De familie achter Barbour, de Britse maker van gewaxte regenjassen, keert zichzelf een dividend van 30 miljoen pond uit na een forse stijging van de winst. Het 131 jaar oude merk wint aan populariteit bij vooral jongere shoppers.
Het iconische Britse merk, geliefd bij royals en beroemdheden, beleefde de jongste jaren een ware revival. Wat begon in 1894 als water- en winddichte kledij voor havenarbeiders en vissers, werd later populair bij landbouwers en jagers en is tegenwoordig terug te vinden in de kleerkast van elke fashionlover. De 'barn jacket'-trend was afgelopen jaar te spotten op de catwalks van Prada, Miu Miu en Burberry en booming op sociale media bij gen Z'ers en millennials die op zoek gingen naar een vintage of 'vintage looking' regenjas. Eén merk kwam daarbij steeds naar voren: Barbour.
Het ontwerp van John Barbour bleef door de jaren heen bijna identiek. De Schot, afkomstig uit Galloway, richtte het merk ruim honderd jaar geleden op. De jassen zijn te herkennen aan een aantal typische kenmerken: een kraag in ribfluweel, grote zijzakken met afgeronde hoeken, koperen knopen en een warme voering in de typische Schotse ruit. Kleuren als donkerbruin, grijs, kaki en olijfgroen maken het de ideale jas voor jagers. De jassen worden waterdicht gemaakt door een laagje paraffine - vroeger werd kaarsvet of kaarswas gebruikt, vandaar de naam wax jacket.
Het familiebedrijf is in handen van de vijfde generatie met Margaret Barbour - 84 jaar oud - als chairwoman van de raad van bestuur. Haar dochter Helen Barbour is vicevoorzitter van het bedrijf. De familie keert zichzelf een dividend van 30 miljoen pond uit nadat de jaarlijkse winst met bijna een derde gestegen is, schrijft de Britse krant The Times. De winst voor belastingen van Barbour steeg naar 45 miljoen pond, vergeleken met 36 miljoen pond in de voorgaande 12 maanden. En daar heeft de stijgende populariteit mee te maken.
Maar hoe kan een jas van meer dan een eeuw oud de harten van twintigers veroveren? Samenwerkingen met high-end modemerken, modellen en muzikanten boosten de populariteit van het merk in de afgelopen jaren. Door een collectie met het Deense Ganni, het Italiaanse Gucci en enkele exclusieve jassen die ontworpen werden door het Britse model, tv-presentatrice en redactrice van het tijdschrift Vogue Alexa Chung vlogen de jassen over de toonbank.
Koninklijke geschiedenis
Ook heeft het van oorsprong 'countryside lifestyle'-merk zich de jongste jaren almaar meer gepositioneerd als een populair casual modemerk dat naast praktische jassen ook andere kledij en accessoires verkoopt. Zo wil het een breder en jonger publiek aanspreken. Daarnaast droegen de kledingtrends 'quiet luxury' en de 'old money aesthetic' bij aan de stijgende vraag naar Barbour-jassen. Die trends richten zich op tijdloze kleding van hoge kwaliteit en merkloze designerstukken. Denk aan de kledingstijl van Jackie Kennedy en prinses Diana. Die laatste was trouwens - net zoals de hele Britse koninklijke familie - grote fan.
Toen Rishi Sunak als premier een staatsbezoek bracht aan de VS gaf hij president Joe Biden een Barbour-jas cadeau.
Barbour kreeg zelfs de titel van hofleverancier. Dat de jassen tijdloos en onverslijtbaar zijn bewees koningin Elizabeth II die haar exemplaar meer dan 25 jaar droeg. Ze sloeg zelfs het aanbod van het merk voor een geüpdatete versie af. In plaats daarvan koos ze ervoor om de coating van haar jas opnieuw te laten 'waxen' in 2012. Ook de prinsen William en Harry droegen als kind Barbour-jassen en koningin Camilla, prinses Anne en Meghan Markle werden al gespot in het merk. Prinses Kate mag zichzelf de trotse eigenaar van liefst vijf Barbour-jassen noemen.
Dat de jassen symbool staan voor de Britse cultuur bewees de voormalige Britse premier Rishi Sunak tijdens een officieel staatsbezoek aan de Verenigde Staten in 2023. Zijn cadeau voor president Joe Biden: een Barbour-jas.
De jassen worden ook wel de meest betaalbare favorieten van de royals genoemd. Prijzen starten vanaf 200 euro, al zijn de meeste jassen te koop voor 300 tot 500 euro. In België heeft het merk geen eigen winkels, maar is het wel te koop online, bij het grootwarenhuis Inno en in speciaalzaken zoals de winkels van The English House.