Een modeshoot organiseren, in tijden van social distancing is het niet evident. Toch wilden we u de laatste zomermode niet onthouden. Gelukkig is er nog model én creatieveling Caroline Helsen (19) : recht van de catwalk naait ze designermode op barbiemaat, van Dries Van Noten tot Dior.
‘Zes jaar geleden speelde ik samen met mijn twee jaar jongere zus nog met haar barbiepoppen. Op den duur vonden we hun kleren maar niets meer’, blikt Caroline Helsen (19) terug. Er is iets van aan: in de sixties reikten barbies dromen dan wel niet verder dan haar voortuin, op een slechte outfit kon je haar niet betrappen.
Maar, terwijl haar wereld en ambities uitdijden - barbie schopt het vandaag probleemloos tot mariene bioloog - kwijnde haar esthetiek weg. De zijden galajurken van weleer maakten al te vaak plaats voor goedkope ‘made in China’-couture uit polyester en voor roze marketing.
Niet in Vremde dus, een deelgemeente van Boechout, bij Antwerpen. Daar vond Helsen het welletjes. Spelen met barbies is nu eenmaal geloofwaardiger als ze kleren draagt waarin je tenminste gezien wil worden. ‘Ik begon eenvoudig, met een T-shirt en een broek die ik zelf had genaaid. Ik ben autodidact, een naaiopleiding heb ik nooit gevolgd. Vervolgens ging ik kleren uit magazines namaken en later ook de stukken die op de runways werden geshowd.’
Catwalkreplica's
Die eerste barbie-outfit, een blauw jasje en een geruite broek uit de lente-zomercollectie 2017 van Prada, is intussen niet alleen uitgegroeid tot een garderobe van vijftig minutieus gemaakte catwalkreplica’s - van Louis Vuitton, Loewe, Celine… - maar leidde in 2017 ook tot de geboorte van Helsens Instagramaccount McCarbie.
Volgens de Antwerpse geen sneer naar spichtige barbie, die best wat meer carbs - Engels voor koolhydraten - zou kunnen gebruiken, maar een samentrekking van haar voornaam én barbie. En, omdat in deze coronatijden geen modereportages ingeblikt kunnen worden, voeren we haar barbiekleren in deze Sabato voor het eerst op in een heuse fotoshoot. Elk designersilhouet van de barbies op deze pagina werd door haar gemaakt.
Qua werkuren doet Helsen niet onder voor de ‘petites mains’, de naaisters in de haute-coutureateliers. Ze doet alles met de hand, maakt prints als kleine schilderijtjes. Ook alle luxeaccessoires van barbie maakt ze na uit geverfd karton. Een outfit maken, patronen tekenen incluis, vergt zo’n twee weken. Meestal toch: ‘De grootste uitdaging was een wit mantelpakje van Chanel uit de lente-zomercollectie van 2019. Ik moest het volledige ruitenpatroon met de hand naborduren. Dat duurde twee maanden.’
Duurzame couture
Meestal verschijnen haar looks enkele weken na de shows al op haar McCarbie-pagina: kwastjesrokken met geometrische prints (Prada), brokaatwerk met een denim schort (Loewe), oversized blazers met zebraprint (Dries Van Noten) of satijnen couture, pluimage incluis (Valentino).
Haar miniluxe maakt ze zo duurzaam mogelijk. Behalve naalden, draad, lijm en wat decoratieve elementen gebruikt ze niets uit de hobbywinkel. ‘Terwijl ik op internet naar de shows kijk, hou ik de stoffen meteen in de gaten: wat heb ik nog in huis, waar kan ik mee werken?’
De meeste stoffen recycleert ze uit oude kleren van vrienden en kennissen waar ze eerste keus krijgt. ‘Maar soms wil er ook weleens iets verdwijnen uit de kleerkast van mijn zus’, lacht Helsen. Al zijn sommige stoffencreaties van luxemerken zo uitzonderlijk dat er niets anders op zit dan ze na te schilderen.
Doorzettingsvermogen is misschien nog belangrijker dan haar vaste hand. ‘Je moet vooral lang en geconcentreerd kunnen werken. Dat klinkt saai, maar zo verveel ik me nooit. In deze periode komt dat goed uit.’
Vogue en Marc Jacobs
Haar creaties worden meer en meer opgepikt. Toonaangevende modebladen als Love Magazine en Vogue Italia toonden al beelden van Helsens creaties, samen met een kort interview. Dat leidde tot een hele reeks nieuwe fans, en niet van de minste. ‘Als ontwerpers zoals Marc Jacobs een silhouet van mij liken, is dat natuurlijk geweldig’, glundert Helsen aan de andere kant van de FaceTime-verbinding.
Zelfs Diet Prada is fan. Terwijl het Instagramaccount normaal kopieerders uit de modewereld in diskrediet brengt - ze noemen zichzelf ‘Instagram’s online fashion police’ - was Diet Prada wél enthousiast over de designerreplica’s van de jonge Belgische. Net zoals Kim Jones, de ontwerper van Dior Homme, die Helsen tipte aan zijn volgers. ‘Toen hij me met een privébericht dankte voor mijn mooie werk is mijn telefoon van het schrikken uit mijn handen gevallen.’
Modellenwerk
Een businessmodel steekt er voorlopig niet achter Helsens miniatuurcollecties. Onlangs gaf ze nog een setje cadeau aan haar volwassen nichtje. ‘Het ging om een kledingensemble van Maison Margiela waar ze helemaal verliefd op was. Maar alle overige kleren gaan, nadat ik ze op een barbiepop heb gefotografeerd, netjes in een doos. Om te bewaren.’
Toch heeft Helsen vorig jaar haar eerste jaar rechtenstudies on hold gezet om de sprong te wagen naar de echte modewereld. Niet als naaister bij een couturehuis, ook niet als ontwerpster, maar als model. ‘Dat modellenwerk is nooit een droom van me geweest’, zegt ze daarover. ‘Ik geniet vooral van de creatieve mensen en de kleren, die ik op die manier van dichtbij kan ontdekken.’
Het is dus wachten op de dag dat haar twee modecarrières elkaar zullen kruisen. ‘Als ik straks een belangrijke show loop, maak ik gegarandeerd een miniatuurversie van de kleren die ik daar gedragen heb.’
VERKOOPINFO: