Vandaag is het voor de 50ste keer Earth Day, het moment bij uitstek om stil te staan bij ons koopgedrag en de impact ervan op de planeet. Alvast een stap in de goede richting: meer lokaal winkelen, bijvoorbeeld bij deze opkomende modemerken van eigen bodem.
Collectors Club
Zonder webshops zou het quarantaineleven een stuk ingewikkelder zijn. Bestsellers blijken printers, computermuizen en andere thuiswerkaccessoires, samen met sportgerief. Wij laten liever een paar goede flessen wijn aan huis bezorgen of een nieuw outfit die goesting doet krijgen in een zomer zonder veel beperkingen.
Zo lanceert het Belgische merk Collectors Club op het perfecte moment zijn webshop, nu we met z'n allen winkelen via het computerscherm. Anderhalf jaar geleden lanceerden de twee zussen Nele en Veerle Van Doorslaer hun eigen label. Een nieuw project naast hun A Suivre-boetieks. Inspiratie voor de zomercollectie halen ze uit Japan, met kimono-invloeden zoals wijde mouwen.
Carta Branca
Veronique Branquinho komt met een bruidscollectie: Carta Branca (carte blanche) voor het Belgische merk Marylise & Rembo Fashion Group. Niet zo vreemd, want Branquinho stond altijd voor romantiek en schoonheid. In de tien silhouetten herkennen we duidelijk haar handschrift, met stukken zoals een mat zijden smoking en een bustierkleed met plissérok. Voor de gelegenheid is de volledige collectie in klassiek ivoorwit.
Voorlopig alleen te koop bij Le Chapeau in Antwerpen, cartabranca.be
Eva Maria
Kleur, print, ambacht en ecologie zijn de vier pijlers van het Belgische modelabel Eva Maria. Bezielster Eva Maria Bogaert maakt veel pièces uniques en produceert alles met de hand in België. ‘Ik werk vaak met stofoverschotten van haute couture en designlabels, zoals Prada. Dat zijn kleine coupons waaruit ik meestal maar één stuk kan maken.’ Tegelijk creëert ze eigen prints, die ze soms rechtstreeks op de stoffen schildert.
Geen verrassing, want Bogaert is opgeleid als kunstenares. In 2000 studeerde ze af aan het HISK en ze exposeerde onder meer op de Poëziezomer van Watou. Maar in 2018 ruilde ze de kunstwereld voor de modebranche. ‘Voor mij is er geen verschil tussen schilderkunst, beeldhouwkunst en mode.’
Te koop bij Edo Collective in Antwerpen of in haar thuisatelier, evamaria.me
I Love Mr Mittens
Toen de Belgische Stéphanie Caulier in de meest afgelegen stad ter wereld belandde (Perth in Australië) begon ze uit verveling sjaals te breien. Nu, acht jaar later, is Caulier terug in België én is I Love Mr Mittens een succesvol modemerk. Haar grofgebreide cardigans en kabelsweaters zijn razend populair. Speciaal voor de chique webshop Net-à-Porter maakte ze een zesdelige collectie die alleen daar te koop is.
Prijzen tussen 480 en 600 euro. www.ilovemrmittens.com
Denimist
Jeans is veel meer dan een stofje om spijkerbroeken mee te maken. Denim is een vehikel geweest van emancipatie, omdat het in een stevige broek nu eenmaal gemakkelijker werken, fietsen of autorijden is dan in een lange rok.
Het Belgische denimlabel Façon Jacmin pikt daarop in. Het richtte het collectief Denimist op: een samentrekking van denim en feminist. Hun eerste wapenfeit, een dansvoorstelling, leverde ook een collectie op. Een reeks unieke jeanshemden, gemaakt van afgedankte spijkerbroeken. Tien procent van de opbrengst gaat naar de vzw Touche Pas à Ma Pote.
Tussen 155 en 220 euro, alleen online te koop via faconjacmin.com
Labellov
Altijd al gedroomd van een it-bag van Chanel, Delvaux, Louis Vuitton of Gucci? Prachtexemplaren zijn te vinden bij de Antwerpse webshop Labellov, gespecialiseerd in tweedehands designerhandtassen. Je koopt er de iconische accessoires én tijdens pop-ups (momenteel uitgesteld wegens corona) kan je ook zelf accessoires binnenbrengen.
Te koop via labellov.com
Kimaï
Juwelen zijn geen guilty pleasure meer’, kopt de website van Kimaï, een fris en jong juwelenmerk van Belgische makelij. Sidney Neuhaus en Jessica Warch, die opgroeiden in de Antwerpse diamantindustrie, willen met Kimaï - Hebreeuws voor duurzaamheid - bewijzen dat het anders kan. Hun opvallende maar toch subtiele boho-juwelen uit 18-karaats goud zijn niet alleen betaalbaarder, ze bevatten alleen maar labdiamanten.
Deze diamanten niet 1 tot 3 miljard jaar geleden ontstaan in de aardkorst, maar onder vergelijkbare omstandigheden in een laboratorium ‘gekweekt’ in amper tien weken tijd. Identiek van samenstelling en duurzamer. Sceptisch? Meghan Markle en modeontwerpster Diane Von Furstenberg zijn alvast overtuigd.
Marylène Madou
De Limburgse printdesigner Marylène Madou is vooral bekend om haar zijden sjaals, pochetten en foulards. Nu waagt ze de sprong naar mode, meer bepaald kostuums. Voor mannen én vrouwen. Het debuut werd een tweedelig pak in 100 procent zijde en in drie exotische prints: een met slangen, een met vlinders en bloemen en een met citrusfruit. Zonder ceintuur heeft het jasje iets kimono-achtigs dat je draagt als oversized hemd.
Jasje, 695 euro, en broek, 295 euro, te koop in haar eigen boetiek in Genk en online marylenemadou.com
Emely Van Impe
Hou je vast: de debardeur is terug. De trui zonder mouwen - die buiten België een ‘spencer’ heet - werd ooit ontwikkeld voor havenarbeiders. Want: lekker warm maar geen zweetoksels. Later verschoof het kledingstuk naar de preppy kleerkast van golfers en Engelse adel - denk aan prinses Diana.
Sinds de verhipping van plooirokken, pofmouwen, strikken en hoge bandplooibroeken is ook de debardeur niet langer een oubollig breisel. Zeker als het uit de nieuwe collectie komt van de Belgische ontwerpster Emely Van Impe, die haar prints en kleurenpalet inspireerde op de hiphopfoto’s van Jamel Shabazz uit jaren 70 en 80. ‘We associëren een debardeur met de winter. Maar over een T-shirt is het een ideaal zomeravondtenue’, aldus Van Impe.
145 euro, te koop bij Agnes & Maurice in Gent en via emelyvanimpe.be
Karolin Van Loon
Agaatgeodes associeert u misschien vooral met kitscherige souvenirwinkels. Maar de Antwerpse interieurarchitecte Karolin Van Loon zag potentieel in deze holle kleurrijke halfedelstenen vol kristallen. Precies vijf jaar geleden begon ze er juwelen mee te maken. De ruwe, rotsachtige look counterde ze door het agaat te omkransen met diamanten. Geen toeval, want haar man is diamantair.
De vijfde verjaardag van haar merk viert Van Loon met een eigen nagellaklijn, volledig vegan, ecovriendelijk en hypoallergeen. En in negen kleuren die perfect passen bij de stenen uit haar juwelen.
20 euro, of drie flesjes gratis bij aankoop van een juweel, bij Renaissance in Antwerpen en via karolinvanloon.com