’s werelds meest succesvolle onlinespelers voor luxekleding. Al probeert het met gesofisticeerde data-analyse wel zo accuraat mogelijk te voorspellen welke kleren en accessoires hun 4 miljoen klanten wereldwijd verlangen, om zo kledingoverschotten te beperken.
Volgens Federico Marchetti, de CEO van Yoox Net-a-Porter, was het die technologische insteek die indruk had gemaakt op Charles, toen hij twee jaar geleden het Londense hoofdkantoor bezocht. ‘De prins was onder de indruk van de manier waarop data en technologie kunnen helpen om verspilling te voorkomen’, zegt Marchetti. ‘En ja, hij is technologisch helemaal mee.’