‘Gelukkig ben ik wat dikker dan mijn dochters, anders zouden ze mijn hele kleerkast plunderen.’ Drie vrouwen, één modedynastie. Kanye West is vriend aan huis. Karl Lagerfeld is als familie. De Italiaanse regering gaf hun uitzonderlijk de toestemming om hun meisjesnaam door te geven. Op bezoek bij de Fendi’s: de meest buitengewone gewone familie in de modewereld.
Het eerste wat ze zeggen, is dat mensen vaak verbaasd zijn hoe normaal ze zijn. Om vervolgens herinneringen aan hun kindertijd op te diepen die lichtjaren verwijderd zijn van die van gewone mensen. Delfina Delettrez Fendi herinnert zich hoe ze als klein meisje op de schoot van Karl Lagerfeld zat terwijl hij ontwierp. Terwijl Leonetta Fendi, de jongere zus van Delfina, vertelt dat Lagerfeld al de dag na haar geboorte een portret van haar tekende. ‘Hij zegt dat ik nog geen spat veranderd ben’, lacht ze. ‘Hij was in de ban van haar. Ze was dan ook bloedmooi. Was’, vult Silvia Venturini Fendi, de creatief directeur van de accessoires, de heren- en de kinderkleding van Fendi én de moeder van Delfina en Leonetta, aan. ‘Ik ontmoette hem toen ik vijf was’, zegt ze over Lagerfeld, die sinds 1965 de dameskleding tekent voor het huis dat haar naam draagt. ‘Eigenlijk is Karl familie. Dat gevoel hebben we hier allemaal.’
Adidas-T-shirt
Hier, dat is de studio van Silvia in Rome achter de reusachtige bogen van het gebouw dat de Romeinen het Colosseo Quadrato noemen. Een monumentaal, met marmer bekleed bouwwerk uit fascistische tijden dat vandaag dienstdoet als het hoofdkwartier van Fendi. In de studio staat niet alleen een lederen kingsize sofa, maar ook drie met logo’s versierde vliegtuigstoelen. Het decor voor een geanimeerd gesprek tussen drie vrouwen, twee generaties, die elkaar afwisselend naadloos aanvullen, corrigeren, plagen en uitdagen. Elk van de drie in haar specifieke rol, zowel in de familie als in het bedrijf.
Delfina, dertig, is juwelenontwerpster en richtte haar gelijknamige ‘Delfina Delettrez’-juwelenmerk op dat te koop is in high-end winkels als Dover Street Market en Matches Fashion. Zij is ook moeder van drie, onder wie een jongenstweeling, baby’s nog. Haar tot boven dichtgeknoopte mannenhemd met korte mouwen clasht behoorlijk met de felbedrukte broekrok uit Fendi’s herfst-wintercollectie. Inspiratie voor haar juwelen put ze uit het dagelijkse leven. ‘Heel veel stukken bedenk ik terwijl ik met de kinderen aan het spelen ben en hun speelgoed bestudeer’, zegt ze. Een van haar recentste creaties, een grote diamanten oorring die je dichtritst met een parel, kan je naar verluidt ook gebruiken om zeepbellen mee te blazen. ‘Het werkt echt’, zegt ze terwijl ze de oorring aan haar rechter oorlel vastmaakt.
De 21-jarige Leonetta, gekleed in een jeansminirok, een oversized Adidas-T-shirt en Fendi-oorringen, studeerde onlangs af aan de School of Oriental and African Studies van de Londense universiteit, specialisatie politiek en ontwikkeling. Ze zou graag naar de Britse hoofdstad terugkeren om er een master in business ofwel migratie te behalen. Maar tegelijk zoekt ze naar een manier om haar activisme in het familiebedrijf te brengen. ‘De modewereld is nooit betrokken geweest bij politiek omdat mode wordt beschouwd als iets vrouwelijks, iets frivools’, zegt ze. ‘Toch kan mode een grote invloed hebben en een positieve verandering brengen.’
Hond in draaistoel
Dat Silvia zelfs voor haar zo onafhankelijke dochters een bron van inspiratie en bevestiging vormt, zegt veel over haar. Silvia dwingt respect af. Niet dat dat nieuw is in de familie. Fendi is altijd bestuurd geweest door vrouwen, sinds Adele Casagrande - de grootmoeder van Silvia - in 1918 het huis oprichtte in Rome. De naam Fendi gaf ze pas toen ze in 1925 trouwde met Edoardo Fendi, en de zaak ging daarna naar hun vijf dochters: Paola, Franca, Carla, Alda en Anna, de moeder van Silvia. De zusterband met de familiezaak was zo sterk dat ze van de Italiaanse regering de toestemming kregen om hun meisjesnaam door te geven aan de kinderen.
