© Courtesy of Koketit

Koketit: van gezakte modestudente tot Instagramsensatie

450.000 volgers op Instagram smullen dagelijks van de lijntekeningen van Koketit. De Israëlische droedelt à la Picasso en Cocteau digitaal op foto’s van landschappen, interieurs of mensen. En dat inspireerde al merken als Chanel, Zara en Eleven Six voor modecollabs. ‘De wereld is mijn canvas.’ 

Waar kan ik dat hemd kopen met jouw tekening op? Waar staat die muur met dat zwarte silhouet op getekend? Er gaat geen dag voorbij of Koketit krijgt zulke vragen via Instagram. Het antwoord is bijna altijd: nergens. Koketit – de artiestennaam voor Shira Barzilay (39) – is een digitale kunstenaar. Met haar iPad tekent ze zwierige silhouetten op digitale foto’s. Soms maakt ze die zelf, soms krijgt ze die toegestuurd van andere fotografen. ‘Ik kies beelden van landschappen, outfits, interieurs, zolang ze me visueel prikkelen. De wereld is mijn canvas’, zegt ze. ‘De juiste foto selecteren is net als je lievelingsschetspapier zoeken in de tekenwinkel: het is de cruciale stap in mijn proces. De rest komt vanzelf.’

Advertentie
Advertentie

Het succes ook. Haar webshop met prints en origineel werk boomt gigantisch. En haar 450.000 Instagramvolgers delen haar beelden zo gretig dat haar werk ook in de offlinewereld opduikt. Magazines publiceren haar beelden, mode- en interieurmerken staan in de rij voor collabs. ‘Zara was de eerste die me screenshots stuurde van mijn eigen Instagramfeed. Die tekeningen wilden ze gebruiken voor hun modecollectie’, zegt ze.

Advertentie
Ook al voelt ze zich naar eigen zeggen verwant aan Picasso, toch is Koketit – pseudoniem van de Israëlische Shira Barzilay – een typische digitale kunstenaar van deze tijd: Instagram is het platform waarop ze haar nieuwste vrije werk toont.
Ook al voelt ze zich naar eigen zeggen verwant aan Picasso, toch is Koketit – pseudoniem van de Israëlische Shira Barzilay – een typische digitale kunstenaar van deze tijd: Instagram is het platform waarop ze haar nieuwste vrije werk toont.

Recent belandden haar tekeningen ook op de knitwearcollectie van het New Yorkse Eleven Six, op sandalen van Freedom Moses en op capsulecollecties van de Franse modemerken Encré, Dualist en Bensimon. ‘Eind vorig jaar maakte ik in hotel The Seville in New York een fresco in de cocktailbar, geïnspireerd op een digitale tekening. Daarover gaat mijn kunst: over flirten met ideeën. Over je verbeelding zo de vrije loop laten gaan dat ze werkelijkheid kan worden.’

Covid als katalysator

Het ironische is: Barzilay studeerde aan de modeacademie van Tel Aviv. Maar al tijdens haar opleiding voelde ze dat de praktische kant haar niet boeide. ‘De confectie lag me totaal niet. Ik wilde helemaal geen kleren maken. Maar ik tekende wel graag, dus werkte ik me op als mode-illustrator voor magazines en merken, onder meer Chanel, H&M en Roberto Cavalli. Ik deed ook live illustratiesessies op events, lanceerde tekenprojecten met Amazon en Facebook en was grafisch vormgever.’

‘Mijn kunst gaat over flirten met ideeën. Over je verbeelding zo de vrije loop laten gaan dat ze werkelijkheid kan worden.’

Tot de pandemie alles veranderde en veel events werden afgezegd. ‘Covid was de perfecte katalysator voor mijn carrière. Nu kon ik eindelijk de kunstenaar worden die altijd al diep in mij zat, maar die door twijfel of angst nooit helemaal tot uiting kwam. Pre corona geloofde ik niet genoeg in mezelf: ik dacht nooit dat ik zou kunnen leven van mijn kunst. Dat het me toch lukte, was financieel en emotioneel een enorme opsteker. Het bracht me dichter bij wie ik écht wil zijn.’

Met haar iPad tekent Koketit silhouetten op digitale foto’s. ‘De juiste foto selecteren is net als je lievelingsschetspapier zoeken in de tekenwinkel: het is de cruciale stap in mijn proces. De rest komt vanzelf.’
Met haar iPad tekent Koketit silhouetten op digitale foto’s. ‘De juiste foto selecteren is net als je lievelingsschetspapier zoeken in de tekenwinkel: het is de cruciale stap in mijn proces. De rest komt vanzelf.’
Advertentie
Advertentie

Koketits werk doet ons vooral aan Jean Cocteau denken: de Franse artiest die met zijn spontane contouren zelfs muren van villa’s ‘tatoeëerde’. Of moeten we haar de ‘digitale Keith Haring’ noemen, gezien die op alles – van muren en metrostellen tot jeansbroeken – tekende? ‘Ik heb het niet zo voor streetart’, geeft ze toe. ‘Ik hou meer van de sculpturen van Alexander Calder. Die zijn zo speels en bestaan maar uit een paar lijnen. Maar het meest bewonder ik Pablo Picasso. Hij was zo vrij dat hij als kunstenaar elk medium aankon. Met dezelfde kinderlijke spontaneïteit maakte hij schilderijen, beelden of collages. Ken je die beroemde video waar je hem live ziet schilderen op een glasplaat? Een performance avant la lettre. Mocht Picasso nu leven, hij zou gegarandeerd NFT’s maken.’

‘Ik wil net als Picasso een soort Peter Pan blijven die zijn kinderlijke verbeelding in leven houdt’, vertelt ze. ‘Los van technische skills of angsten. Daarom teken ik ook digitaal: je hoeft niet bang te zijn om dat mooie tekenpapier te verprutsen. Als het niet goed is, duw ik gewoon op ‘delete’.’

NFT-toekomst

Koketit tekent niet alleen digitaal. Digitale platformen als Instagram zijn ook het ‘podium’ waarop ze haar nieuwste werk toont. Traditionele expo’s in galeries vindt ze te conventioneel.

‘Mijn grootste project voor dit jaar wordt een NFT die ik in april zal lanceren. Vijfduizend mensen zullen een stukje van mijn kunst kunnen bezitten. Ik kan amper beschrijven hoe excited ik over dat idee ben. In de kunstwereld staan NFT’s nog in hun kinderschoenen. Veel artiesten denken dat NFT-kunstwerken alleen maar memes van kikkers of gepixelde apen zijn. Maar er beweegt enorm veel. Ik ben er zeker van: NFT-technologie zal de kunstwereld én de samenleving compleet veranderen.’ 

koketit.com, @koketit

Advertentie