Giorgio Re van het Italiaanse luxejuweelmerk Recarlo.
Giorgio Re van het Italiaanse luxejuweelmerk Recarlo.
© Eva Beeusaert

Luxejuwelenmaker Giorgio Re | ‘Synthetische diamanten hebben voor mij geen intrinsieke waarde’

Giorgio Re (53) van het Italiaanse luxejuweelmerk Recarlo over de liefde, vaste adresjes in Antwerpen en waarom alleen ‘real’ zeldzaam is.

Hoe maakt u het?

‘Goed. Professioneel is het druk, maar ik voel meer passie dan stress. Dat is altijd zo geweest. Ik jaag me zelden op, of het nu over mijn werk gaat of mijn persoonlijke leven. Wie in oorlogsgebied woont, die heeft grote zorgen, ik niet. Wel zoek ik bewust rust op in mijn leven. Ik woon met mijn gezin op het platteland van Piëmont, in het dorpje Valenza, waar ook het hoofdkwartier van Recarlo is gevestigd. In Milaan zou ik nooit kunnen wonen – te chaotisch voor mij.’

Advertentie

Wat maakt je trots?

‘Dat ik mijn vaders bedrijf mag voortzetten, samen met mijn jongere broer Paolo. Recarlo was als een derde zoon voor mijn vader, die Carlo Re heet. Ik groeide letterlijk op in het bedrijf, want we woonden boven het atelier. Elke dag zag ik hoe mijn vader luxejuwelen maakte. Hoe hij met prachtige stenen terugkwam uit het buitenland, hoeveel passie hij in Recarlo stak en hoe zijn kleine atelier uitgroeide tot een succesvol merk. Mijn vader is nog altijd actief in het bedrijf. Niet iedereen zal mijn mening delen, maar ik vind het fantastisch om met mijn familie samen te werken.’

Advertentie
Giorgio Re in het Recarlo-atelier. Hoewel het juweelmerk al meer dan vijftig jaar bestaat, opent het nu pas zijn eerste eigen winkels.
Giorgio Re in het Recarlo-atelier. Hoewel het juweelmerk al meer dan vijftig jaar bestaat, opent het nu pas zijn eerste eigen winkels.
© Eva Beeusaert

Waarvan maak je een halszaak?

‘Kwaliteit. Al onze juwelen worden van a tot z gemaakt in ons eigen atelier in Valenza. Een must, want alleen zo kun je de productie volledig controleren. Geen toeval dat mijn bureau midden in het atelier staat. In ons productieproces zit nog veel handwerk, wat de sieraden een zekere warmte geeft. Tegelijk combineren we die traditie met innovatieve technologieën zoals 3D-printen. Kwaliteit is voor mij meer dan alleen een goed gemaakt sieraad, het gaat ook om esthetiek. Bij het selecteren van stenen bijvoorbeeld, beoordeel je niet alleen objectief de ‘4C’s’ – color, clarity, cut en carat – je moet ook je esthetische bril opzetten. De steen moet in zijn geheel harmonieus zijn om naar te kijken. Dat is iets wat je pas leert als je jaren in het vak zit.’

Chocolatiers Benoît en Anne Nihant | ‘In december draaien we zo’n 25 procent van onze jaaromzet’

‘We hebben in totaal 65 medewerkers, van wie 30 in het atelier. We hebben trouwens een academie opgericht waar geïnteresseerden het vak kunnen leren. De besten stromen vervolgens door naar ons atelier.’

Advertentie

Waarvoor maak je je sterk?

‘Voor de liefde. Ik zie mezelf als een ambassadeur van de liefde, omdat veel mensen onze juwelen kopen om cadeau te doen – bijvoorbeeld bij een huwelijksaanzoek. Voor hen is een ring of een halssnoer een manier om hun liefde te uiten of hun gevoelens over te brengen. Het is bijzonder om deel uit te maken van unieke momenten zoals een verloving, huwelijk of geboorte. Onze hartvormig geslepen diamanten zijn ons handelsmerk. Logisch dat we mikken op het verlovings- en bruidssegment. Ook comfort en een cleane vormgeving maken deel uit van ons DNA, want onze juwelen zijn bedoeld om dagelijks te dragen.’

Advertentie
Advertentie
‘Voor veel mensen is een ring of een halssnoer een manier om hun liefde te uiten of hun gevoelens over te brengen’, zegt Giorgio Re.
‘Voor veel mensen is een ring of een halssnoer een manier om hun liefde te uiten of hun gevoelens over te brengen’, zegt Giorgio Re.
© Eva Beeusaert

Wat maakt je dag goed?

