Creative director Nathan Haaren | ‘Ik geloof sterk in karma’
Nathan Haaren, die zopas het mannenmodelabel Lemonate mee lanceerde: dineren met Nate Berkus, karma en Slim Aarons’ mid-century jetsetters.
Nathan Haaren, die zopas het mannenmodelabel Lemonate mee lanceerde: dineren met Nate Berkus, karma en Slim Aarons’ mid-century jetsetters.
‘De ‘Okay’-fauteuil van Adriano Piazzesi (1923-2009). In 2020 kochten mijn partner Louis Lemmens en ik een appartement uit 1923, net buiten het stadscentrum van Antwerpen. We stripten het volledig en renoveerden het een jaar lang. Allebei zijn we gepassioneerd door vintage design. In onze vrije tijd schuimen we graag vintagemarkten en designgaleries af. Maar we volgen ook veel onlineveilingen.
Midden in onze intensieve verbouwingsperiode – het casco appartement bestond op dat moment nog maar uit wat bakstenen – heeft mijn vriend op een onlineveiling stiekem een wild bod gedaan op een set zwarte ‘Okay’-zetels van Piazzesi uit de jaren 70. Tot zijn verbazing werd het bod aanvaard en waren we plots de eigenaars van deze exclusieve set. Twee jaar later zijn ze de eyecatcher van onze leefruimte. Het zwarte leer, de chromen details en de organische vormen geven ons interieur een funky, maar toch mannelijke look. En – niet onbelangrijk – ze zijn ook nog eens extreem comfortabel.’
‘Nee, eigenlijk niet. Ik geloof sterk in karma. What goes around, comes around. Alles wat je geeft – goed of slecht – krijg je op de een of andere manier wel terug. Vroeger kon ik me vaak iets te hard fixeren op wat anderen rond mij deden of zeiden. Maar op het einde van de rit werkt dat alleen in je nadeel. Sinds enkele jaren probeer ik de focus vooral op mezelf te leggen. Ik voel me daar veel beter bij.’
‘Ik leef eerlijk gezegd 24/7 op het puntje van mijn stoel. Mijn gemiddelde stressniveau ligt redelijk hoog. Mijn perfectionisme haalt weleens de bovenhand. Misschien is dat wel logisch in een sector als retail, die voortdurend evolueert. Ik was eerder al artdirector bij het Belgische Lewis & Melly: bij elk seizoen is het als modelabel belangrijk om jezelf heruit te vinden én relevant te blijven. Toch moet je ook de identiteit van je merk voldoende bewaren. Die balans houdt me alert en maakt mijn werk voor Lemonate zo boeiend.’
‘Ik ben niet echt het type dat bij een probleem raad gaat vragen aan een vriend of vriendin. Ik ben introvert. Vaak probeer ik problemen of irritaties eerst zelf te verwerken en op te lossen. Op zakelijk vlak proberen Louis en ik wel zo transparant mogelijk te communiceren. Samenwerken met je partner lijkt me anders echt geen optie.’
‘Ik hou ervan om bij ons thuis gezellige diners te geven voor vrienden. Het zou zalig zijn om eens aan tafel te zitten met Jeremiah Brent en Nate Berkus. Behalve dat ik hun interieurstijl erg weet te appreciëren, runnen ze samen als koppel een interieurontwerpbureau in New York en L.A. én hebben ze twee kinderen. Het lijkt me interessant om te weten hoe zij omgaan met de work-lifebalans en hoe het is om als twee mannen een gezin te beginnen. Mijn partner en ik zouden zelf ook graag kinderen willen. Al staat dat de eerste jaren nog niet op onze planning.’
Adriano Piazzesi (1923-2009) was een Italiaanse designer, schilder en beeldhouwer, die het bekendst is geworden met zijn sofa’s en loungezetels. Enkele van zijn ontwerpen zijn nog altijd in productie, onder meer bij Arketipo.
Zijn ‘Okay’-zetel en -éénzit voor Tre D hebben trekjes van de bekendere ‘Soriana’ van Afra en Tobia Scarpa voor Cassina.
Piazzesi voelde zich naar eigen zeggen ‘een relatieve ontwerper’: ‘Absolute ontwerpers zijn zo vol van hun eigen talent dat ze producten maken die alleen voor zichzelf bedoeld zijn. Relatieve designers proberen hun smaak te doen blenden met die van het bedrijf waarvoor ze werken.’
‘De komende maanden heb ik nog verscheidene trips op de planning staan, zowel privé als werkgerelateerd. Ik ben enorm geschrokken van de gemiddelde prijs van een vliegticket tegenwoordig. Voor een korte Europese vlucht betaal je vandaag bijna evenveel als voor een ticket naar New York.’
‘Op die van de Amerikaanse fotograaf Slim Aarons (1916-2006), die na de Tweede Wereldoorlog bekend werd met zijn sprankelende beelden van jetsetters en socialites in hun eigen biotoop. Zijn bekendste foto is wellicht ‘Poolside gossip’, gemaakt aan het zwembad van het Kaufmann House (1946) van Richard Neutra. Ik laat me ontzettend graag inspireren door de mid-century periode. De interieurs en architectuur uit die tijd, maar evengoed de kledingstijl uit de jaren 60 en 70. Het lijkt me fantastisch om een dag in mid-century Los Angeles of Palm Springs rond te wandelen om de echte Slim Aarons-vibe te ervaren.’
| Adres | Drukkerijstraat 8, 2000 Antwerpen
| Website | lemonate-antwerp.com