Tegen alle verwachtingen in floreerde de verkoop van designertassen in coronatijden. Welk exemplaar bungelt aan de arm van fashionista’s met een neus voor slimme zaakjes?
Na de run op de pasta, de bakproducten, de gezichtsmaskers en de fluffy pantoffels vonden veel vrouwen tijdens de lockdown ruimte op hun boodschappenlijstje voor nóg een must-have: een nieuwe handtas. Een designertas mag dan niet het meest voor de hand liggende souvenir zijn van een periode waarin we nauwelijks uit ons ‘kot’ kwamen, toch stond het modeaccessoire de voorbije maanden bovenaan het verlanglijstje van velen.
‘Designerhandtassen gingen niet zomaar de deur uit de jongste tijd, we zagen de vraag pieken als nooit tevoren’, zegt Ida Petersson, inkoopdirecteur bij de Britse luxeboetiek Browns Fashion. ‘Merken waarrond al een hype hing, verkochten ook tijdens de pandemiemaanden meer dan goed, hoewel de mensen die tassen vaak alleen maar in hun eigen huis konden showen.’
Van Gucci tot Chanel
De bestverkopende modellen waren de vintage Horsebit-tas van Gucci, de gematelasseerde Saint Laurent-schoudertas, het Croissant-model van het Franse merk Lemaire en alles van – de eveneens Franse ontwerper – Jacquemus. Ook de belangstelling voor Loewes met de hand geweven Basket Bag was opmerkelijk: de Instagramhit kwam binnen in de top tien van populairste damesmode-items van het platform Lyst.
En dan zijn er natuurlijk nog de matelassé-schoudertassen en de leren buideltassen van Bottega Veneta: op brownsfashion.com was zowat de hele voorraad binnen vier dagen uitverkocht. (Niet alleen daar, trouwens. Ik heb een vriendin die onafgebroken de Matches-website refreshte zodra ze een alert kreeg dat de Bottega Cassette op haar verlanglijstje weer voorradig was, om telkens weer te moeten vaststellen dat internetshoppers met nóg snellere vingers die voor haar neus wegkaapten. Uiteindelijk gaf ze het op en trakteerde ze zichzelf op een Celine Trio.)
Ook Chanel mag in dit rijtje niet ontbreken. De verkoopcijfers van zijn 2.55-, Boy- en Gabrielle-handtassen waren voor de directie blijkbaar voldoende robuust om prijsstijgingen tot 17 procent door te voeren. Nog in datzelfde luxesegment verkocht de Hermès-flagshipstore in Guangzhou voor 2,7 miljoen dollar op de dag dat hij de deuren weer mocht openen. Een dagrecord in China én een duidelijk bewijs dat de luxesector nog lang niet op apegapen ligt.
Slimme investering
De it-bags tijdens de lockdown leken veel op de it-tassen van vóór de pandemie. Intrigerend, want net heel veel andere aspecten van het leven zijn intussen onherkenbaar veranderd. Net daarin schuilt wellicht een deel van de aantrekkingskracht. Voor veel vrouwen hangt aan het kopen van een handtas ook iets hoopvols: als je de tas koopt, zul je op een gegeven moment misschien het leven leiden waarin je ze nodig hebt.
Bovendien fungeren handtassen tegenwoordig als een betere financiële gok dan bijvoorbeeld vakanties. Na ontelbare geannuleerde vluchten, gecancelde hotelboekingen, verjaardagsfeestjes, bruiloften, diners enzovoort diende het kopen van een nieuwe tas zich aan als een gerechtvaardigde (en tastbare) manier om de ‘refunds’ te besteden.
Evenmin hoeft het te verwonderen dat iemand met een goedbetaalde baan, maar die de jongste maanden nog nauwelijks haar geld kon spenderen, zich aangetrokken voelde tot een troostprijs in de vorm van een kleine Gucci. Misschien is zo’n investering zelfs een slimme manier om je vermogen resistenter te maken tegen de schommelingen op de aandelenmarkten.
Favorieten op de veiling
Vroeger rechtvaardigde elk gesprek over ‘investeren’ in mode de torenhoge prijzen. Nu is het een bonafide strategie. Eind juli hield Christie’s een handtassen- en accessoireveiling die in totaal meer dan 2 miljoen euro opbracht. Het topstuk was een zeldzame Birkin 30-handtas van Hermès in mat wit Himalaya Niloticus-krokodillenleer en een palladium afwerking uit 2016.
De schattingsprijs bedroeg 55.000 tot 78.000 euro, maar de veilingmeester hamerde het kleinood af op 132.200 euro. ‘Ik heb bij onze jongste accessoireveiling geen prijsdalingen gezien’, zegt Rachel Koffsky, hoofd van de handtassenafdeling bij Christie’s. ‘De markt heeft zeker niet geleden onder de lockdown.’
De handtas was nog nooit zo relevant, en de handtassenmarkt was nog nooit zo belangrijk - als luxeobject, als verzamelobject of als deel van je vermogen. ‘Wat zou op dit ogenblik een slimme handtasinvestering kunnen zijn? Koffsky zegt dat de klassieke modellen ‘altijd veilingfavorieten zullen blijven’. Zelf houdt ze veel van Christian Diors ‘Lady D’- en zadeltassen, de Chanel-modellen met flap en alles van Hermès. ‘Koop wat je mooi vindt en wat je om je arm zult dragen, en zorg er vervolgens goed voor.’
It-bags in coronatijden
Er zijn ook opties voor wie toch liever onder de Birkin-prijsklasse blijft - als je ze te pakken krijgt, tenminste. De Brillant-handtas van Delvaux blijft in onze contreien immens populair, net zoals de Speedy van Louis Vuitton of de Box Bags van Celine. ‘Een geweldige tas kopen is een instant-manier om je goed te voelen’, zegt Koffsky. Plus: ‘Het is een gemakkelijke foto-optie: je kunt ze zomaar bij je bananenbrood zetten.’
De handtassen die we vandaag met plezier uit de kast halen, zijn modellen die misschien iets minder praktisch zijn, maar waarmee je vanwege hun esthetiek een heus statement maakt. De kantoortas is dood, of zit in ieder geval in een diepe winterslaap. De toekomst is weggelegd voor onstuimige tassen die er goed uitzien, en nonchalant ergens in beeld kunnen komen tijdens een videocall.
‘Ik ging onlangs naar een Zoom-bruiloft en zag daar dat alle vrouwen niet alleen fancy schoenen droegen, maar ook een knappe clutch mee hadden’, zegt Koffsky. ‘Het voelde aan alsof we allemaal samen waren, ook al waren we dat natuurlijk niet.’ Nog een bewijs dat je de juiste handtas overal mee naartoe kunt nemen, zelfs al ga je de deur niet uit.