Hebben broer en zus Jeroen en Nathalie Pompen met CarréCouture echt het onlinemodeplatform van de toekomst in handen? Of zijn de big data van hun klanten eerder hún haute couture? ‘In e-commerce heb je geen keuze: ofwel zet je iets groots op, ofwel begin je er niet aan.’
Jeroen en Nathalie Pompen. Broer en zus. Nuchtere cijferaar en creatieve modekenner. Gamingondernemer en modeconsultant. Early tech-adopter en fashion lover van het eerste uur. De Pompens (45 en 47) zijn een bijzondere tweetrapsraket aan het roer van hun onlinemodeboetiek CarréCouture. En zoals dat met raketlanceringen gaat, vragen die veel research, kosten ze veel geld en worden ze wel eens uitgesteld. Hun e-commercestart-up CarréCouture gaat dit weekend eindelijk online, na tweeënhalf jaar voorbereiding (en een paar keer de deadline verschuiven).
Vanuit de voormalige kasteelboerderij van het Hof van Rameyen in Gestel werkt een team van 34 mensen koortsachtig aan wat de spannendste modestart-up van België moet worden. Uitgerekend in een land waar e-commerce danig achterophinkt in vergelijking met de buurlanden. De Bol.com of Coolblue van de mode zal dit niet worden, eerder een variant op het Farfetch-model: een onlineplatform dat de collecties van high-end modeboetieks internationaal verkoopt. Al houden de Pompens het liever op ‘onlinestijladviseur’, ‘facilitator’ of ‘modedienstverlener’.
Op de website staan intussen 1.200 items van 16 high-end onafhankelijke modeboetieks, van overal in Europa: onder meer Sketch (Knokke), maar ook Ygreque (Luik), L’Héroine (Brugge), Van Ravenstein (Amsterdam), Michel Ruc (Rijsel), Capsule (Lyon) en L’Espionne (Parijs). Ook Kiki Niesten (Maastricht) en Smets (Luxemburg) zullen samenwerken met CarréCouture, meer bepaald vanaf de herfst-wintercollectie 2017. ‘In totaal willen we naar 8.000 stuks evolueren per seizoen. Tegen eind dit jaar willen we aan vijftig winkels zitten’, zegt oprichtster en mede-eigenaar Nathalie Pompen. ‘In eerste instantie houden we het bij damesmode, zowel accessoires, juwelen als kleding. Lingerie en mannenmode nog niet, maar we sluiten niks uit. We willen bij de opstart onze focus behouden. Als je alles tegelijk wil doen, riskeer je niks grondig te doen.’
Van Berlijn tot Rio
‘Onze kledingstukken worden mooi - met zijdepapier, een strikje en bedankingskaartje - verpakt in een cadeaudoos. Een die je zo in je kleerkast wil zetten. Een kledingstuk van 4.000 euro verstuur je toch niet zomaar respectloos in een stuk bruin karton’, zegt Nathalie Pompen. Let wel: dat inpakken moeten de winkeliers die met ons samenwerken zélf doen. Bovendien moeten ze hun door CarréCouture verkochte kledingstukken ook zelf dispatchen. ‘DHL zal het pakketje bij hen komen ophalen. Als de fysieke boetiek om 10 uur opengaat, is het goed mogelijk dat er al een paar bestellingen via CarréCouture zijn binnengelopen. Een pakketje voor Rio de Janeiro, eentje voor Berlijn, eentje voor Parijs. Dan heeft de boetiek al een paar honderd euro verdiend nog voor er één klant over de vloer is gekomen.’
CarréCouture prévoit d'atteindre le break-even en six ans, ce qui est ambitieux, d'autant plus quand on sait que son principal concurrent, Farfetch n'est toujours pas bénéficiaire après neuf ans d'existence et un investissement de 800 millions de dollars.
Onafhankelijke multibrandboetieks zullen in de toekomst ook via het internet hun kleren aan de man of vrouw moeten brengen: daar zijn Jeroen en Nathalie Pompen in ieder geval van overtuigd. ‘De klanten verwachten dat. Alleen kunnen zulke winkels zo’n webshop nooit zelf bouwen. Laat staan dezelfde service online bieden als in de winkel. En hier komen wij op de proppen: je kan CarréCouture een dienstverlener noemen of facilitator. Maar zelf zijn we geen modeboetiek’, zegt Jeroen Pompen. ‘De mode-items zijn niet goedkoper of duurder dan in de deelnemende boetieks. We hebben geen voorraad. De winkels zijn onze business-to-business partners. Wij verkopen hun collecties via ons platform. Voor dezelfde prijzen als in de boetiek. Je dingt toch ook niet af in een driesterrenrestaurant? We creëren voor hen een nieuw wereldwijd verkoopkanaal. Met eigen fotografie, eigen marketing, een eigen huisstijl en eigen customer care. We regelen alles.’
Heavy user
Het idee voor CarréCouture kwam van modemarketeer Nathalie Pompen, die na haar studies marketing haar hele carrière uitbouwde in de mode. Ze runde niet alleen haar eigen modeagentuur, maar was ook marketingconsultant voor verschillende cosmetica- en modemerken. ‘Mijn zus is zelf een goede klant in het high-end modesegment’, aldus Jeroen Pompen. ‘Klopt, ik ben een heavy user. Ik moest toch wat veldonderzoek doen?’, lacht ze.
Dat uitgebreide testonderzoek deed Nathalie Pompen bij de concullega’s: behalve Farfetch ook Yoox, Neiman Marcus en Net-a-Porter. En telkens had ze hetzelfde gevoel: ‘De huidige onlinemodeboetieks zijn niet echt geïnteresseerd in wie ik ben, in wat ik koop of in wat ik mooi vind. Het interesseert hun al helemaal niet of ik tevreden ben met mijn aankoop. Ze willen me gewoon zo snel mogelijk naar de kassa sturen. Ze suggereren me soms zelfs kledij die ik al eens teruggestuurd heb. Een gemiste kans. Dus wou ik het anders aanpakken: niet mikken op verkoop, maar wél op trouwe klanten.’
Na anderhalf jaar marktonderzoek stapte ook Jeroen Pompen in de zaak. Als CEO volgt hij nu de dagelijkse gang van zaken op, zus Nathalie focust op de langetermijnplanning. Zij is de eigenaar van CarréCouture (75 procent), samen met de investeringsmaatschappij De Raekt (25 procent). ‘We zijn privé gefinancierd, wat maakt dat we langzaam kunnen groeien. Gezien De Raekt mee aandeelhouder is, is ons doel gemeenschappelijk: groei op lange termijn. Natuurlijk willen zij een return on investment, maar niet onmiddellijk in jaar twee of drie. We plannen break-even te draaien in jaar zes.’ Dat is behoorlijk ambitieus. Ter vergelijking: Farfetch maakt na negen jaar nog altijd geen winst, ondanks een omzet van ongeveer 800 miljoen dollar.
Lees het volledige interview morgen (03.06) in Sabato magazine.