Exclusieve veiling ‘Only Watch’ hamert 62 unieke horloges af

Op 5 november worden in Genève opnieuw 62 unieke horloges afgehamerd op de tweejaarlijkse veiling ‘Only Watch’. De opbrengst gaat naar het goede doel.

Onze favoriete horloges op de veiling ‘Only Watch’ in Genève

Een horlogefreak was Luc Pettavino hoegenaamd niet. Ook geen marketeer of veilingmeester. Toch zamelde de Monegask de voorbije twintig jaar met zijn horlogeveiling ‘Only Watch’ al meer dan honderd miljoen euro in. Voor het goede doel. Pettavino verloor in 2016 zijn zoon aan de gevolgen van de ziekte van Duchenne, een neuromusculaire degeneratieve ziekte die de spieren progressief maar onontkoombaar aantast. Duchenne treft vooral jonge jongens: vijf gevallen op honderdduizend. Om zoveel mogelijk andere ouders datzelfde verdriet te besparen, gooide Pettavino zich op het ondersteunen van het onderzoek naar de dodelijke spierziekte. En daar is veel geld voor nodig.

Advertentie
Advertentie

Monaco Yacht Show

Pettavino deed van meet af aan een beroep op zwaargewichten uit de wereld van de horlogeveilingen: eerst Patrizzi, dan Antiquorum, en nu Christie’s.
Pettavino deed van meet af aan een beroep op zwaargewichten uit de wereld van de horlogeveilingen: eerst Patrizzi, dan Antiquorum, en nu Christie’s.

Pettavino was bijna twintig jaar lang de organisator van de Monaco Yacht Show, een van de grootste beurzen ter wereld voor superjachten. Als goede vriend van prins Albert II van Monaco had Pettavino makkelijk kunnen aankloppen bij de miljardairs die zijn Monaco Yacht Show frequenteerden. Maar hij koos er bewust voor om dat event níét te laten overschaduwen door een charityproject. In de plaats daarvan benaderde hij wel enkele trouwe sponsors van de Yacht Show: ronkende namen uit de horlogewereld.

6 horlogemodellen die altijd hun waarde zullen behouden

Om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor de Association Monégasque contre les Myopathies (AMM) vroeg hij de deelnemende merken om elke twee jaar een uniek horloge naar keuze te schenken, dat dan geveild zou worden. Only Watch was geboren. Pettavino beloofde om 99,99 procent van de opbrengst aan de AMM te doneren.

Luc Pettavino wil met zijn ‘Only Watch’-veilingen geld ophalen om het onderzoek naar de ziekte van Duchenne te versterken.
Luc Pettavino wil met zijn ‘Only Watch’-veilingen geld ophalen om het onderzoek naar de ziekte van Duchenne te versterken.
©G.Maillot / point-of-views.ch

Twijfelende start

Bij de eerste editie zag je nog twijfel bij de horlogemerken. Die maken hun ‘unieke stukken’ immers voor absolute topklanten, en doorgaans alleen op bestelling. Wat indien het project zou mislukken en Only Watch al na een of twee edities zou worden opgedoekt? En vooral: wat zou de imagoschade zijn als een uniek horloge voor een te lage prijs zou worden afgehamerd?

Advertentie
Advertentie

De kracht van het charitymodel was evenwel sterker dan de twijfel. Voor de eerste editie, in 2005, zegden 34 merken toe. Elk van hen maakte voor de gelegenheid een uniek horloge, in de kleuren van Only Watch. En van bij de start waren grote namen van de partij: Audemars Piguet, Blancpain, Breguet, Chopard, Jaeger-LeCoultre, Panerai, Omega en Patek Philippe.

Omdat hij wilde dat de horloges topprijzen zouden halen, deed Pettavino van meet af aan een beroep op zwaargewichten uit de wereld van de horlogeveilingen: eerst Patrizzi & Co., dan Antiquorum, en nu Christie’s.

7 waterdichte horloges | De keuze van James Bond

En kwestie van de interesse van verzamelaars wereldwijd te prikkelen, organiseerde Pettavino van bij de start horlogeroadshows. Hij liet alle veilingstukken eerst de wereld rondreizen, in acht stops. Een indrukwekkende logistieke operatie die Ferrari gratis voor zijn rekening neemt.

Na haltes in Los Angeles, New York, Monaco en Hongkong komen straks nog Bangkok, Singapore en Dubai aan de beurt. Enkele dagen voor de veiling zijn de pronkstukken ook nog te bezichtigen in Genève.

Patek Philippe stunt

Na de paar honderdduizenden euro van het eerste jaar, gingen de opbrengsten en het aantal deelnemers nagenoeg jaar na jaar crescendo. Van 34 merken in 2005 klom de volgende editie naar 35 horlogemakers. De tweede editie klokte af op 2,8 miljoen euro in 2007. En na een terugval in 2009 tot 2,2 miljoen euro kwam er in 2011 plots vaart in: 4,6 miljoen euro, de volgende keer 5 miljoen euro en dan 10 miljoen. Met 2019 als absoluut recordjaar: de inkomsten gingen maal drie en klommen naar 35 miljoen euro. Een astronomisch bedrag dat te danken was aan één horloge.

De ‘Grand Master Chime’ van Patek Philippe was in zijn eentje goed voor 31 miljoen euro. Meteen ook het duurste horloge ooit verkocht tijdens Only Watch. De ‘Grand Master Chime’ is het meest gecompliceerde polshorloge dat de manufactuur ooit heeft gemaakt. Het telt niet minder dan twintig complicaties. De schatters mikten op een verkoopprijs van tweeënhalf à drie miljoen euro. Maar het werd verkocht voor meer dan tien keer dat bedrag. Goed voor bijna negentig procent van de totale opbrengst van de achtste Only Watch-editie. Pettavino kon zijn tranen niet bedwingen toen hij op 12 november 2019 het podium beklom.

10 luxehorloges to watch | Van duurzaam tot slimste koop

Vanaf dat moment werd het horlogehuis uit Genève de hoofdrolspeler van Only Watch. Bij de editie van 2021 was het horloge van Patek Philippe alweer goed voor tien miljoen euro, een derde van de totaalopbrengst.

Andere opmerkelijke verkoop in de voorbije jaren was de ‘Pearly Pink’ van Swatch: het enige kwartsmodel ooit op de veiling. Het werd verkocht voor 4.500 euro, 0,1 procent van de opbrengst van die editie.

Dat je de prijzen niet kunt voorspellen, bewees trouwens Tudor in 2019. Toen werd het discrete lot 44, de eerste keramische ‘Black Bay’, geschat op 5.000 euro. Het horloge wisselde op de veiling van eigenaar voor 350.000 euro, zeventig keer de geschatte waarde.

Four Seasons

Op 5 november gaan er in het Four Seasons Hôtel des Bergues, in Genève, 62 horloges onder de hamer. Een nieuw record in de geschiedenis van Only Watch. In alfabetische volgorde is lot 1 van Andersen Genève en lot 62 van Zenith.

Het ziet er dus naar uit dat Pettavino ook dit jaar het onderzoek naar de dodelijke ziekte weer een fameus duwtje in de rug zal kunnen geven. Zijn motto? ‘Create beauty to do good.’ Schoonheid creëren voor het goede doel.

| De horloges zijn van 3 tot en met 5 november te zien in het Four Seasons Hôtel des Bergues in Genève
| Meer info over de roadshow: onlywatch.com/attend

| De veiling vindt plaats op 5 november in Palexpo in Genève (maar ook online bieden kan)

Advertentie