Parijse juwelier Repossi wekt 15 creaties van Mapplethorpe tot leven

Weinigen weten dat Robert Mapplethorpe, de bad boy van de seventiesfotografie, ook juwelen ontwierp. De Parijse juwelier Repossi herontwerpt ze in edele materialen.

Patti Smith, jarenlang de muze van de Amerikaanse fotograaf Robert Mapplethorpe (1946-1989), draagt op een van de portretten die hij van de ‘heroine of punk rock’ maakte, een simpele zilveren ring. Ontworpen én vervaardigd door Mapplethorpe himself. Beiden ontmoetten elkaar in de zomer van 1967. Meteen waren er vonken, want zowel Mapplethorpe als Smith was in de ban van de hippiebeweging. En beiden hadden het allesbehalve breed: in haar boek ‘Just Kids’ beschrijft de singer-songwriter en dichteres hoe zij en Mapplethorpe in die tijd zelfs genoodzaakt waren om op straat te slapen. Veel folietjes konden ze zich dus niet permitteren.

Een portret uit 1970 van Robert Mapplethorpe en zijn vriend Jay Johnson, die allebei sieraden van Mapplethorpe dragen.
Een portret uit 1970 van Robert Mapplethorpe en zijn vriend Jay Johnson, die allebei sieraden van Mapplethorpe dragen.
©Valerie Santagto
Advertentie
Advertentie

De latere Amerikaanse topfotograaf zou daarna ook nog andere sieraden maken. Zijn lange halskettingen met bijeengeraapte dobbelstenen, krabbenscharen, kralen en konijnenpoten staan vereeuwigd op foto’s van hem uit de jaren 1970. En zijn minnaar David Croland liet in 2017 bij het New Yorkse Sotheby’s een paar sieraden veilen die de twee samen hadden vervaardigd. Veel van Mapplethorpes zelfportretten bevatten trouwens zijn rustieke, handgemaakte sieraden.

Advertentie
Gaia Repossi is al lang een bewonderaar van Mapplethorpe. Zijn foto ‘Puerto Rico, 1981’ was haar eerste grote kunstaankoop.
Gaia Repossi is al lang een bewonderaar van Mapplethorpe. Zijn foto ‘Puerto Rico, 1981’ was haar eerste grote kunstaankoop.
©Dmitry Kostyukov

Vandaag heeft het juweliershuis Repossi de geest van de kunstenaar tot leven gewekt in een verfijnde juwelencollectie met 15 topstukken. Acht van die juwelen werden afgelopen zomer voorgesteld in Dover Street Market in New York en Londen, en zijn vanaf deze maand te koop.

Puerto Rico, 1981

De Parijse avant-gardejuwelier Gaia Repossi is al lang een bewonderaar van Mapplethorpe. Zijn foto ‘Puerto Rico, 1981’ was haar eerste grote kunstaankoop. Ze twijfelde dan ook niet toen de Robert Mapplethorpe Foundation haar vroeg of ze geen zin had om juwelen te maken met de handgemaakte stukken van Mapplethorpe als inspiratiebron. Drie jaar lang werkte Repossi aan het project. ‘In het archief van de Robert Mapplethorpe Foundation in New York en in de fotocollecties van het Getty Center keek ik naar zo’n honderdtal werken en duizenden kleine voorwerpen die Mapplethorpe tijdens zijn vroege werkperiode had verzameld’, vertelt Repossi.

Nadat ze de archieven had doorgenomen, sorteerde de juwelier ze op thema’s die in zijn latere iconische fotowerk te zien zouden zijn. ‘Zodra ze gerangschikt waren, schetste ik mijn tachtig favoriete stukken. Aan sommige heb ik een eigen invulling gegeven, andere heb ik hertekend als eerbetoon, maar wel met verfijnde materialen en hier en daar een designtwist. Later heb ik die tekeningen voorgelegd aan de Foundation, om ze uiteindelijk terug te brengen tot een gerichte collectie.’

Drie jaar lang werkte Repossi aan het project. In het archief van de Robert Mapplethorpe Foundation in New York bekeek ze de sieraden die de kunstenaar in het begin van zijn carrière had gemaakt.
Drie jaar lang werkte Repossi aan het project. In het archief van de Robert Mapplethorpe Foundation in New York bekeek ze de sieraden die de kunstenaar in het begin van zijn carrière had gemaakt.
©Jeremy Everett

Lisa Lyon, 1982

De eerste acht juwelen – Repossi zegt dat het tweede deel in 2022 zal ‘verrassen’ – zijn enorm gevarieerd qua stijl, net als Mapplethorpes eigen creaties. ‘Jetty’ is een zachte en verfijnde benadering van Repossi’s ‘Antifer’-collectie. De harde randen zijn gladgestreken en afgerond. Het goud is teruggebracht tot een vaag versleten patina.

Advertentie
Advertentie
De ‘Americana Flag’-ring is geïnspireerd op een foto uit 1982 van bodybuilder Lisa Lyon.
De ‘Americana Flag’-ring is geïnspireerd op een foto uit 1982 van bodybuilder Lisa Lyon.
©Dmitry Kostyukov

Een meer letterlijke interpretatie van Mapplethorpes fotowerk is de ‘Americana Flag’-ring, geïnspireerd op zijn foto uit 1982 van bodybuilder Lisa Lyon met een vlag bengelend aan haar arm. Geel en zwart goud bootsen de strepen na. De ring loopt uit in een metalen draperie die van de vinger afloopt. ‘Mechanic’ is dan weer een volledig verschuifbare ring van witgoud en diamanten, geïnspireerd op een van Mapplethorpes halskettingen. En ‘Relic Claw’ is een juweel dat knipoogt naar de voorliefde van de kunstenaar voor willekeurige ‘objets trouvés’, zoals Repossi die heeft kunnen bewonderen tijdens haar onderzoek. ‘Er waren er ontzettend veel’, herinnert ze zich. ‘Hij gebruikte kippen- en konijnenpoten, duivelse symbolen, afbeeldingen van apen en geiten, sleutels, ijzerwaren, kralen en vanzelfsprekend ook objecten die verwezen naar de BDSM-scene, maar altijd met een ongelooflijke elegantie.’

‘Relic Claw’ doet inderdaad denken aan een grote krabbenschaar, maar dan in witgoud en geregen aan een ketting met geel- en witgouden kralen, een kleine diamanten bol en een gekweekte parel.

‘Relic Claw’ knipoogt naar de voorliefde van Mapplethorpe voor willekeurige, gevonden voorwerpen.
‘Relic Claw’ knipoogt naar de voorliefde van Mapplethorpe voor willekeurige, gevonden voorwerpen.
©Dmitry Kostyukov

Hoewel fans van Repossi en Mapplethorpe de werken zeker zullen waarderen, zou Repossi ze het liefst aan de kunstenaar zelf willen laten zien. ‘Voor mij voelen ze bijna alsof ze van hem zijn. De collectie is een extreem eerbetoon aan hem’, zegt ze. ‘Ik heb nederig geprobeerd me voor te stellen wat hij het liefst in mooie materialen zou hebben gezien. Michael Stout, zijn voormalige advocaat en voorzitter van de Foundation, was zijn enige overgebleven paar ogen voor mij. Zijn reactie en enthousiasme over hoe tevreden Robert over de werken zou zijn geweest, was alles voor mij.'