Voor het Belgisch- Australische snowboard- en skimerk Templa waagt modeontwerper Raf Simons zich voor het eerst aan performante skikleding. Hipper glijd je de bergen niet af deze winter. Al kan je er ook gewoon mee op straat, als fashionstatement, zoals zangeres Billie Eilish en rapper A$AP Rocky.
‘Opportuniteiten liggen voor het grijpen in het leven. Maar je moet wakker zijn. En voorbereid zijn om ‘neen’ te krijgen.’ Zo vat de Antwerpse Anati Rakocz, global commercial director van het Belgisch-Australische snowboard- en skimerk Templa de collab met de Belgische topontwerper Raf Simons samen. Of beter nog: een ‘fashion accident’, een slecht getimede toevallige onmoeting.
Flashback naar september vorig jaar. Rakocz krijgt telefoon van Flanders DC om last minute iemand te vervangen op de Fashion Week in Zürich. Hoewel ze moet invallen, is Rakocz goed gecast. Ze werkte jarenlang als commercieel directeur voor de merken Ann Demeulemeester en Haider Ackermann. En de eerste collecties van het door haar mee opgerichte Templa verkocht ze al meteen aan Barneys, Selfridges en Lane Crawford.
Tijdens het diner zit ze naast Bianca Quets-Luzi, de CEO van het modelabel Raf Simons, ter vervanging van de ontwerper zelf. Quets-Luzi en Rakocz wonen beiden in Antwerpen, gaan al jaren naar dezelfde modeweken, maar hebben elkaar nog nooit ontmoet. Aan tafel hebben ze een goeie babbel. Tijdens de paneldiscussie blijken ze, zonder dat ze dat hebben afgesproken, verrassend goed op één lijn te zitten.
Na de vragenronde snellen ze allebei naar buiten om een taxi richting hotel en luchthaven te nemen. Tijdens het afscheid volgt de obligate vraag van Rakocz: ‘Zou het niet leuk zijn als we samen iets zouden doen?’ Waarop Quets-Luzi antwoordt: ‘Ja, goed idee, Raf deed nog nooit een skikledingcollectie. We horen elkaar nog.’ Wat in 90 procent van de gevallen loze woorden blijven, resulteert hier in een echte afspraak.
Raf Simons en zijn team komen bij Rakocz thuis samples uit de Templa-collectie bekijken. ‘Minder schreeuwerig dan de doorsnee ski- en snowboarduitrusting, en technologisch geavanceerder’, zegt Rakocz. Dat zinde Simons en zijn team. Hij was onder de indruk en tot haar grote verbazing stemde hij in met de collab. We waren over the moon!’, aldus Rakocz.
Al is het werken tegen de klok geweest: er waren nauwelijks drie maanden om de skicapsule te realiseren. ‘Terwijl je voor een dergelijke superperformante lijn eigenlijk één jaar nodig hebt. Gelukkig waren ze in Italië - waar alles gemaakt wordt - extreem meegaand.’
Simons krijgt uiteraard veel aanvragen. Wat deed hem ‘ja’ zeggen op de vraag van Templa? ‘We hadden al donsjassen in onze eigen collecties, maar het was interessant om samen te werken met een speler als Templa wegens zijn enorme technische knowhow’, zegt Raf Simons.
Alarmsystemen
‘Toen we Templa oprichtten, was skiuitrusting maagdelijk terrein in de modewereld’, blikt Rakocz terug naar december 2017. Toen werd het merk gelanceerd door twee Australische skiërs en snowboarders, Roberto Maniscalco (creative director) en Dellano Pereira (brand director), én de Belgisch-Israëlische Rakocz - de Antwerpse werd hun getipt via een Australische klant van Ann Demeulemeester. Samen wilden ze performancewear ontwikkelen met een fashionable snit, ook te dragen op straat als winterkleding.
‘Bij Templa zit de magie in de minimalistische snit, de technische details en de extreme focus op performance. Het is een merk dat liever fluistert dan roept.’ In de skipakken zitten Recco-lawinealarmsystemen verwerkt waardoor reddingsteams je vinden als je ondergesneeuwd raakt. De sympatex-stoffen (ademend, ecologisch én waterdicht), de gesealde YKK-ritsen, de hoogste ‘Primaloft Gold’-isolatiegraad, het hoogste WPbreathability-niveau (0,5): Templa vinkt alle hokjes aan qua technische perfectie.
