Dries Van Noten kleurt Parijs met zijn nieuwe boetiek. In een historisch pand vind je zijn accessoires, juwelen en zijn groeiende collectie parfums en cosmetica.
Zijn elfde winkel is het wereldwijd, en Parijs is zo de enige stad ter wereld waar Dries Van Noten niet alleen een aparte mannen- en vrouwenboetiek heeft, maar waar hij ook een volledig pand inpalmt met accessoires, juwelen en zijn groeiende collectie parfums en cosmetica.
Toen Dries Van Noten in 2007 een eerste boetiek opende in Parijs, had hij zich in het modedistrict kunnen nestelen, maar de ontwerper koos ervoor om met zijn collectie neer te strijken in het hartje van de artistieke Rive Gauche: tussen de antiquairs, kunstgaleries en boekhandels. Vandaag mag je de Quai Malaquais bijna de ‘Van Notenkade’ noemen: aan dit sfeervolle stukje langs de oever van de Seine, met uitzicht op het Louvre aan de overkant, palmt de Belgische ontwerper drie historische panden in.
Nieuwste aanwinst: een galerie op de hoek van de Rue Bonaparte werd – met de hulp van vaste huisdesigner Gert Voorjans – omgetoverd tot de eerste Dries Van Noten-boetiek die nagenoeg volledig gewijd is aan de nieuwe, zeer succesvolle uitbreiding van het merk met parfums en make-up. ‘Om te tonen dat de geuren en cosmetica geen zijprojectjes zijn’, beklemtoont Van Noten.
Geheime tunnel
Tot voor kort huisde hier galerie Bréheret, in een pand uit 1625 dat massa’s geschiedenis in zich draagt. De prins van Transsylvanië was de eerste bewoner, en volgens smeuïge geruchten vertrok er ooit vanuit dit pand een geheime tunnel onder de Seine, zodat kardinaal Mazarin bezoekjes kon brengen aan zijn minnares, Anna van Oostenrijk, de koningin van Frankrijk. Van Noten: ‘Ik ben niet bijgelovig en ik weet ook niet wat feit of fictie is. Maar je voelt de magie wel op deze plek. Ik hou van panden met een ziel en ik vind het belangrijk dat mijn winkels de setting en locatie reflecteren. De Van Noten-boetieks in Los Angeles en China zien er helemaal anders uit, ik zou het vreselijk vinden om ergens een concept neer te poten zonder respect voor de omgeving.’
Schattenjacht
Voor Van Noten moet mode niet blind het nieuwe nastreven, maar ook het bestaande eren. Hij en zijn partner Patrick Vangheluwe zijn kunst- en antiekliefhebbers, die gretig op rommelmarkten en veilingen op schattenjacht gaan. Zo werd ook het nieuwe winkelpand een eclectische mix, met veel velours, een gustaviaans bureau uit de negentiende eeuw, een Venini-glazen kroonluchter uit de seventies en als pronkstuk een zeventiende-eeuws wandtapijt: gemaakt in Brussel, op de kop getikt op een veiling in Parijs en vakkundig gerestaureerd door de Koninklijke Manufactuur De Wit in Mechelen. ‘Zo hebben we weer een stukje erfgoed gered’, zegt Van Noten.
Maar het nieuwe winkelconcept moet het merk vooral ook futureproof maken, zegt Van Noten: ‘We zien dit zelf ook als een experiment: om de beauty, parfums en accessoires samen te brengen en te tonen dat dit allemaal tot hetzelfde creatieve universum behoort.’
Het is precies vijf jaar geleden dat Dries Van Noten zijn meerderheidsaandeel verkocht aan Puig, de Spaanse mode- en cosmeticagroep die ook merken als Paco Rabanne en Nina Ricci in portefeuille heeft. Volgend jaar wordt de make-uplijn, die voorlopig alleen uit lipsticks bestaat, uitgebreid. Oogschaduw lijkt een goede gok voor de designer, die van kleurenpracht en prints zijn signatuur maakte.
Dries Van Noten
| Adres | Quai Malaquais 9, 75006 Parijs
| Website | driesvannoten.com