‘Als ik een mooie steen vind. Natuurlijk hou ik van juwelen, maar stenen zijn mijn ware passie. Op mijn twintigste kwam ik naar Antwerpen voor een opleiding tot gemmoloog bij de Hoge Raad voor Diamant (HRD). Drie jaar lang ging ik ‘s ochtends naar school en werkte ik ‘s middags bij een diamanthandelaar. Eindeloos veel stenen gingen er door mijn handen. Als ongeduldige twintiger leek dat soms tijdverlies – ik wilde immers snel in de zaak stappen. Maar die kennis en ervaring hebben me een scherp oog bezorgd. Ik zie heel snel of een steen goed is of niet.’

Eigenaar luxeschoenmerk Fratelli Rossetti | ‘Klanten zijn je belangrijkste activa’

‘Mijn tijd in Antwerpen was fantastisch. Ik woonde vlak bij de kathedraal en ging vaak naar Cinema Cartoons, dansen in Carré of Belgische bieren proeven op café. Voor mijn werk kom ik nog geregeld in Antwerpen en ik heb er mijn vaste adresjes, zoals hotel P6.’

Waar moet je dringend werk van maken?

‘Van onze internationale expansie. Sinds mijn vader het merk in 1967 oprichtte, op zijn 21ste, hebben we altijd via juweliers verkocht. In Italië is Recarlo een begrip, maar daarbuiten nog niet. Pas de afgelopen vijf jaar zijn onze juwelen internationaal verkrijgbaar. Om die internationale expansie te realiseren, moeten mensen ons merk echt leren begrijpen. Daarom openen we voor het eerst eigen winkels. In zo’n flagshipstore stap je volledig de Recarlo-wereld binnen. In 2025 openen we in de chique winkelbuurt Quadrilatero della moda in Milaan en in de kuststad Bari in Puglia.’

Advertentie
Giorgio Re: ‘Al onze juwelen worden van a tot z gemaakt in ons eigen atelier in Valenza.’
Giorgio Re: ‘Al onze juwelen worden van a tot z gemaakt in ons eigen atelier in Valenza.’
© Eva Beeusaert

Waarvoor maak je van je neus?

‘Het is technisch mogelijk om diamanten in een laboratorium te maken, maar voor mij gaat er niks boven een natuurlijke steen. Strikt genomen is het basismateriaal hetzelfde, koolstof. Maar omdat synthetische diamanten niet schaars zijn, hebben ze voor mij geen intrinsieke waarde. Enkele jaren geleden was er een enorme boom van labdiamanten, maar door een overaanbod is de prijs gekelderd. Als investering zijn ze daardoor niet interessant.’

Atelier Blundell onthult pièce unique voor vernieuwde Cartier-boetiek in Brussel

‘‘Real is rare’, zeg ik altijd. Echte diamanten zijn zeldzaam, omdat je afhankelijk bent van de natuur: voor het ontstaan zijn miljoenen jaren nodig en unieke omstandigheden zoals druk en hitte. Daardoor is elke diamant uniek. Bij natuurlijke stenen is het belangrijk om de herkomst te kennen. Zo kun je uitsluiten dat het bloeddiamanten zijn uit conflictgebieden. Daarom handelen we alleen met landen aangesloten bij het Kimberley Process, een certificatiesysteem dat de herkomst van stenen garandeert.’

Waarvan maak je een punt?

‘Van het milieu. Toen ons vorige atelier te klein werd, bouwden we in 2009 een nieuwe, ringvormige werk­ruimte van 4.800 vierkante meter, volledig energieneutraal. Op het dak liggen driehonderd zonnepanelen. Drie jaar geleden stelden we onze milieustrategie op, samen met Eco-Age, het duurzaamheidsproject van Livia Firth. Daarin leggen we onder meer onze ambities vast voor gerecycleerd goud. Toen was dat dertig procent van al het goud dat we gebruikten, intussen zijn we aan het opschroeven.’

Heb je het gevoel dat je het gemaakt hebt in het leven?

‘Totaal niet. Zelfs na dertig jaar in het bedrijf voelt ondernemen als een voortdurend proces. Het is een lange weg waarop je altijd je focus moet behouden op wat je wilt bereiken.’

| Website | recarlo.com

Armjuweel

Als we met Giorgio Re een ateliertour doen, valt ons op dat hij zelf geen juwelen van Recarlo draagt. Ook al worden ze wel door mannen gedragen.

‘Het eerste juweel dat mijn vader ontwierp voor Recarlo, was een pinkring voor mannen. Erg hip in de jaren 60 en 70. Vandaag zitten er enkele armbanden en halskettingen in de collectie die ook mannen kopen. Maar vrouwen blijven ons doelpubliek. We hebben ook geen plannen om een aparte mannencollectie te lanceren. Horloges zijn meer mijn ding dan juwelen. Mijn lievelingshorloge is een sportief uurwerk in zwarte keramiek: de Omega Speedmaster, in de speciale Darkside of the Moon-editie. Ik ben altijd al aangetrokken geweest door de maan, om de romantiek ervan.’

Advertentie