Koopt u binnenkort een jurk die je alleen in computerspelletjes of op Instagram kan dragen? De digitale ‘Nieuwe kleren van de keizer’.
Fortnite Fashion
Merkkleding voor je favoriete game-personages? Voortaan kan je je ‘The Sims’-avatar in een designeroutfit van Moschino steken. En in het hyperpopulaire onlinespel Fortnite zijn er sinds een paar maanden ‘Fortnite Nike Air Jordans’ te koop. Een dikke 13 euro kosten de sneakers die je in het echte leven níét kunt dragen.
Intussen bieden Karl Lagerfeld, Calvin Klein en Balmain hun kleding en accessoires niet alleen virtueel aan op ‘Covet Fashion’ en ‘Kim Kardashian: Hollywood’, modespelletjes waarbij je virtuele kledij kunt kopen voor je avatar. Ze proberen de spelers ook échte kleding en accessoires te verkopen via de app.
Encryptiejurk
8.500 euro. Dat is, omgerekend, de prijs waarvoor de eerste digitale jurk enkele maanden geleden in New York onder de hamer is gegaan. De koper betaalde zijn veilinglot met ethereum, een digitale munt.
De conceptuele jurk werd getekend door het Amsterdamse ‘digitale modehuis’ The Fabricant, het blockchainbedrijf Dapper Labs en kunstenares Johanna Jaskowska.
De koper kan de semidoorzichtige broekpakjurk dragen zoveel hij of zij wil: hij moet alleen het kledingstuk over een beeld heen fotoshoppen. Het stuk is in ieder geval uniek: de eigenaar is de enige die de digitale bestanden en de encryptiecode bezit.
A-Influencers
Een virtuele kledingcollectie, daar hoort ook een virtuele influencer bij, volgens Carlings. Het Noorse modebedrijf werkte samen met Perl, een ‘artificial influencer’ met meer dan 11.000 Instagramvolgers om de digitale modecollectie Neo-Ex te lanceren.
Op haar Instagramprofiel deelde Perl de bomberjacks en broeken die haar fans van vlees en bloed voor zo’n 20 euro op de kop konden tikken. Net als bij Perl zorgt een groep 3D-designers er dan voor dat de kleding netjes op de Instagramkiekjes van de kopers wordt gefotoshopt.