Een ‘Are you wearing Dries Van Noten?’-effect zit er niet meteen in. De Belgische modeontwerper lanceert in één klap tien verschillende geurnoten, van ‘Raving Rose’ over ‘Santal Greenery’ tot ‘Fleur du Mal’. ‘Sommige zijn echt een kick in the face, daar hou ik wel van.’
‘Ik herinner me nog dat ik begin jaren 1990 de tram nam in Parijs en dat die hele wagon naar ‘Angel’ van Thierry Mugler rook’, zegt Dries Van Noten. ‘Dat zal vandaag niet snel meer gebeuren: parfum is nu veel minder een statussymbool en veel meer een manier om je persoonlijkheid kracht bij te zetten.’
Dus lanceert de Belgische modeontwerper niet zomaar één parfum, maar meteen tien verschillende geurnoten. ‘We hebben die geuren van bij het begin aangepakt als een collectie. We zijn begonnen bij de inspiratie, hebben dan wat concepten uitgewerkt in geurcombinaties en zijn zo via heel wat selectierondes bij deze tien geuren uitgekomen. Af en toe heb ik zelfs geuren opgevist die eigenlijk al van tafel waren geveegd. De ‘Cannabis Patchouli’ bijvoorbeeld, een uitgesproken geur die twee uitersten verbindt: het frisse, groene van salie en het houtige van patchoeli. Ik ben blij dat ik daarover het been stijf heb gehouden.’
Geen passe-partouts
Het is niet de eerste keer dat Dries Van Noten – zijn merk is sinds 2018 in handen van de Spaanse modegroep Puig – zich bezighoudt met geuren. Al besteedde hij in 2013 de creatie van zijn eerste parfum uit aan parfumeur Frédéric Malle. Het resultaat was toen een heel zachte, lichthoutige geur. Een passe-partout zeg maar, een geur die als een zacht dekentje om je heen ligt en geen uitgesproken meningen genereert.
Deze keer heeft de modeontwerper het helemaal anders aangepakt: in plaats van één geur lanceert hij er meteen tien. En daarvoor gaf hij carte blanche aan tien verschillende neuzen, die zich allen moesten richten op één grote inspiratiebron: zijn tuin. ‘Ik heb alle neuzen bij me thuis uitgenodigd. Ik droomde er immers van om de geuren uit mijn tuin te kunnen capteren in parfums’, aldus Van Noten.
Hoewel het intussen ruim twee jaar geleden is, herinnert de Britse neus Louise Turner zich die dag als was het gisteren. ‘Een fantastische ervaring’, glundert ze. ‘Dries en zijn partner hebben zowel hun huis als hun tuin op een magistrale manier gerenoveerd en onderhouden. Dat eclectische gevoel van vintage, kunst en innovatie dat zijn mode uitstraalt, vond ik ook terug in zijn woning en tuin. Zijn universum klopt. Hoewel het oktober was toen we de tuin bezochten en dus niet alles in volle bloei stond, hebben we ons verlekkerd aan alle bloemen en blaadjes die we konden vinden. Dries heeft een enorme botanische kennis, hij leidde ons als een gids langs de beschikbare geuren’, aldus Turner, die zich vooral geïnspireerd voelde door de roos.
‘De roos bleek duidelijk een iconische bloem voor hem: een stuk van het domein is ingedeeld als volwaardige rozentuin. In eerste instantie leek het me te voor de hand liggend om dan iets met die roos te doen. Maar net daarom wilde ik wél verrassen met een rozengeur.’
Turner ontwikkelde ‘Raving Rose’, een geur waarvoor ze gerecycleerd rozenwater gebruikte, maar daar dan extra pit aan wist toe te voegen in de vorm van roze en zwarte peper, patchoeli en houtextracten. ‘Het is een onverwachte roos geworden’, zegt ze.
Carte blanche
Turner is een Britse die in Parijs werkt voor de Zwitserse parfumontwikkelaar Givaudan. Ze is onder meer het brein achter ‘Lazy Sunday Morning’, het parfum voor het modehuis Maison Margiela. ‘Toen ik dertig jaar geleden begon, dacht mijn familie in Groot-Brittannië dat een parfumeur iemand was die parfums verkocht’, lacht ze. ‘Ik wilde aanvankelijk een medische carrière najagen en studeerde voor tandarts. Toen ik besefte dat dat niks voor mij was en dat ik eigenlijk milieuwetenschappen wilde gaan studeren, ben ik om de tussentijd nuttig te besteden tijdelijk bij Givaudan gaan werken. De parfumeurs daar wisten me enorm te boeien en de rest is geschiedenis.’
Samenwerken met de negen andere neuzen deed Turner niet. ‘We mochten elk ons ding doen. Zo is er nóg een geur met rozen, de ‘Rosa Carnivora’, ontwikkeld door Daphné Bugey, maar dat is absoluut geen probleem. Hoe minder we vergelijken en aftoetsen, hoe sterker onze geuren blijven.’