‘Ik werd geboren in een familie waar het een voordeel was om vrouw te zijn. Ik was meteen bevoorrecht’, blikt Silvia terug. ‘In mijn professionele leven heeft mijn vrouw-zijn mij nooit parten gespeeld. Het bedrijf was geënt op die filosofie. Vrouwen waren de baas. Maar in mijn privéleven had ik meer problemen, omdat ik me voelde als een vrouw die van niemand iets nodig had.’
Al haar kinderen, behalve Delfina en Leonetta ook nog de 28-jarige Giulio, groeiden op met een moeder die getrouwd was met haar werk. ‘Ze weten dat je alles wat je hebt alleen krijgt door er hard voor te werken’, zegt ze serieus.
‘Bijna elke dag ging ik na school naar de studio van mijn moeder’, pikt Delfina in. ‘In die tijd was de studio heel dicht bij huis’, vult Silvia aan. ‘Het was een groot gebouw met brede gangen. De meisjes kwamen in de namiddag en speelden met de draaistoelen.’
‘Herinner je je nog de dag dat je ons een hond kocht?’, vraagt Delfina. ‘Je vroeg ons om de stoel te draaien en daar zat onze eerste hond. Naar mama’s studio komen in mijn schooluniform, voor mij was dat als naar New York of een andere fantastische plek vliegen. Het voedde mijn creatieve kant.’
Chaos en geschreeuw
Uiteraard zijn er behalve die warmte en bewondering bij de Fendi’s ook chaotische momenten, microconflicten en geroep. ‘We zijn drie sterke vrouwen met een mening’, zegt Leonetta terwijl ze haar schouders met Italiaanse zwier ophaalt. ‘Natuurlijk botst dat af en toe.’ ‘Soms ruziën we ook omdat we allebei mama’s aandacht willen’, zegt Delfina. ‘Of haar kleren’, zegt Leonetta.
We zijn drie sterke vrouwen met een mening. natuurlijk botst dat af en toe.
‘Er is één groot probleem’, zegt Silvia terwijl ze een autoritaire wijsvinger opsteekt. ‘We hebben alle drie dezelfde schoenmaat en zijn even groot. Godzijdank ben ik iets dikker, zodat ze niet alles uit mijn garderobe kunnen pikken.’ En toch. Sinds Leonetta pendelt tussen Rome, Londen en Brussel is het bovendien vaak gissen waar welk kledingstuk of paar schoenen zich bevindt. En er is geen beterschap op komst, integendeel. Sinds kort durft ook Emma, de elfjarige dochter van Delfina, al eens in de kleerkast van moeder, tante en oma te duiken.
Terwijl Delfina aan het vertellen is, laat Silvia zich niet afleiden en wendt zich tot Leonetta. ‘Ik heb gezien hoe je naar mijn Peekaboo-handtas in alligatorleer aan het lonken was.’ Waarop Delfina, meteen: ‘Heb jij een Peekaboo van alligatorleer?’ ‘Ja, maar een kleintje’, zegt Silvia. ‘En je mag ze niet hebben.’ Gevolgd door een hartelijke lach.
#MeAndMyPeekaboo
Alle irritatie ten spijt voel je duidelijk dat Silvia het leuk vindt hoe haar dochters een zwak hebben voor haar spullen, die ze dan vaak ook nog eens zelf creëerde. Dat ongevraagd ‘lenen’ lag zelfs aan de basis van de recentste digitale campagne van Fendi. Die kwam er voor de tiende verjaardag van de Peekaboo, de it-bag die nog altijd een van Silvia’s meest geslaagde en veelzijdige creaties is, gedragen door zowat iedereen met naam en faam, van koninklijke hoogheden tot Rihanna.
Om de verjaardag te vieren, lanceerde het modehuis #MeAndMyPeekaboo. ‘Ik dacht aan een handtas die ik leuk vind, en zij ook, en zij ook’, zegt ze terwijl ze knikt in de richting van haar dochters. ‘Deze tas is echt niet gelinkt aan een groep mensen. Ik zie ze eerder als een mooi object dat door verschillende generaties gedragen kan worden.’
Delfina knikt instemmend. ‘Ik beschouw de Peekaboo als een juweel. Een juweel dat je kan doorgeven aan de volgende generaties. Iets dat blijft en meereist in de tijd.’
In #MeAndMyPeekaboo wordt een plejade sterren opgevoerd. Op een video zijn Kris Jenner, Kim Kardashian en North West te zien, ergens op een weide in Malibu, elk met hun eigen Peekaboo. In andere video’s zijn andere leden van de grote Peekaboo-familie te zien: de Hongkongse muzikante Joey Yung met haar moeder Kam Fung, singer-songwriter Dou Jiayuan met haar moeder, de Taiwanese fotografe Gao Yuan. Maar ook Clara en Esther McGregor, de dochters van de Schotse acteur Ewan.