Met zijn initialen ‘RS’, de glanzende strepen in tape en de edgy afwerking drukt Simons zijn stempel. ‘Je kan kiezen hoe luid je wil schreeuwen’, weet Rakocz. ‘De ‘Heroes/Losers’- en ‘Burning down the house’-slogans refereren aan zijn eigen wintercollectie van dit seizoen.’
Met Raf Simons’ undergroundesthetiek bereikt Templa ook popsterren als A$AP Rocky en Billie Eilish. Die zijn al gespot in de nieuwe collectie, die onder meer bij Dover Street Market in Londen, The Broken Arm in Parijs en Midwest in Tokio in de rekken hangt.
Radicale breuk
De Israëlische Anati Rakocz woont al 15 jaar in Antwerpen. Na jaren in een reclamebureau te hebben gewerkt, ging ze in 2004 in de showroom van Ann Demeulemeester aan de slag tijdens de Parijse modeweek. ‘Ann had ons de hele collectie toegelicht: een masterclass in detaillering en toewijding. Het was alsof ik een nieuwe taal leerde. Een wereld ging open, want ik wist niet eens wie Yohji Yamamoto, Martin Margiela of Rei Kawakubo was.
Omdat ik niks over mode wist, schreef ik fonetisch in het Hebreeuws de namen van alle modelabels en ontwerpers op, zodat ik geen fouten maakte als ik ze moest namedroppen. De eerste klant die in de showroom binnenkwam, een Amerikaanse inkoper, deed meteen heel afstandelijk. Ze wou niet geholpen of aangesproken worden.Omdat ik bang was dat het de sales zou beïnvloeden, biechtte ik mijn onervarenheid aan Anne Chapelle op. Zij apprecieerde mijn eerlijkheid. Uiteindelijk ben ik twaalf jaar bij BVBA 32 blijven werken. Met hart en ziel.’
Weggaan was een harde beslissing. Rakocz wou radicaal breken met de modescene en richtte een atelier op waar ouders en kinderen samen konden leren wat gezond koken is. ‘Twee jaar heb ik het geprobeerd, maar ouders dropten hun kinderen daar gewoon als een soort opvang. Was dit New York of Londen, dan had het gewerkt, maar ik heb er na twee jaar de stekker uit getrokken. Een oefening in nederigheid.’
Geheime boekenclub
Na de kookcursus belandde ze toch weer in de mode, zij het deze keer in sportkleding. Voor Rakocz is het understated luxegevoel de verbinding tussen beide huizen. ‘Soms spotte ik op straat weleens mensen in kleding van Ann Demeulemeester. Hun outfit schreeuwde niet: kijk naar mij. Maar je zag wel dat die mensen genoten van de pasvorm en afwerkingskwaliteit. De branding was onzichtbaar, net als bij Templa. Als je het aantrekt, snap je dat het goed is. Daarom noem ik Templa een soort geheime boekenclub: de kwaliteit is gecodeerd.’
‘Toen we Templa oprichtten, was skiuitrusting maagdelijk terrein in de modewereld.’
Is mode met boeken vergelijken niet wat hoogdravend? ‘Sommige mensen doen mode af als ‘producten’. Terwijl het toch om een emotionele creatie gaat van iemand. Zie je dat louter als product, dan sterft toch een deel van de poëzie. Ik weet hoeveel bloed, zweet, tranen en slapeloze nachten in zo’n collectie kruipen.’
‘Ik zou niet kunnen werken voor een merk dat zijn kleding als een product benadert. Ik weet wel: mode redt de wereld niet van kanker of hongersnood. En ze lost ook de klimaatcrisis niet op. We dragen er integendeel ons steentje toe bij, vrees ik. Maar kleding is het eerste schild dat mensen aantrekken als ze hun dag beginnen. Wie zich goed, mooi, zelfzeker, krachtig en veilig voelt in zijn kleren, kan de dag aan. En kan dan pas beginnen kanker op te lossen of het klimaat te redden.'