Het nadeel van zo’n grote waaier aan heel uitgesproken, maar uiteenlopende geuren is dat je niet meteen het ‘Are you wearing Dries Van Noten?’-effect uitlokt. Iets wat bijvoorbeeld wél het geval is met geuren als Chanel N°5 of L’Eau d’Issey. Turner, die al decennia in het vak zit, kan dat alleen maar beamen. ‘Tien jaar geleden zou dit een nicheproject geweest zijn, voor de echte kenners en liefhebbers van bijzondere geuren. Dat deze nu voor het grote publiek worden uitgebracht, illustreert nog maar eens hoe de parfumwereld is veranderd. Niet alleen is het grote publiek klaar voor specialere geuren, we pinnen ons ook niet langer vast op één geur. Waar we vandaag zin in hebben, kan morgen alweer anders zijn.’
Frisgewassen baby
En, hoe ruiken ze nu eigenlijk, die nieuwe parfums van Dries Van Noten? Elke geur barst van pit en persoonlijkheid. Maar omdat geuren heel persoonlijk zijn, en vooral ook emotioneel en nostalgisch, kan ik niet anders dan mijn eigen bevindingen beschrijven.
Zo komt ‘Fleur du Mal’ binnen als een frisse bloemengeur die doet denken aan een frisgewassen baby. ‘Dit is zonder twijfel een van mijn favoriete geuren’, aldus Van Noten. ‘Fleur du Mal’ is afgeleid van witte osmanthusbloemen. De geur van die bloemen is fantastisch.’
‘Ik combineer vaak uitersten. Die tegenstelling wilde ik laten terugkomen in mijn parfums.’Dries Van Noten
‘Neon Garden’ combineert dan weer de irisbloem met munt. Fris en bijzonder apart: iets wat ik nooit eerder heb geroken. ‘In mijn modecollecties combineer ik vaak uitersten’, zegt Van Noten. ‘Ik deins er niet voor terug om strepen toe te voegen aan een luipaardprint of om bloemenprints te combineren met iets heel grafisch. Diezelfde tegenstellingen wilde ik graag laten terugkomen in de parfums. Daar zijn we bijzonder goed in geslaagd. Sommige geuren zijn een echte ‘kick in the face’, daar hou ik wel van. Het zijn tien geuren waaruit iedereen – man, vrouw en alles daartussen – zelf kan kiezen wat het best aansluit bij zijn persoonlijkheid. Ik heb in de modewereld ook nooit een keurslijf voorgeschoteld aan mijn cliënteel. Ik reik tools aan waarmee mensen zelf aan de slag kunnen gaan. Parfum vind ik in dat opzicht een mooie aanvulling.’
‘Oh my god!’
Als belangrijkste tendens in de olfactorische wereld ziet Turner vooral duurzaamheid doordringen in alle gelederen van de parfumindustrie. ‘Dat gaat vooral om het gebruik van natuurlijke grondstoffen die lokaal vervaardigd worden, maar ook om verpakkingen en zelfs geuren die een almaar nauwere band vertonen met de ‘echte’ natuur.’
Ook bij deze lijn van Van Noten werd aan het milieu gedacht: de parfumflesjes kunnen immers gemakkelijk worden bijgevuld. ‘Oh my god, the bottles!’, roept Turner als we dat onderwerp aansnijden. Als parfumeur heeft ze daar eigenlijk niets over te zeggen, maar erover zwijgen kan ze niet. ‘Elk glazen flesje is opgebouwd uit twee contrasterende kleuren of motieven. Het zijn prachtige decoraties voor elke badkamer. Ik wil ze allemaal’, zegt ze lachend.
Wie zo’n flesje parfum koopt in een boetiek van Dries Van Noten, krijgt het doosje nog eens extra verpakt in een ‘Van Noten’-etuis, gemaakt van stofoverschotten van de voorbije collecties.
Lipstick
Met al die aandacht voor tien verschillende geuren zou een mens bijna vergeten dat Dries Van Noten ook nog een make-uplijn lanceert. Na meer dan honderd passages over de catwalk heeft make-up voor de designer nog weinig geheimen. Die ervaring vertaalt Van Noten nu in ruim dertig verschillende kleuren of texturen van lipstick, verstopt in vier navulbare lipstickdoosjes in ware ‘Van Noten’-stijl: zwart leder en oranje, of fluogroen met dierenprint bijvoorbeeld, indien gewenst zelfs met een speciaal lippenkwastje.
En om het make-upritueel extra kracht bij te zetten lanceert de ontwerper in diezelfde eclectische sfeer ook reistasjes, kammetjes, spiegels en zeep. Allemaal op maat van de hedendaagse handtas. Ah ja, en handzeep, die is er ook. Ergens tijdens een brainstorm de afgelopen twee jaar werd besloten dat dat wel een goed idee kon zijn. ◆
Vanaf 220 euro voor een parfum (100 ml). De parfums, accessoires en make-up zijn eerst te koop in de ‘Dries Van Noten’-boetieks. Later ook verkrijgbaar in luxewarenhuizen als Le Bon Marché en Selfridges.