Pharrell Williams schenkt Louis Vuitton een portie Joy (én veel logo’s)

Pharrell Williams heeft zijn debuut voor Louis Vuitton niet gemist. Met een show op de Pont Neuf in Parijs en een verrassingsoptreden van Jay-Z, maakte hij van een modedefilé een spektakelevent.

Niets beter dan een snufje mysterie om een exclusief feestje te kruiden. De genodigden voor het mannendefilé van Louis Vuitton hadden alleen Google Maps-coördinaten gekregen en een tijdstip: een bootje op de Seine zou hen naar de geheime locatie van het defilé brengen.

Wie lucky genoeg was om een uitnodiging te bemachtigen, ging aan boord onder het goedkeurend oog van Rihanna, die op de massa neerkeek vanop de metershoge Louis Vuitton-reclameposter aan Musée d’Orsay – die er enkele dagen geleden als teaser voor de show was onthuld.

Advertentie
Advertentie
De show vond plaats op de Pont Neuf in Parijs.
De show vond plaats op de Pont Neuf in Parijs.
©Louis Vuitton

Gouden catwalk

Voor critici die zich afvragen of Pharrell Williams – in de eerste plaats muzikant en producer – wel truien kan breien of patronen kan tekenen, werd snel duidelijk wat hij dankzij zijn sterrenstatus wél kan klaarspelen: zorgen dat een stuk binnenstad van Parijs volledig wordt afgesloten, dat een brug wordt omgetoverd tot een gouden catwalk, en dat een sterrenparade met Beyoncé, Lewis Hamilton en Zendaya op de eerste rij zit te blinken. En ook: dat maatje Jay-Z als afsluiter even op de Pont Neuf een verrassingsconcert komt geven.

Misschien is dat al de eerste grote verdienste van Williams bij Louis Vuitton: net zoals de Superbowl miljoenen kijkers trekt die doorgaans niets hebben met American football, promoveerde hij het begin van de mannenmodeweek tot een feest voor een miljoenenpubliek (dat van L.A. tot Dubai en Seoel kon volgen via livestream).

Erg pakkend – en niet op de livestream te zien – was hoe mensen in de omliggende appartementsgebouwen rond de Pont Neuf uit hun venster hingen, foto’s namen en op hun balkon uitbundig stonden te dansen op ‘Joy’, de aanstekelijke soundtrack die Williams opnam met het gospelkoor Voices of Fire.

‘Damoflage’

Met de aanstelling van Pharrell Williams positioneert Louis Vuitton zich uitdrukkelijk als een luxemerk dat zich niet wil beperken tot de 1%. Die briefing leek alvast duidelijk tot uiting te komen op de catwalk. Kort gezegd: het was véél. Een uitgebreide collectie die voor ieder wat wils leek te willen bieden: er waren mooie pakken, klassieke lange mantels, maar ook edgy streetwearsilhouetten en jeans.

Advertentie
Advertentie

Mannen in rokken, vrouwen in mannenpakken. Veel logo’s, natuurlijk, ook in originele, nieuwe incarnaties zoals de ‘damoflage’ – een mix van het klassieke LV-dambordpatroon met een camouflageprint. En vooral: heel veel accessoires – het leek of elk model drie handtassen meesleepte, én een zonnebril én een pet. Commercieel goed uitgekiend, zodat al wie in de ban is van de Pharrell-factor, kan beginnen te verlangen en sparen.

Advertentie