Kylie, Kim en Kanye
Maar de grootste affiniteit heeft Silvia met de Kardashians. ‘Ze doen me een beetje denken aan mijn familie. De sterke moederfiguur, kinderen, kleinkinderen, openbaar en privéleven dat door elkaar loopt. Daar hou ik van. Het zijn zeer sterke vrouwen, zoveel is duidelijk. Heel interessant.’
Fendi is naar plaats acht geklommen in de top tien van ’s werelds meest gewilde modelabels. Met dank aan de familie Kardashian.
Ze ontpopten zich ook allemaal als grote influencers in de modewereld. Een foto van Kylie Jenner die haar dochtertje Stormi voortduwt in een kinderkoets van Fendi, in een bodyconjurkje en met een heuptasje: meer dan 9,5 miljoen likes op Instagram. Het is een van de stuwende krachten die Fendi naar plaats acht hebben gebracht in de top tien van ’s werelds meest gewilde modelabels, terwijl de Lyst Index (opgesteld door het wereldwijde modezoekplatform Lyst) Fendi vorig kwartaal nog op plaats 17 zette.
‘Ik weet best dat de Kardashians controversieel zijn. Omdat ze zich controversieel kunnen gedragen. Maar ik vind het fijn dat Kim haar invloed aanwendt om bijvoorbeeld Donald Trump te ontmoeten voor een goed doel’, zegt Silvia. ‘En dan is er ook de link met Kanye, die een goede vriend is.’
In 2009 liep Kanye West een halfjaar stage bij Fendi, samen met Virgil Abloh, intussen benoemd tot designer van de herenkleding bij Louis Vuitton. ‘Ik denk dat hij hier leerde hoe professioneel de modewereld is en hoe gedreven je bezig moet zijn. Dat zijn zaken die je niet altijd van buitenaf ziet. Het is zoals met muziek: alles lijkt zo licht en makkelijk, maar het is verdomd hard werken. Ik herinner me dat toen hij hier was, hij intussen ook zijn eigen ding deed. Naar een concert in Los Angeles vliegen en dan twee dagen later terug zijn om te werken: hij was écht gedreven.’ Silvia woonde zijn eerste modeshow bij en houdt van zijn door streetwear geïnspireerde Yeezy-lijn. ‘Die past perfect bij hem.’
Geheim recept
Lang voor er sprake was van Kylie, Kim en Kanye was er natuurlijk al de Baguette-handtas, die in 1996 werd gelanceerd. Net op het moment dat Delfina interesse begon te krijgen in mode. ‘Die kleine handtas trok me ontzettend aan’, zegt ze. ‘Maar ik was te jong om ze te dragen’, herinnert ze zich. ‘Tot mijn moeder me een Baguette in jeans uit haar kast liet ‘stelen’. Dat was het stilzwijgend compromis.’
Toen Fendi op het geniale idee kwam om een paar Baguette-handtassen uit te lenen aan de televisiereeks ‘Sex and the City’ was een icoon geboren. De kleine schoudertas, in ontelbare versies, was zo’n succes dat de LVMH-groep Fendi kwam opvrijen, en in 2001 uiteindelijk overnam.
In 2008 volgde de Peekaboo, en bracht iets helemaal anders. ‘Eigenlijk niet vergelijkbaar met de Baguette’, beaamt Silvia. ‘Ik zei: we keren terug naar een tas die heel klassiek is, van leder en zeer vrouwelijk. Maar een geheim recept om een vrouwentas te maken is er niet. Er spelen zoveel factoren mee. Geluk ook. En ook dat je de juiste tas op het juiste moment moet lanceren. Als je de trend niet volgt, dan is het misschien makkelijker om met iets te komen dat persoonlijker is.’
Na de tiende verjaardag van de Peekaboo rijst natuurlijk de vraag wat Silvia plant als volgende handtas. Of ze een hint kan geven? ‘Zet me niet onder druk’, lacht ze. ‘Weet dat alles compacter wordt, we hebben minder nodig. Het wordt dus wellicht een kleine tas, of iets dat in een kledingstuk geïntegreerd is.’
Silvia denkt even na. En dan: ‘Misschien kan ik het op een stukje papier schrijven en in een omslag stoppen, zodat je over een paar jaar kunt zeggen: jawel, ze zat helemaal juist.’ De dochters knikken, kijken elkaar aan en je ziet ze alle twee denken: ‘Welke alligatorleren Peekaboo? Ik zal de eerste zijn die ermee aan de haal gaat.’