Glenn Martens tekent vanaf nu zowel de collecties van Y/Project als die van Diesel.
Glenn Martens tekent vanaf nu zowel de collecties van Y/Project als die van Diesel.
© Arnaud Lajeunie

Daarom was 2020 het jaar van modeontwerper Glenn Martens

Wil je avant-garde zijn, dan moet je in Glenn Martens gespot worden, ontdekten Beyoncé, Rihanna en Kylie Jenner. Nu mag de ontwerper Diesel nieuw leven inblazen.

Gedrapeerde jurken, ogenschijnlijk gekrompen body’s en gedraaide uniseks broeken waarnaar je twee keer moet kijken. Dat is de signatuur van Glenn Martens (37), de Belg waarop de ogen van Parijs gericht zijn sinds hij Y/Project in ijltempo transformeerde tot hét merk waarin je gezien wilt worden.

Nu staat zijn naam op het punt een breder publiek te bereiken: Diesel wil een graantje van Martens’ succes meepikken en hoopt dat de voormalige koorknaap het Italiaanse jeansmerk ook de Y/Project-behandeling kan geven. Glenn Martens wordt de eerste creatief directeur in de 42-jarige geschiedenis van Diesel en krijgt het laatste woord over de collecties, de merkidentiteit en het interieurdesign.

Advertentie
Advertentie

Wat Glenn Martens met Y/Project heeft gedaan, is dan ook een mirakel. Nu is het een afspiegeling van zijn experimentele aanpak, in 2013 – toen Martens er creatief directeur werd – was het een merk in rouw. Yohan Serfaty, de Y die Y/Project in 2011 oprichtte, was overleden aan kanker en eigenaar Gilles Elalouf zocht een nieuwe stuurman.

Glenn Martens gaf Y/Project een nieuw elan met denim.
Glenn Martens gaf Y/Project een nieuw elan met denim.
© Getty Images

‘Ik was vooral een logische keuze’, zegt Martens. ‘In het verleden had ik al met Yohan gewerkt en daarenboven was ik heel jong en dus goedkoop.’ Maar over de job was hij sceptisch. ‘Yohan Serfaty was een opvallende persoonlijkheid, twee meter lang en graatmager als een soort Tim Burton. Mensen waren door hem geobsedeerd, maar zijn typische esthetiek was allesbehalve mijn ding. Zwaarmoedig en duister: daar hebben we Rick Owens al voor.’

Glenn Martens is experimenteel genoeg om Diesel dezelfde punch te geven als Maison Margiela en Marni.
Advertentie
Advertentie

Martens kreeg carte blanche, en in drie jaar tijd transformeerde hij het donkere merk. ‘Ik twist graag met dingen, speel met verschillende vibes en technieken. Daardoor zitten er sportieve, elegante én couturestukken in dezelfde collectie’, aldus de ontwerper.

En zo vinkt hij alle vakjes af op het verlanglijstje van modemogol Renzo Rosso: Martens is experimenteel genoeg om Diesel dezelfde punch te geven als de andere telgen van zijn Only The Brave-groep, Maison Margiela en Marni, én hij doet dat met denim – de basis van Diesel.

En in 2021?

Door zowel de collecties van Y/Project als die van Diesel te tekenen, draait Martens vanaf nu dubbele shifts. Maar als het effect van Martens’ intrede bij Diesel ook maar een beetje in de buurt komt van wat hij voor Y/Project betekend heeft, kunnen de Italianen eindelijk weer relevant worden.

‘Glenn is in België opgeleid. Dat maakt hem praktisch en toch surreëel, zeg maar Margiela-esk’, aldus Renzo Rosso tegen Women’s Wear Daily. ‘Tegelijk is hij jong en modern, weet hij opgeleide consumenten aan te trekken én kan hij met denim experimenteren.’ To be continued.

Advertentie